گروه بنگاه‌های اقتصادی: چندی است موضوع ابهام در ورود و عرضه ارز حاصل از صادرات سنگ‌آهن با نرخ آزاد از سوی شرکت‌های بزرگ معدنی مطرح شده است. این در حالی است که اغلب شرکت‌های بزرگ معدنی فعال در حوزه سنگ‌آهن محصولات صادراتی خود را به‌صورت مزایده به فروش می‌رسانند. از همین رو این موضع‌گیری موجب اعتراض فعالان حوزه سنگ‌آهن شده است. در همین راستا مهرداد اکبریان با اشاره به اینکه برگزاری مزایده‌های فروش و صادرات سنگ‌آهن و نحوه انتقال پول حاصل از آن را زیر سوال برده است، اظهار کرد: زیر سوال بردن این موضوع بدون ذکر جزئیات و مستندات اقدام درستی نیست، زیرا حضور عموم شرکت‌ها در مزایده‌های فروش سنگ‌آهن آزاد است و تاکنون نیز به ویژه در معادن بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن دیده نشده که محدودیتی در روند برگزاری مزایده‌های فروش ایجاد شود. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه قیمت فروش سنگ‌آهن در بسیاری از مزایده‌های برگزار شده نزدیک به قیمت‌های جهانی این محصول بوده، گفت: همین موضوع اعتراض برخی شرکت‌های صادرکننده سنگ‌آهن را نیز به دنبال داشت که به دلیل نزدیک بودن قیمت فروش سنگ‌آهن معادن بزرگ به قیمت‌های جهانی، عملا حاشیه سود صادرکنندگان به شدت کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین موضوعاتی نیز در رابطه با چگونگی انتقال پول سنگ‌آهن صادراتی به داخل کشور مطرح شده که باید بگویم واقعیت این است که در مقطع مورد اشاره به دلیل تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های نقل و انتقال ارز، امکان جابه‌جا‌یی این وجوه از طریق سیستم بانکی وجود نداشت.

اکبریان با بیان اینکه جابه‌جا‌یی وجوه حاصل از صادرات سنگ‌آهن از کانال‌هایی به غیر از کانال‌های رسمی سیستم بانکی صورت می‌گرفت، تصریح کرد: با این حال حساب و کتاب این وجوه به‌صورت شفاف در صورت حساب‌های مالی شرکت‌ها ثبت شده و قابل بررسی است. وی خاطرنشان کرد: بنابراین نباید بدون توجه به این واقعیات و به‌صورت کلی و بدون ارائه جزئیات و مستندات، فعالیت‌های یک صنعت بزرگ را زیر سوال برد آن هم در شرایطی که تولیدکنندگان سنگ‌آهن در شرایط تحریم با فروش صادراتی در تامین ارز مورد‌نیاز کشور نقش داشته‌اند. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با اشاره به نیاز شرکت‌های معدنی از جمله سنگ‌آهن به ارز ادامه داد: اگرچه تولید و صادرات شرکت‌های کوچک معدنی کاهش یافته است، اما ارز حاصل از صادرات عمدتا صرف بهینه‌سازی در بخش‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه در واقع ارز صادراتی به طرح‌های توسعه‌ای تبدیل شده و می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهنی، ارز صادراتی خود را به‌صورت پایاپای به فروشنده خارجی تحویل می‌دهند تا صرف خرید تجهیزات خارجی شود.

اکبریان تصریح کرد: بنابراین بیان کردن موضوعی درباره صادرات شرکت‌های معدنی به‌صورت مبهم و بدون توجه به این واقعیت‌ها، کمکی به تولید و اشتغال در کشور نخواهد کرد.