سحر نمایشی: بازار راکد مس که این روزها در انتظار تغییرات اساسی است با رکود عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند به‌طوری که حتی افزایش قیمت‌ها نیز نمی‌تواند ترغیب‌کننده مشتریان برای خرید این محصول باشد. بی‌رونقی در بازار فلز سرخ به قدری عمیق شده که مشکل تنها با افت و خیز یا ثبات قیمت‌ها حل نخواهد شد، بلکه روال صحیح عرضه و تقاضا است که می‌تواند بازار این فلز و سایر فلزات رنگی دیگر را گرم کند. البته این شرایط بر معاملات بورس کالا نیز حاکم است؛ در حال حاضر، تناقض میان دو فاکتور عرضه و تقاضا در معاملات مس به وضوح دیده می‌شود، به‌طوری که برای عرضه مفتول مس شرکت ملی مس با ۳ هزار و ۵۰۰ تن عرضه تنها شاهد ۹۵۰ تن تقاضا بودیم. همچنین برای سایر محصولات مسی نیز این کمبود تقاضا دیده می‌شد. البته این در حالی است که با وجود کمبود تقاضا در بورس، قیمت این فلز آن هم در این شرایط رکود افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه تغییر قیمت مس بیشتر به دلیل نوسانات محدود نرخ ارز و قیمت‌های جهانی بوده، چرا که میزان تقاضا تغییر زیادی را نسبت به هفته گذشته تجربه نکرده است، البته ناگفته نماند که افزایش میانگین قیمت هفتگی این فلز در بورس جهانی لندن نیز تاثیر زیادی بر این روند مثبت گذاشته است.

همچنین به عقیده فعالان بازار، عمده‌ترین دلیل کاهش خرید در بورس کالا، رکود موجود در بیش از یک سال گذشته در بازار است؛ کارشناسان معتقدند این بی‌رونقی تا آغاز مهر ماه ادامه خواهد داشت که شاید این روند موجب کاهش قیمت‌ها شود.

از سوی دیگر نوسان‌های ارزش دلار و قیمت نفت، نرخ این فلز را در بازارهای جهانی دچار نوسان کرده و همین امر موجب شده تا بازار داخلی مس نیز علاوه ‌بر رکود نسبتا طولانی بازار، متاثر از عوامل جهانی باشد. البته ثبات نسبی ارز طی ماه‌های اخیر هم تا حدی در نقش یک عامل تثبیت‌کننده در کنترل نوسانات قیمت مس ظاهر شد، اما اثر اخبار جهانی بر روند بازار داخلی فلزات پایه به خصوص برای مس در این روزها بیشتر است.

به این ترتیب روز گذشته ۳۰ شهریور ماه، بورس کالای ایران شاهد عرضه حدود ۸ هزار تن انواع مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بود که از این میزان، شرکت ملی صنایع مس ایران چهار هزار تن مس کاتد را راهی تالار معاملات کرد. این شرکت همچنین ۳۵۰۰ تن مس مفتول را با قیمت پایه در این روز به فروش رساند. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد.علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز روی تابلوی معاملاتی به نمایش درآمد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۱ هزار و ۴۲۱ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۱۱۱ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده در حالی ‌که با تقاضای ۶۶۰ تنی رو‌به‌رو بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۲ هزار و ۱۴۰ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد ۱۱۶ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۹۸۰ تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۲ هزار و ۱۵۹ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۱۱۶ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود و با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

از سوی دیگر مس در بازار آزاد هم‌اکنون با قیمت ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش ۲۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد.