دنیای اقتصاد: این روزها پیشرفت تکنولوژی آن قدر سریع است که هر غیر‌ممکنی را ممکن می‌کند تا آنجا که شاید تا همین چند وقت پیش کسی گمان نمی‌کرد روزی فرا خواهد رسید که افراد خواهند توانست در عمق آب به راحتی از تلفن همراه خود استفاده کنند و در کمتر از چند ثانیه تصاویر دلخواه خود را به ثبت برسانند چرا که خاصیت ضد آب بودن در دنیای ثبت تصاویر محدود به دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری می‌شد و تا حدودی در اوایل این دسته از وسایل با قیمت بالا تنها در اختیار عده‌ای از کاربران جهت کارهای تخصصی قرار می‌گرفت. اما رفته‌رفته پیشرفت تکنولوژی از یکسو و اشتیاق کاربران از سوی دیگر کمپانی‌های بزرگ را بر آن داشت تا این ویژگی را در دوربین‌های ارزان‌قیمت نیز تعبیه کنند. شاید همین علاقه کاربران باعث شده تا برندهای تلفن همراه نیز به دنبال آن باشند که خاصیت ضد آب بودن را به ویژگی‌های جدید محصولات خود بیفزایند.

شاید برای بسیاری این سوال مطرح شود که خاصیت ضد‌آب بودن تلفن همراه یا دیگر دستگاه‌های دیجیتالی تا چه میزان می‌تواند یک امتیاز برای خرید یک گوشی محسوب شود؟ مگر چه تعداد از کاربران تلفن همراه قصد دارند به همراه گوشی خود در استخر آب شیرجه بزنند؟ در پاسخ باید گفت خاصیت ضد آب بودن تنها به غوطه‌ور شدن در عمق آب ارتباط پیدا نمی‌کند چرا‌که این خاصیت می‌تواند در روزهای بارانی نیز به کمک افراد بیاید. به این صورت که همه ما با شروع فصل باران از ترس خیس شدن تلفن همراه خود و به نوعی از کار افتادن آن سعی می‌کنیم کمتر از تلفن همراه خود استفاده کنیم، چراکه این دلهره همراه ماست که با‌ نفوذ قطرات باران به تلفن همراه این یار همراه ما به کما برود و برای همیشه ما را تنها بگذارد.

از سوی دیگر این روزها تلفن همراه همان‌طور که از نامش پیدا است به یک همراه جداناپذیر افراد بدل شده است و طی روز و تا پاسی از شب همیشه و هر لحظه کنار ماست و این همنشینی گاهی اوقات برای تلفن ما می‌تواند خطرناک باشد. به‌عنوان مثال تصور کنید تلفن همراه شما روی میز کارتان قرار دارد و در این میان همکاری، شما را به یک لیوان چای داغ دعوت می‌کند و شما مشتاقانه این دعوت را قبول می‌کنید. لیوان چای را در دست می‌گیرید، تنها یک لحظه کافی است تا داغی لیوان چای از یکسو و عدم تمرکز شما از سوی دیگر دست در دست هم بدهند تا کل محتویات لیوان روی تلفن بریزد. شما تا به خودتان بیایید و توصیه‌هایی را که روزگاری در صفحات تکنولوژی رسانه‌ها درخصوص نجات تلفن همراه بعد از خیس شدن خوانده بودید را به یاد آورید شاید دیگر زمان نجات تلفن همراهتان به پایان رسیده باشد.

این موارد و مواردی از این دست این مساله را یاد‌آوری می‌کند که خاصیت ضد‌آب بودن یک ویژگی نسبتا ضروری در تلفن همراه به حساب می‌‌آید. البته باید به یاد داشته باشید لزوما ضد آب بودن به معنای در آب فروبردن نیست چرا‌که باید حتما در لیست امکانات تلفن همراه به گواهینامه IP آن دقت داشته باشید. گواهینامه IP بر‌اساس نوع و میزان مقاومت با هم تفاوت داشته و درجه بندی می‌شود. این درجه‌بندی در بسیاری از وسایل از تلفن همراه و کامپیوتر‌های جیبی گرفته تا اسکنر‌های بزرگ یافت می‌‌شود و عدد مهمی در جهت عملکرد درست دستگاه در شرایط مختلف محیطی به شمار می‌‌رود. به‌عنوان نمونه درجه‌بندی IP خاص تلفن همراه به ما حفاظت در برابر پارامترهای وارد شده به تلفن همراه را یاد‌آور می‌شود.

درجه‌بندی IP از دو شماره تشکیل شده که به وسیله IEC (کمیته بین‌المللی الکترونیکی) تعیین می‌شود. اولین عدد دراین درجه‌بندی از میزان مقاومت گوشی در برابر گرد و غبار خبر می‌دهد و این عدد هر اندازه بزرگ‌تر باشد، میزان مقاومت آن در برابر غبار بالاتر خواهد بود. سقف این عدد ۶ تعیین شده است. عدد دوم نیز مشخص‌کننده میزان مقاومت دستگاه در برابر رطوبت و مایعات است که این درجه‌بندی از چکیدن یا اسپری شدن آب روی دستگاه گرفته تا غوطه‌وری کامل آن در آب را در بر می‌گیرد و یک ضریب بسیار پر‌اهمیت در جهت استفاده از تلفن همراه در محیط‌هایی که خطر نشت مایعات در آن وجود دارد به شمار می‌رود. سقف این عدد هشت تعیین شده و این مساله به این معنا است که کاربر می‌تواند تا ۳۰ دقیقه گوشی را تا عمق یک متر و ۳۰ سانتیمتر به زیر آب فرو ببرد بدون آنکه تلفن همراه آسیب ببیند.

توصیه‌هایی برای استفاده در آب

دستگاه‌های دیجیتالی ضد آب لزوما در شرایط یکسانی دربرابر آب و خیس‌خوردگی مقاومت ندارند. این دستگاه‌ها در شرایط آزمایشگاهی و استاندارد و با آب‌هایی با درجه حرارت معمولی تست می‌شوند و انواع آب‌های دیگر می‌تواند به آنها صدمه بزند. به‌عنوان مثال آب‌های مملو از نمک مثل آب دریا می‌تواند به دستگاه صدمه بزند یا رعایت نکردن موارد ایمنی مختلف هم به نوعی باعث می‌شود که دستگاه‌های ضد‌آب این خاصیت خود را از دست بدهند. به‌طور معمول به نظر می‌رسد باید حتی برای دستگاه‌های ضد آب هم برخی شرایط ویژه را در نظر گرفت و به قولی بی‌محابا به آب نزد.

جدول استاندارد محافظت دستگاه‌های دیجیتالی دربرابر آب

IPX۰: بدون محافظت ویژه

IPX۱: محافظت شده در برابر قطرات آب

IPX۲: محافظت شده در برابر قطرات آب زمانی که تا ۱۵ درجه از وضعیت عادی خود کج شده باشد.

IPX۳: محافظت شده در برابر ریختن آب

IPX۴: محافظت شده در برابر ترشح آب

IPX۵: محافظت شده در برابر ریختن آب با فشار

IPX۶: محافظت شده در برابر ریختن مداوم و پر‌فشار آب

IPX۷: محافظت شده در برابر اثرات غوطه‌ور کردن

IPX۸: محافظت شده در برابر فرو بردن در زیر آب.