یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

پنجمین روز متوالی مثبت بورس
دیروز، شاخص کل رشد 100 واحدی (معادل 14/0 درصد) را تجربه کرد و همچنان در کانال 71 هزار واحدی باقی ماند. به این ترتیب، شاخص کل برای پنجمین روز متوالی رشدهای آرام خود را ادامه داد. در این شرایط، همچنان حجم و ارزش معاملات در سطوح بسیار پایینی قرار دارد که تداوم روند صعودی را با تردید مواجه می‌کند. روز گذشته، نمادهای خودرویی بیشترین اثر مثبت را بر روند شاخص کل داشتند. به گزارش خبرگزاری فارس، برخی گمانه زنی‌ها درخصوص تعدیل مثبت پیش‌بینی سود ایران خودرو وجود دارد که البته هنوز از سوی مدیران آن تایید یا تکذیب نشده است. با این حال، بسیاری از کارشناسان با توجه به رسیدن قیمت‌ها به سطوح معقول و نیاز بازار به محرکی برای صعود، روند مناسب مذاکرات هسته‌ای را جرقه‌ای برای تداوم این روند می‌دانند.



بازار ارز

تداوم خوش‌بینی دلار به مذاکرات
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی مواجه و به قیمت 3 هزار و 185 تومان معامله شد. به این ترتیب، پس از آنکه دلار طی هفته گذشته به بالای 3200 تومان نیز رسیده بود، بار دیگر به کمتر از این سطح بازگشت. به عبارت دقیق‌تر، تحریم‌های جدید آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی موجب رشد هیجانی قیمت دلار شده بود، اما اکنون پیرو برخی اخبار خوشایند دلار بار دیگر با افت قیمت مواجه شد. در این میان، می‌توان به صدور حکم لغو تحریم بانک مرکزی ایران توسط دادگاه اتحادیه اروپا و همچنین مثبت ارزیابی شدن روند مذاکرات در نیویورک از سوی دیپلمات‌های ایران و همتایان غربی آنها اشاره کرد که روند نزولی را تقویت کرده‌اند. با این حال، کف 3150 تومانی که طی هفته‌های اخیر قدرتمند نشان داده است، ریزش ناگهانی قیمت دلار را با مشکل مواجه می‌کند.



بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی مواجه و به قیمت 920 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، زیان آن از ابتدای سال به 5/3 درصد رسید. این در حالی بود که با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، انتظار می‌رفت قیمت سکه همگام با دلار حرکت کند اما مشاهده می‌شود به رغم افت 10 تومانی (3/0 درصدی) قیمت دلار، قیمت سکه تنها هزار تومان (1/0 درصد) افت پیدا کرد. همچنین، بررسی میدانی نشان داد در برخی طلافروشی ها، قیمت‌ها تا 925هزار تومان نیز می‌رسید. این امر به وضوح، مقاومت قیمت سکه در برابر ریزش بیشتر را نشان می‌دهد. این در شرایطی است که بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد سکه که از اواسط اردیبهشت ماه دارای حباب منفی (قیمت بازاری کمتر از ارزش ذاتی طلای موجود) بود، از روز شنبه این حباب مثبت شده است.



بازار طلای جهانی

افت ۶۵ دلاری اونس در شهریور
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی به قیمت 1216 دلار بر اونس معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای شهریور ماه حدود 65 دلار (معادل پنج درصد) افت را تجربه کرد. مهم ترین علت ریزش قیمت طلا، رشد شاخص دلار آمریکا پیرو تقویت احتمال افزایش نرخ بهره محسوب می‌شود. این در حالی است که در نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) اعلام شد این امر نیازمند بهبود کامل وضعیت کار در آمریکا و زمانبر است. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 7 نفر (از 24 کارشناس) روند افزایشی و 13 نفر روند کاهشی را برای قیمت این هفته طلای جهانی پیش بینی کرده‌اند. کارشناسان، وضعیت مناسب اقتصاد آمریکا و در مقایسه ضعف اقتصادی در آسیا و اروپا را همچنان عامل افزایش ارزش دلار آمریکا می‌دانند که از منظر بنیادی اثری منفی بر قیمت طلا خواهد داشت.



بازار اوراق مسکن

تقاضای «تسه»ها ۳۰ درصد بیشتر از عرضه
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 6/0 درصدی به قیمت 96 هزار و 920 تومان معامله شدند. باوجود آنکه نگرانی‌ها درخصوص سفته‌بازی در این بازار به حداقل رسیده است، همچنان مازاد تقاضا عامل رشد قیمتی محسوب می‌شود. در این رابطه، علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس، عنوان کرده است: در گذشته، ماهانه 317 میلیارد تومان اوراق عرضه می‌شد که ماهانه 192 میلیارد تومان تقاضا داشت. این مازاد عرضه اجازه افزایش قیمت را نمی‌داد اما اکنون میزان تقاضا به 560 میلیارد تومان رسیده است که 432 میلیارد تومان عرضه توسط بانک مسکن، جوابگوی آن نیست. به عبارت دقیق‌تر، در شرایط کنونی 128 میلیارد تومان (معادل 30 درصد میزان عرضه) مازاد تقاضا وجود دارد که رشد بیش از 150 درصدی قیمت «تسه»ها از سال گذشته تا‌کنون را سبب شده است.


بازار نفت

حرکت خلاف جهت WTI و برنت
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا تقریبا بدون تغییر باقی ماند و با رشد 15/0 درصدی به قیمت 4/92 دلار بر هر بشکه معامله شد. این در حالی بود که اعلام کاهش عرضه نفت در سال 2015 از سوی دبیر کل اوپک موجب افزایش قیمت نفت شده بود، اما بار دیگر افزایش موجودی نفت خام آمریکا طی هفته گذشته، کاهش متوسط تقاضا طی چهار هفته اخیر و فشار رشد شاخص دلار آمریکا برای دهمین هفته متوالی موجب افت قیمت WTI شد. این در حالی بود که نفت برنت به علت نگرانی از سمت عرضه، با افزایش قیمت مواجه شد. در این میان می‌توان به متوقف شدن تولید از میدان نفتی الشراره در لیبی، کاهش عرضه نفت از سوی عربستان و اعتصاب کارگران نفت نیجریه (نگرانی از کاهش صادرات این کشور) اشاره کرد.