گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد نوسان یک واحدی شاخص کل بود؛ امری که نشان از تداوم تعادل شکننده بورس دارد. در حالی که نگاه‌ها به سوی پایان فصل تابستان و شروع مذاکرات سیاسی در نیویورک دوخته شده است معامله‌گران همچنان در انتظار خبرهای امید بخش هستند. امری که البته توام با فعالیت در نمادهای کوچک بازار است اما در نمادهای بزرگ بازار همچنان تحرک چندانی را شاهد نیستیم. در همین حال، بازار دیروز شاهد بحث‌های میان معامله‌گران به ویژه در مورد اقدامات دولت برای بهبود بازار سرمایه بود، در حالی که روز چهارشنبه معاون اول رئیس‌جمهور میزبان بخشی از فعالان بازار بود و وعده‌هایی در مورد حمایت از بازار داده شد اما در همین حال در بخشی دیگر از دولت به ویژه در حوزه دو وزارتخانه نفت و صنعت، معدن و تجارت عمده‌ترین نگرانی‌های بازار در حال رقم خوردن است.

در همین حال در تحولات کلان، با شروع به کار مجدد مجلس از روز جاری، مباحث در حوزه مجلس شورای اسلامی نیز اهمیت جدی برای بازار خواهد داشت. در بازار دیروز در گروه دارویی اکثر نمادهای این گروه با اقبال بازار و رشد قیمتی مواجه بودند که انتظار برای انتشار گزارش‌های مطلوب شش ماهه دلیل تشکیل این صف‌ها ارزیابی می‌شود. در گروه ساختمانی نیز دیروز در ساعت پایان بازار برخی نمادها با رشد قیمت و صف خرید همراه شدند. در گروه بانکی، دیروز مهلت بانک‌ها برای اعلام اسامی شرکت‌های تحت پوشش به پایان رسید.

بانک‌ها موظف بودند ظرف ۱۵روز لیست بنگاه‌های خود را برای تعیین تکلیف اعلام کنند. در گروه انفورماتیک دیروز شرکت کارت اعتباری کیش پس از مدتها توقف آماده بازگشایی شد که این امر البته به بازار امروز کشیده شده است. در گروه خودرویی، شرکت مهرکام پارس با سرمایه‌ای بالغ بر ۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان درخصوص واگذاری بخشی از دارایی‌هایش دست به شفاف‌سازی زد و سود این واگذاری‌ها را نزدیک به ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. در گروه فولادی، یکی از مدیران فولاد مبارکه گفت: ظرفیت فن مکنده گازهای حاصله از سوخت ریفرمر مدول C واحد احیای مستقیم افزایش یافت و حدود دو درصد به ظرفیت تولید آهن اسفنجی این مدول افزوده شد.

وی افزود: یکی از محدودیت‌های افزایش ظرفیت تولید مدول‌های احیای مستقیم در محفظه ریفرمر و نبود ظرفیت مناسب فن مکنده‌های این بخش بود. در گروه تصفیه نفت دیروز، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس با افزایش ۴ میلیون لیتری تولید بنزین، کشور را از واردات این فرآورده نفتی بی‌نیاز می‌کند. در مجموع، بازار دیروز، بازاری متعادل و شکننده بود که در آن شاخص در رقم ۷۱هزار و ۴۴۵واحد آرام گرفت. ارزش معاملات نیز در بورس و فرابورس به ۱۷۴میلیارد تومان بالغ شد.