خودی علیه خودی

جیمز کرکاپ معاون سردبیر تلگراف اسکاتلندی‌ها علیه استقلال خودشان رای دادند. نگاهی کوتاه بیندازیم که چه شد و چه نشد؟ و قرار است پس از این چه شود؟

یکپارچگی باقی ماند، همین!

یکپارچگی سیاسی که قدمتی ۳۰۷ ساله دارد و اسکاتلند را به‌عنوان بخشی از بریتانیا قرار داده است سر جای خود باقی ماند. پست‌های مرزی در شمال همچنان باقی ماندند. زیردریایی‌های هسته‌ای بریتانیا همچنان در اسکاتلند باقی ماندند. پوند، به‌رغم لرزش‌های هر چند اندکش، در بازار ارز جست و خیز چندانی نداشته است. میلیون‌ها پوندی که در بانک‌های اسکاتلند سرمایه‌گذاری شده بود در سرجای خود باقی می‌‌ماند و از همه مهم‌تر بزرگ‌ترین چالش سیاسی بریتانیا اتفاق نیفتاد.

آلکس سالموند باید به چند پرسش پاسخ دهد

«بله‌گویان» رقابت را به کمپین«نه گویان» واگذار کردند. الان وقت آن است که ببینیم آقای سالموند چگونه این باخت را پاسخ خواهد داد. آیا او به مشروعیت این پاسخ‌دهی از سوی مردم اسکاتلند وفادار خواهد ماند؟ او همچنین با پرسش‌های دیگری نیز روبه‌رو خواهد شد و اینکه او می‌‌تواند درمقام رهبری «ملی‌گرایان» باقی بماند؟ او با این باخت آیا می‌‌تواند حزب را در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۶ در اسکاتلند رهبری کند و دوباره به‌عنوان «سر وزیر» انتخاب شود؟

کاری که دیوید کامرون می‌‌کرد

به منظور غلبه بر نتیجه همه‌پرسی، آقای کامرون دوشادوش اد میلیبند و نیک کلگ، به اسکاتلندی‌ها چندین وعده- در باب اینکه اگر اسکاتلند جزوی از بریتانیا باقی بماند چه چیزهایی گیرشان خواهد آمد- داد. از جمله اعطای قدرت بیشتر به پارلمان اسکاتلند و اعطای پول بیشتر بر اساس فرمول بارنت به اسکاتلند (تسهیم بودجه به ۴ کشور عضو بریتانیا را بارنت می‌‌گویند).

این وعده‌ها اکنون باید توسط نخست‌وزیر به وست‌می‌نستر ارائه شود، جایی که بیشتر صندلی‌هایش از آنِ انگلیس است و بسیاری از آنها از جمله اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس اعتقاد دارند که باید اسکاتلندی‌ها را کمتر در سیاست بازی داد و امتیاز دادن به اسکاتلندی‌ها یعنی به رسمیت شناختن سیاسی اسکاتلند در امور انگلیس.

اوه! اد میلیبند را فراموش نکنید

اسکاتلند اصولا قلمروی کارگری است. هنوز میزان کارگرانی که در این همه‌پرسی «نه» گفتند مشخص نیست اما به‌رغم تلاش‌های اد میلیبند، آمارهای غیررسمی‌ چندان خوشایند نیست. اکنون با این پیش‌فرض باید پرسید که آیا اد میلیبند می‌‌تواند حزب کار انگلیس را برای پیروزی در انتخابات رهبری کند؟ آیا دوباره بحث در مورد توانایی اد میلیبند برای پیروزی در انتخابات از نو شکل نخواهد گرفت؟