دنیای اقتصاد: با وجود اینکه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و گروه‌ ۱+۵ در فضایی غیر‌خوش‌بینانه وارد نیویورک شدند، به‌نظر می‌رسد گفت‌و‌گو‌های روزهای اخیر این روند را تغییر داده است تا دو طرف به روز‌های آینده امیدوارتر باشند. عباس عراقچی، دیپلمات بلند‌پایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که «آیا اتفاقی در دیدار‌های دوجانبه افتاده‌ که کمی به خوش‌بینی‌ها اضافه شده‌است؟» گفت: «می‌توانم بگویم گرچه اختلافات ما در موضوعات وجود دارد، ولی هم فضا خوب و سازنده است و هم اراده و جدیت لازم در همه طرف‌ها وجود دارد.» عراقچی با وجود تاکید بر باقیمانده اختلافات با گروه ۱+۵ بر سر موضوعاتی همچون رآکتور آب سنگین اراک و تاسیسات فردو اضافه کرد: «گزینه‌های مختلفی مطرح و بحث‌های خوبی انجام شده ‌است و مواضع طرفین خیلی دقیق و روشن شده‌است.» به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی خوش‌بینی جدید حاکم بر فضای مذاکرات، مطرح شدن همین گزینه‌های جدید است. همزمان محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در آمریکا به سر می‌برد، در گفت‌و‌گویی در پاسخ به این سوال که اگر اوباما درصدد دور زدن کنگره برای لغو تحریم‌های ایران باشد، به انداره کافی برای شما اطمینان بخش خواهد بود، گفت: «چنانچه اوباما به ما وعده‌ای بدهد، قول او را می‌پذیریم و محترم می‌شماریم.»

ظریف: قول اوباما را محترم می‌شماریم عراقچی: مواضع طرفین خیلی دقیق و روشن شده است

گروه دیپلماسی: پس از فراز و فرود در مذاکرات هسته‌ای وین ۶ در اواخر تیر ماه که منجر به تمدید چهار ماهه توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک شد، مجددا خوش‌بینی به فضای گفت‌وگوهای نیویورک بازگشته است. در این ارتباط وزیر خارجه ایران گفته است که چشم‌انداز برای رسیدن به توافق هسته‌ای وجود دارد و خبرگزاری رویترز نیز از پیشنهاد جدید آمریکا درباره سانتریفیوژهای ایران خبر داده است که کارشناسان آن را کورسویی از امید برای به موفقیت رسیدن مذاکرات می‌دانند. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود تایید کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده است. به نظر می‌رسد که با تحولات صورت گرفته و بازگشت خوش‌بینی به مذاکرات، زمینه‌ها برای دیدار وزرای خارجه در حال آماده شدن است. دیداری که می‌تواند بیش از پیش مسیر توافق احتمالی تا فرصت آذر ماه را روشن سازد.

به گزارش «ایرنا»، محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «پی‌بی‌اس» آمریکا درخصوص چشم‌انداز توافق هسته‌ای جامع در پایان فرصت مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت که اگر افراد خواهان رسیدگی به این مشکل و نه در پی اهداف سیاسی باشند، تصور می‌کنم که چشم‌اندازی برای رسیدن به آن مرحله وجود دارد.

او ادامه داد: «دو راه برای حل این مشکل وجود دارد. نخست، تلاش برای حل این مشکل و دیگری تلاش برای خشنود کردن کسانی است که هیچ گونه راه‌حلی را صرف‌نظر از هر پارامتری که در بر داشته باشد، به نفع خود نمی‌بینند؛ بنابراین چنانچه گزینه دوم را کنار بگذاریم و بر گزینه نخست متمرکز شویم، در آن صورت معتقدم که راه‌حل در دسترس است. ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهد، به تسلیحات هسته‌ای نیاز ندارد. تنها مشکل، شیفتگی بنیادین و اشتیاق شدید به تحریم‌ها است، تحریم‌ها هیچ هدفی را محقق نمی‌کند و صرفا مردم را تحت فشار قرار می‌دهد.»

وعده اوباما را محترم می‌شماریم

ظریف در پاسخ به این سوال که اگر اوباما درصدد برآید به نوعی کنگره را دور بزند، به اندازه کافی برای شما اطمینان‌بخش خواهد بود؟ افزود: «این به رئیس‌جمهوری آمریکا بستگی دارد. ما با دولت (آمریکا) معامله می‌کنیم. البته از مشکلات و پیچیدگی مسائل داخلی دخیل در این زمینه آگاهیم؛ اما به‌عنوان یک دولت مقتدر با دولت آمریکا به‌عنوان یک دولت بااقتدار توافق و معامله می‌کنیم، ما در مسائل و سیاست‌های داخلی آمریکا مداخله نمی‌کنیم. چنانچه اوباما به ما وعده‌ای بدهد، آن را پذیرفته و قول وی را محترم می‌شماریم.»

مذاکرات خوب و سازنده

همزمان سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، فضای مذاکرات نیویورک را «بسیار خوب» ارزیابی کرد و گفت: «اختلافات در موضوعات وجود دارد، ولی هم فضا خوب و سازنده است و هم اراده و جدیت لازم در همه طرف‌ها وجود دارد.» معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه این مطلب را در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که از او پرسید: شما قبل از حضور در نیویورک زیاد خوشبین نبودید، ولی خانم شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا گفته است که در مذاکرات مصمم‌تر بودید، آیا اتفاقی در این دیدارهای دوجانبه افتاد که کمی به خوشبینی‌ها اضافه شده است؟ عراقچی اضافه کرد: «می‌توانم بگویم درمجموع فضای بسیار خوبی بر مذاکرات حاکم است، اختلافات ما در موضوعات وجود دارد، ولی هم فضا، خوب و سازنده است و هم اراده و جدیت لازم در همه طرف‌ها وجود دارد و بالتبع این امیدواری را ایجاد می‌کند که بتوان بحث‌ها را پیش برد. وی افزود: اینکه در محتوای بحث‌ها بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم، منوط بر این است که مذاکرات چگونه پیش رود و چگونه خواسته‌های دوطرف تامین شود.» عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگاری که جزئیات بیشتری از موارد اختلافی را پرسید، گفت: «درباره همه موضوعاتی که در حال مذاکره هستیم مشکلاتی وجود دارد و هنوز تفاهمی به دست نیامده است.» این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، غنی‌سازی و ظرفیت آن را از موضوعات کلیدی بیان کرد و افزود: «اینکه تحریم‌ها چگونه برداشته خواهد شد، یکی از موضوعات دیگر است؛ زیرا طبق توافق ژنو، تحریم‌ها به‌صورت جامع و کامل همه باید برداشته شود.»

معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزیر امور خارجه افزود: «البته با توجه به تنوع تحریم‌ها و اقتضائاتی که وجود دارد و همین‌طور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، یکی از موضوعات مورد بحث ما هست.» عراقچی افزود: «درخصوص اراک و فردو نیز اختلاف نظر داریم؛ ولی گزینه‌های مختلفی مطرح و بحث‌های خوبی انجام و مواضع طرفین خیلی دقیق و روشن شده است.» این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ابراز امیدواری کرد باتوجه به حضور مقامات ارشد کشورها در نیویورک، در روزهای آینده پیشرفت محسوسی در مذاکرات هسته‌ای حاصل شود.

پیشنهاد جدید درباره سانتریفیوژها

ازسوی دیگر و در بحبوحه گفت‌وگوهای هسته‌ای، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که آمریکا در نظر دارد طرحی را ارائه کند که بر اساس آن اتصالات میان سانتریفیوژ‌های ایران برداشته شده، اما تعداد سانتریفیوژها ثابت می‌ماند. به گزارش «خبرگزاری فارس»، روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه از طرح آمریکا برای برچیده شدن اتصالات میان سانتریفیوژ‌های ایران خبر داده و نوشته است که با این کار تهران می‌تواند عنوان کند که سانتریفیوژ‌های خود را دست نخورده نگاه داشته و غرب نیز مدعی شود که فاصله ایران با توان تسلیحاتی را افزایش داده است. کارشناسان لابراتوارهای هسته‌ای ملی آمریکا به دولت این کشور اعلام کرده‌اند که در صورت تحقق این ایده، ایالات متحده و شرکایش هم می‌توانند در مقابل ادعا کنند که آنها توانسته‌اند، دقیقا زمانی را که طول می‌کشد تا ایران اورانیوم کافی برای یک بمب تولید کند، افزایش داده‌اند. به نوشته نیویورک تایمز این یکی از معدود ایده‌هایی است که می‌تواند نشانه امید برای به موفقیت رسیدن مذاکراتی باشد که دور تازه آن از روز گذشته در نیویورک آغاز شد.