افت بهای پلی‌اتیلن‌ها در بازار اروپا

منیره نظامیوند چگینی: در بازارهای کالایی اروپا طی هفته‌های اخیر شاهد افت محسوس تقاضا هستیم که ممکن است در روزهای آینده باز هم تشدید شود. با توجه به ریزش بهای نفت و رسیدن قیمت نفت برنت به کمترین حد در دو سال گذشته، بهای نفتا و اتیلن به‌عنوان برخی از مهم‌ترین‌ مواد اولیه صنعت پتروشیمی به کمترین حد در یک سال گذشته کاهش یافته است. این موارد تا‌کنون به افت نرخ پلی‌اتیلن‌ها در بازار اروپا انجامیده و کاهش بیشتر قیمت‌ها را در ماه اکتبر هشدار می‌دهد. در بازار اروپا معاملات پلی اتیلن برای تحویل در ماه سپتامبر با کاهش نزدیک به ۴۵ یورو در هر تن روبه‌رو‌ شد که افت قیمت اتیلن و بهای تمام شده در بازار ضعیف فعلی دلیل اصلی این رخداد عنوان شد.

این شرایط تا جایی پیش رفت که با کاهش قیمت پیشنهادی فروشندگان در ضعف محسوس تقاضا، حتی کاهش ماهانه بیش از ۶۰ یورو در بازارهای ایتالیا، فرانسه و آلمان مشاهده شده است. با توجه به این موارد و ریزش ادامه دار قیمت تمام شده محصولات پلیمری، دورنمای ماه آینده این بازار نیز ضعیف ارزیابی می‌شود.

مهم‌ترین‌ داده موجود در بازار پلیمرها مخصوصا پلیمرهای ساده از جمله پلی‌اتیلن، کاهش هزینه تولید است. به تبع کاهش بهای نفت، هم‌اکنون شاهد ریزش قیمت نفتا و اتیلن در بازار نقدی هستیم؛ تا جایی که نرخ این مواد اولیه به کمترین حد در یک سال اخیر رسیده است. در بازار نفت شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها هستیم، تا جایی که بهای نفت برنت به کمترین حد در دو سال اخیر رسیده است. البته در پایان هفته گذشته شاهد افزایش یک دلاری قیمت‌ها بودیم. با توجه به این وضعیت و احتمال کاهش بیشتر نرخ مواد اولیه به تبع بهای پایین نفت، بازار یک موضع منفی در برابر قیمت‌های پیشنهادی اتخاذ کرده که ادامه روند نزولی بهای اتیلن و نفتا را می‌توان پیش‌بینی کرد.

در بازار ایتالیا، تولیدکنندگان این حوزه قیمت‌های پیشنهادی خود را بین ۵ تا ۱۰ یورو برای انواع پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم و پلی‌اتیلن‌های سنگین کاهش داده‌اند.

به گفته یکی از فعالان بازار با توجه به کاهش شدید بهای اتیلن برای معاملات عمده، شاهد ریزش بین ۴۵ تا ۵۰ یورویی قیمت‌ها از ماه آگوست تا کنون هستیم. هم‌اکنون تقاضا ضعف فراگیری را نشان نمی‌دهد، اما نمی‌توان از این روند به‌عنوان فاکتوری برای ثبات نرخ‌ها یاد کرد.

در معاملات فعلی اتیلن برای تحویل در ماه اکتبر، شاهد افت قیمت‌ها هستیم که باعث ریزش بهای پلی‌اتیلن در بازار نقدی آلمان و معاملات خرده‌فروشی شده که این وضعیت باعث افت سودآوری معاملات شده است. این در حالی است که هم اکنون موجودی انبارهای پلی‌اتیلن بسیار پایین بوده و احتمال کاهش بیشتر آن در ماه اکتبر وجود دارد.

در ماه‌های گذشته مخصوصا در ماه آگوست و به دلیل بروز برخی رخدادهای ژئوپلیتیک و افزایش قیمت‌های نفت و گاز، دورنمای مبهمی پیش روی فعالان بازار پلیمرها قرار گرفته است. این رخداد باعث شد تا آنها با افزایش حجم خرید خود و رشد میزان موجودی انبارها در برابر این دورنما در بازارهای اروپایی موضع‌گیری کنند. با توجه به بازگشت ثبات به بازارها و کاهش بهای نفت، بسیاری از تجار هنوز هم از موجودی انبارهای گذشته استفاده می‌کنند و به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها، خریدهای خود را به ماه اکتبر موکول کرده‌اند. این شرایط باعث شده که در بسیاری از نقاط اروپا تقاضای موثر به میزان ماه‌های قبل وجود نداشته باشد که احتمال افت بیشتر قیمت‌ها را هشدار می‌دهد.

با توجه به موارد ذکر شده و پتانسیل کاهش تقاضا و افت قیمت تمام شده، احتمال ریزش نزدیک به ۵۰ یورویی بهای انواع پلی‌اتیلن‌ها در بازار اروپا وجود دارد.