پایان بن‌بست سیاسی در افغانستان

افغانستان نخستین گام را در جهت وحدت ملی برداشت. یک دولت ائتلافی که قرار بر این است است پس از دولت حامدکرزای به روی کار بیاید. در این توافق‌نامه که اواخر شنبه شب حاصل شد قرار بر این است که در صورت برنده شدن هر نامزد، او رئیس‌جمهور و نفر دیگر رئیس اجرایی شود.

اشرف غنی زی؛ رئیس‌جمهور و عبدالله؛ رئیس هیات اجرایی دولت

الجزیره به نقل از رئیس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که بر اساس بازشماری آرای دور دوم انتخابات اشرف غنی‌ احمد زی برنده انتخابات و به همین دلیل هم رئیس‌جمهور افغانستان است. بر همین اساس عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت آینده خواهد بود. گفته می‌شود که غنی به احتمال زیاد قرارداد امنیتی را با آمریکا امضا خواهد کرد. موضوعی که مورد موافقت عبدالله عبدالله قرار خواهد گرفت، اما کرزای هرگز حاضر به امضای آن با واشنگتن نشد. بی‌بی‌سی اما گزارش داد که دفتر هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است که امضای موافقت‌نامه تشکیل دولت وحدت ملی از سوی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گامی در راستای حرکت این کشور برای دوره‌هایی از ثبات سیاسی است. در بیانیه این نهاد آمده که یان کوبیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفته که عدم ثبات سیاسی در ماه‌های گذشته تاثیرات سنگین بر اقتصاد، امنیت و حکومتداری در این کشور داشته است.

او افزوده است که این موافقت‌نامه باید فورا به مرحله اجرا گذاشته شود و سازمان ملل نیز متعهد به حمایت از دولت افغانستان باقی می‌ماند. همزمان کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که آمریکا امضای موافقت‌نامه دولت وحدت ملی از سوی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را تحسین می‌کند. در بیانیه کاخ سفید آمده که امضای این موافقت‌نامه نهادهای سیاسی افغانستان را نزدیک‌تر و اطمینان به آینده را تضمین می‌کند.

کاخ سفید افزوده که آماده است با نهادهای اداری افغانستان برای موفقیت بیشتر آنان همکاری کند. سفارت بریتانیا در کابل نیز با انتشار بیانیه‌ای، از توافق دو نامزد استقبال کرده و آن را «پایان بلاتکلیفی» خوانده است.

دربیانیه سفارت بریتانیا آمده است که این توافق‌نامه زمینه را برای انتقال صلح‌آمیز و دموکراتیک قدرت در افغانستان فراهم می‌کند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما انتظار داریم با دولت جدید افغانستان کار کنیم تا مردم افغانستان از آینده مرفه و صلح آمیز که مستحق آن است، برخوردار شوند.»

همپای آمریکا و بریتانیا، دبیر کل ناتو نیز از امضای این موافقت‌نامه استقبال کرده و افزوده است که با وجود تمام چالش‌ها، دو نامزد به تعهدات خود پایبند باقی ماندند.

آندرس فوگ راسموسن می‌گوید: «اکنون من دو نامزد را تشویق می‌کنم که مسوولیت خود را در فضای همکاری و مشارکت به پیش ببرند.» دبیر کل ناتو افزوده است که این سازمان منتظر اعلام نتیجه انتخابات، مراسم تحلیف، انتخاب رئیس اجرایی و در نهایت امضای موافقت‌نامه امنیتی افغانستان با ناتو و آمریکا در زودترین فرصت ممکن است.

او گفته که دو نامزد در این زمینه در کنفرانس ولز وعده داده بودند و این یکی از موارد کلیدی برای ثبات و حمایت جامعه جهانی از افغانستان است. این نهاد افزوده که رسیدن به این توافق با مشکلات، مشارکت و از خودگذشتگی‌های دو نامزد همراه بوده است و امضای این توافق احترام به روند دموکراتیک و فرصت مهم برای وحدت و ثبات افغانستان است. عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی روز گذشته با حضور در کاخ ریاست‌جمهوری متن یک توافق‌نامه چهارصفحه‌ای را برای تشکیل دولت وحدت ملی امضا کردند. این موافقت‌نامه، پس از هفته‌ها مذاکره و جنجال سرانجام با میانجی‌گری آمریکا، سازمان ملل متحد، حامد کرزای و شماری از رهبران افغانستان، شنبه شب نهایی شد و دیروز به امضا رسید. براساس این موافقت‌نامه، هردو ستاد انتخاباتی دولت وحدت ملی تشکیل خواهند داد و قدرت به صورت مساوی بین آنها تقسیم خواهد شد.

پایان بن‌بست سیاسی در افغانستان