دنیای‌اقتصاد، کرمان، مرجان ضیایی: مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: شبکه راه‌ها و حمل‌ونقل در توسعه پایدار استان نقش زیربنایی دارند و از این رو اتمام شبکه بزرگراهی استان و تکمیل و توسعه شبکه ریلی با جدیت درحال پیگیری است. خداداد مقبلی با بیان اینکه در قالب طرح مثلث توسعه، زمینه‌های پیشرفت کرمان فراهم شده و کارها با سرعت و دقت پیگیری می‌شوند، گفت: ویژگی‌هایی که باعث اولویت توسعه شبکه ریلی شده است، ایمنی بالا و صرفه اقتصادی بیشتر برای کشور و استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته، شبکه ریلی زیربنای حمل‌ونقل است گفت: استهلاک و تصادف در شبکه جاده‌ای زیاد است و متاسفانه ۹۵ درصد حمل‌ونقل باری و مسافری کشور هم‌اکنون از طریق جاده صورت می‌گیرد که این مساله تلفات ناشی از تصادف‌ها را افزایش داده است. مقبلی افزود: پروژه‌های انتفاعی در حوزه راه‌ها که بخش خصوصی تمایل به ورود به آنها را دارد، فقط آزاد راه‌ها هستند که در استان کرمان شامل آزاد راه بندرعباس - سیرجان و سیرجان- شهربابک - یزد می‌شود. وی ادامه داد: پروژه ساخت آزاد راه از طریق اخذ عوارض برای بخش خصوصی سود‌آور است و عبورومرور روزانه ۴۰ هزار خودرو در این مسیر برای سرمایه‌گذاران جاذبه دارد.

مقبلی در مورد موانع حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران یادآور شد: هرچند آرامش و ثبات اقتصادی نسبی به وجود آمده است، اما نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع حضور سرمایه‌گذاران است و مسیر تعامل سرمایه‌گذاران و شبکه بانکی باید با سرعت بیشتری هموار شود.