امیرحسین قزلباش: امروزه ارتباط رشد اقتصادی با توسعه بهداشت و درمان به خوبی روشن شده است. در رویکردهای جدید تنها بخش سلامت نیست که از رشد اقتصادی بهره می‌برد، بلکه خود می‌تواند مزیت‌های تجاری زیادی را برای کشور‌ها به وجود آورده و علاوه‌بر ایجاد منابع جدید مالی برای توسعه زیرساخت‌ها و تکنولوژی، نقش مهمی در راهبرد‌های فرابخشی توسعه پایدار به عهده گیرد.گردشگری سلامت سفری سازمان‌یافته به خارج از حوزه معمول مراقبت‌های سلامت است که جهت حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد صورت می‌پذیرد. از دهه ۱۹۹۰، عوامل چندی دست به دست هم دادند تا گردشگری پزشکی تقویت شود. از سویی در کشورهای توسعه‌یافته هزینه بالای خدمات پزشکی و درمانی، زمان طولانی که بیماران باید در نوبت انتظار بمانند و نیز زمانی که باید صرف گرفتن تاییدیه بیمه خود کنند موجب پیدایش این انگیزه شد تا خدمات مذکور را در کشور‌های دیگر دریافت کنند. همچنین رشد و گسترش خطوط هواپیمایی امکان استفاده از خدمات پزشکی مقاصد دوردست را میسر ساخت. افزایش علاقه‌مندی به انجام عمل‌های جراحی آرایشی نیز موجب شده است تا علاقه‌مندان چنین جراحی‌هایی با در نظر داشتن هزینه کمتر و سرعت بیشتر دریافت خدمات، ترجیح دهند چنین جراحی‌هایی را در مقاصد گردشگری پزشکی دریافت کنند چرا که این‌گونه اعمال جراحی معمولا تحت پوشش بیمه نیست و از طرفی هزینه بالایی دارد. از سوی دیگر، گردشگری پزشکی در کشورهای درحال توسعه نیز به دلایل زیر رونق بیشتری یافت:

• جهانی شدن و آزادسازی تجارت در حوزه خدمات سلامت.

• بحران مالی آسیا موجب شد تا دولت‌ها درصدد کسب منابع درآمدی جدید باشند.

• تغییرات مطلوب نرخ ارز در اقتصاد جهانی، کشورهای آسیایی را به مقاصد مطلوب برای این نوع از گردشگری تبدیل کرد.

• ارتقا و بهبود سریع تجهیزات پزشکی مورد استفاده و ارائه خدمات مطابق با استانداردهای جهانی پزشکی موجب ارتقای کیفیت خدمات این کشورها شد.

• ظهور و گسترش اینترنت و پیشرفت فناوری اطلاعات موجب سهولت دسترسی به قیمت ارائه خدمات در مقاصد گوناگون شد.

• در کشورهایی که به‌عنوان مقاصد برتر گردشگری نیز شناخته می‌شوند، گردشگری موجب رونق گردشگری سلامت شد.

• وقوع حوادث یازده سپتامبر و سختگیری ایالات متحده آمریکا و نیز برخی کشورهای اروپایی نسبت به صدور روادید برای بیماران کشورهای منطقه خاورمیانه موجب شد کشورهای جنوب شرق آسیا از این بازار استفاده و اقدام به جذب گردشگران پزشکی کنند. از جمله مزایای گردشگری پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- افزایش درآمدهای صنعت مراقبت‌های بهداشتی: ورود گردشگران پزشکی با توجه به متوسط مخارج این گردشگران و متوسط زمان اقامت، درآمدهای این صنعت را افزایش می‌دهد. منافع گردشگری پزشکی که شامل اعتبارگذاری بیمارستان‌ها، توسعه تجهیزات پزشکی و افزایش ضریب پزشکان به بیماران است، همگی می‌توانند عملکرد و بهره‌‌وری صنعت مراقبت‌های بهداشتی را افزایش دهند.

۲- ایجاد فرصت‌های شغلی: گردشگری پزشکی قابلیت ایجاد فرصت‌های شغلی در سطوح مختلف را داراست. از آنجا که محصول محوری گردشگری پزشکی ارائه خدمات درمانی است، می‌تواند موجب استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های پزشکان داخلی و مانع از مهاجرت نیروهای کارآمد و ابزاری مناسب برای اشتغال درخور این گروه شود. در سطح محصول پیرامونی گردشگری پزشکی که همان اقامت در کشور میزبان و فعالیت‌های گردشگری و تفریحی است نیز موجب رونق کسب‌وکار ارائه‌دهندگان این نوع از خدمات می‌شود.

۳- استانداردهای بهتر و بهبود مستمر تسهیلات و خدمات درمانی: بیماران خارجی سعی دارند تا از استاندارد بودن و داشتن اعتبار بین‌المللی بیمارستان‌هایی که از آنها خدمات دریافت می‌کنند، اطمینان حاصل کنند. موسسات بین‌المللی اعتباردهی نیز به ارزیابی دوره‌ای بیمارستان‌ها می‌پردازند تا از حفظ و بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده اطمینان حاصل کنند. همین امر موجب می‌شود بیمارستان‌ها برای حفظ موقعیت خود و از دست ندادن بازارشان به بهبود خدمات و تسهیلات در سطح بایسته جهانی اقدام کنند.