گروه بازرگانی: در حالی برخی گزارش‌ها حاکی از تصمیم روسیه برای حذف تعرفه واردات میوه و سبزی از ایران است دارد قائم مقام وزیر صنعت با اعلام اینکه خبرهای خوشی از توافقات جدید بانکی و تجاری ایران و روسیه در راه است، از موافقت کلی دوکشور برای برقراری فاینانس خبر داد. مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به نشست کمیسیون همکاری‌های صنعتی و تجاری ایران و روسیه تصریح کرد: با طرف روسی توافق شده چارچوب‌هایی را که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در روسیه فعال شوند اعلام کنند و دستورالعملی تهیه شود که شرکت‌های ایرانی وارد پروژه‌های عمرانی و تجاری روسیه شوند.

به گفته معاون وزیر صنعت در امور بازرگانی توافقات بانکی پیش‌بینی شده و امید است روابط بانکی بین بانک‌های روسیه و بانک‌های ایران برقرار شود. خسروتاج در این باره تاکید کرد بخشی از روابط بانکی نهایی شده و بخشی هم باقی مانده است. این در حالی است که آن بخشی که نهایی شده به گشایش اعتبارات اسنادی (LC) برمی‌گردد؛ اما بدین معنا است که یکی از بانک‌ها می‌تواند اکنون درزمینه دریافت و پرداخت‌ها فعال شود.

خسروتاج همچنین از توافق با یک بانک روسی برای مبادلات پولی خبر داد و گفت: این مسائل باید در سطح وزارتخانه‌ای مطرح شود، توافق‌نامه‌های مربوطه به امضا برسد و بعد اجرایی شود. وی در این باره تاکید کرد: موافقت شده از پوشش ضمانت صادرات دو کشور استفاده شود و سازمان‌های ذی‌ربط هر چه سریع‌تر قراردادها را امضا کنند تا بتوان زمینه توسعه فاینانسینگ یا همان گرفتن اعتبار را بالا برد.