ایسنا: شرکت مخابرات ایران از به پایان رسیدن هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت تا پایان شهریورماه خبر داده و این‌گونه اعلام کرده بود که با اجرای این طرح بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کد بین‌شهری تبدیل به ۳۱ کد استانی خواهد شد. حال در آخرین روزهای شهریورماه حدود ۲۰ استان کشور اجرای این طرح را تجربه کرده‌اند و برخی از استان‌ها همچنان باقی مانده‌اند. داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران، در خصوص وضعیت هم‌کدسازی تلفن‌های کشور گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در شرکت مخابرات ایران تلاش می‌شود طرح هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت کشور تا نیمه آبان ماه به پایان برسد.

زارعیان در ادامه افزود: در این زمینه برای اجرای ملی طرح تامین تجهیزات و اطلاع‌رسانی درباره تغییرات صورت‌گرفته، مسائلی وجود داشت که شاید کمی زمان بیشتری احتیاج داشت به همین دلیل در هماهنگی با شرکت ارتباطات زیرساخت که در ارتباط با انتقال بین شهری این شرکت نیز همکاری‌هایی را برعهده دارد، قرار بر آن شد که اجرای این طرح با زمان بیشتری همراه شود که البته این مساله با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نیز در میان گذاشته شده است.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران یادآور شد: تاکنون ۲۰ استان کشور به طرح هم‌کدسازی پیوسته‌اند و این طرح در آنها اجرا شده است.

وی درباره هزینه‌های این طرح کشوری نیز گفت: حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان، رقمی بود که در پیش‌بینی‌های اولیه برای تامین تجهیزات جهت اجرای طرح هم‌کدسازی در نظر گرفته شده بود. البته در کنار آن مبلغی نیز به اطلاع‌رسانی این طرح مربوط می‌شود که پس از اجرای سراسری طرح هم‌کدسازی مجموع این هزینه‌ها اعلام خواهد شد.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران ادامه داد: همان‌طور که در گذشته هم پیش‌بینی شده بود اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت تاثیر چشمگیری در کاهش و افزایش درآمدهای مخابراتی نداشته و درنهایت با اجرای این طرح در استان‌های مختلف تنها حدود یک تا ۵/۱ درصد کاهش یا افزایش درآمد داشته‌ایم اما اجرای این طرح برای مردم مزایای متعددی به دنبال داشته است.