جاری شدن زاینده‌رود در آبان ماه

دنیای‌اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بر اساس برنامه مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود، آمار میزان برداشت آب از بالای سد زاینده‌رود تا ۶ ماه آینده ارائه می‌شود. مسعود میرمحمد صادقی افزود: کار آمار برداری برداشت آب در مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود در دو منطقه سد چم آسمان تا سد تنظیمی زاینده‌رود و بالای سد زاینده رود در حال اجرا است. وی ادامه داد: بر این اساس مشخص شد که استان اصفهان از محدوده سد چم آسمان تا سد تنظیمی زاینده رود ۲۲ میلیون متر مکعب و استان چهارمحال و بختیاری ۱۲۲ میلیون متر مکعب آب برداشت کرده است.

وی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود بر اساس مصوبه ۹گانه شورای‌عالی آب در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: مشخص شدن برداشت‌های غیرمجاز در حوضه زاینده رود نیز جزو امور اجرایی مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود است.

وی بسته شدن چاه‌های غیر مجاز را جزو بخشنامه‌های وزارت نیرو و در دستور کار بودن شرکت آب منطقه‌ای بیان کرد و افزود: برخی از حقابه داران برای ثبت چاه به این شرکت مراجعه نمی‌کنند.

وی گفت: منابع درون حوضه‌ای مانند ساماندهی رودخانه و برداشت‌های غیرمجاز، اصلاح الگوی کشت، استفاده از آب‌های نامتعارف مانند پساب و منابع خارج از حوضه مانند انتقال آب از حوضه‌های دیگر و انتقال آب از خلیج‌فارس از راهکارهای مقابله با بحران آب است. وی افزود: انتقال آب خارج از حوضه کار بسیار سختی است و ضمن پیگیری این مساله نباید به آن دلخوش کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان احداث تونل گلاب را راه حلی برای مشکل آب شرب اصفهان دانست و افزود: این طرح با ظرفیت ۱۰ متر مکعب در ثانیه تا سال ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی شده است.

میرمحمد صادقی ادامه داد: ساماندهی رودخانه و برداشت‌های غیرمجاز نیازمند برقرار شدن انضباط آبی است و جاری شدن رودخانه زاینده‌رود منوط به اجرایی شدن این مهم است.

وی اضافه کرد: امیدواریم طبق قول وزارت نیرو آب زاینده رود در نیمه آبان امسال برای کشت پاییزه جاری شود که این مهم به میزان منابع آبی بستگی دارد.

وی اظهار کرد: اگر آبیاری قطره‌ای منجر به افزایش سطح زیر کشت شود از آبیاری غرقابی بسیار بدتر است و تنها راه ادامه کشت با وضعیت موجود صرفه‌جویی در مصرف آب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان تاکید کرد: زمانی آبیاری قطره‌ای مثمر ثمر خواهد بود که مصرف آب را کاهش دهیم و سطح زیر کشت نیز مانند قبل یا کمتر از آن باشد.

وی حجم کنونی آب سد زاینده رود را حدود ۴۱۵ میلیون مترمکعب بیان کرد و ادامه داد: رها کردن آب زاینده رود در بهار سال گذشته به‌دلیل کاهش حجم این سد به حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب کار درستی نبود. وی اظهار کرد: در طول یکسال گذشته آب معادل برف به میزان ۳۵۸ میلیمتر بود که از مدت متوسط بلندمدت ۴۷ درصد آب کمتری به دست آمد.

میرمحمد صادقی همچنین از بخشنامه وزارت نیرو مبنی بر برقدار نشدن هیچ طرحی در حوضه زاینده‌رود خبر داد و افزود: نصب کنتور روی پمپاژهای سطحی در استان اصفهان در حال اجرا است و استان چهارمحال و بختیاری نیز با کمی تاخیر این کار را شروع کرده است.

وی همچنین درباره استفاده از آبی که از شهرستان سمیرم به بیرون از استان می‌رود، گفت: باید برای برداشت و استفاده از این منبع آبی مجوز تخصیص از وزارت نیرو گرفت که تاکنون این امر میسر نشده است.

وی اظهار کرد: آب جریان طبیعی زاینده‌رود و تونل کوهرنگ متعلق به حقابه داران است اما به منزله این نیست که دولت تمام این آب را به حقابه‌داران بدهد.

وی ادامه داد: اولویت نخست وزارت نیرو تامین آب شرب مردم است و دولت از کسانی که از حقابه استفاده می‌کنند پولی را دریافت کرده و به حقابه‌داران پرداخت می‌کند.

وی افزود: بخشی از این آب برای شرب و بخشی از آن برای صنعت استفاده می‌شود.