درخشان: هرروز یک سناریوی جدید علیه من می‌نویسند

پس از سال‌ها به پرسپولیس بازگشت اما بر خلاف تصورش پرسپولیسی‌ها چندان گرم از او استقبال نکردند. خودش بر این باور است که نسل امروز، ستاره دهه هفتاد تیم را به یاد نمی‌آورند.مصاحبه مفصل سرمربی جدید پرسپولیس را با خبرگزاری تسنیم بخوانید تا بیشتر در جریان شرایط سخت جانشین دایی روی نیمکت قرمز‌های پایتخت قرار بگیرید.

بعد از ۱۷ سال دوباره به پرسپولیس برگشتید در این سال‌ها فضای پرسپولیس چقدر فرق کرده؟

خیلی فرق کرده و نسل عوض شده، امکانات عوض شده، تکنولوژی پیشرفت کرده، رسانه‌ها زیاد شدند، پول بیشتری آمده است و...

هواداران پرسپولیس هم عوض شده‌اند؟

متاسفانه بله. هواداران دیگر تاب و تحمل گذشته را ندارند و صبور نیستند که همین مساله مشکل‌ساز است. من این مساله را لمس کردم و متوجه شدم که هواداران چقدر عجول هستند، هواداران همه چیز را سریع و زود می‌خواهند اما فوتبال فلسفه خودش را دارد و باید در آن حوصله داشت. تماشاگر حق دارد که فریاد بزند و انتخاب کند. این موضوع از نظر من مشکلی ندارد اما شاید به هوادار در مورد حمید درخشان اطلاعات کمی داده شده است. شاید اگر اطلاعات کامل‌تری به هوادار می‌رسید این حرکت را نمی‌کردند. هوادار نمی‌داند حمید درخشان برای پرسپولیس چه کار کرده، چقدر گل زده، در جام باشگاه‌های آسیا و در جام باشگاه‌های تهران بازی کرده است. شاید خیلی‌ها حتی سن‌شان به این مسائل قد نمی‌دهد و نمی‌دانند من در چه پستی برای پرسپولیس بازی می‌کردم، هواداران فریاد می‌زنند اما اشکالی ندارد.

این احساس وجود دارد که بین دایی و درخشان کدورت وجود دارد.

چه دلیلی دارد که ما با هم بد باشیم؟ این فلسفه غلطی است که بگویند ارتباط من و دایی بد است. هر دوی ما در یک جا خدمت می‌کنیم و حرفه ما یکی است، ایشان سرمربی است و من هم هستم.

قرار بود با دایی تلفنی صحبت کنید؛ این تماس اتفاق افتاد؟

قرار بود این اتفاق رخ دهد اما باید یکسری مسائل هم رعایت شود. من، دایی را به پرسپولیس آوردم و مربی او بودم ضمن اینکه از نظر سنی هم از دایی بزرگ‌تر هستم ولی در مجموع هدف هر دوی ما کمک به پرسپولیس است. در یک مقطع دایی سرمربی پرسپولیس بود که از زحمات او تشکر می‌کنم،‌ یک مقطع هم من سرمربی پرسپولیس هستم و بعد از چند وقت هم شخص دیگری سرمربی پرسپولیس می‌شود. این طبیعت زندگی حرفه‌ای است و این چرخش وجود دارد.

خیلی‌ها اعتقاد دارند حمید درخشان رزومه کاری ندارد، باید یک مربی را با رزومه‌اش قضاوت کرد یا کار فنی‌اش؟

من موافق این هستم که یک مربی را با رزومه‌اش بسنجیم، اما آیا هرکسی در این مملکت پست گرفته با رزومه بوده؟! یک نفر تیمی را به لیگ یک فرستاده اما فصل بعد تیم گرفته یا چند سال‌ تیم‌ها را لیگ یکی کرده ولی باز هم تیم می‌گیرد. حالا که به من رسید رزومه خواستند؟ البته ایرادی ندارد. من سال ۷۶ پرسپولیس را قهرمان لیگ کردم، تیم نوجوانان را برای اولین بار به جام جهانی بردم و تیم هفدهم جدول را در لیگ نگه داشتم، این رزومه من است. البته درخشان برای کار کردن در پرسپولیس نیازی به رزومه ندارد چون جوانی‌اش را در این تیم گذاشته و از خانواده پرسپولیس است، درخشان که از فضا به پرسپولیس نیامده است!

بعضی از سرمربیان قبلی پرسپولیس این ذهنیت را داشتند که پیشکسوتان اگر انتقاد می‌کنند، می‌خواهند جای آنها را بگیرند، شما هم چنین ذهنیتی دارید؟

انتقادها اگر فنی باشد، از آن استفاده می‌کنم. مسلما پس از من گزینه دیگری برای سرمربیگری پرسپولیس وجود دارد، چون چرخ فوتبال حرفه‌ای می‌چرخد. عملکرد من در آینده نشان می‌دهد که ‌می‌توانم به کارم در پرسپولیس ادامه بدهم یا خیر.

شما تا به حال در قامت سرمربی به استقلال نباختید، همین مساله باعث شد خیلی زود کری‌خوانی را برای استقلالی‌ها شروع کنید؟

ما یک حریف دیرینه داریم به نام استقلال، برای هواداران مهم نیست در طول فصل چه اتفاقی می‌افتد، بلکه مهم این است که در دربی اتفاق خوبی رخ دهد، نه‌تنها من بلکه همه هواداران دوست‌دارند که در دربی برنده باشیم. می‌خواهیم تا هم از نظر قدرت و هم از نظر تاکتیک به شرایط خوبی برسیم و بازی خوب و تماشاگرپسندی به نمایش بگذاریم تا هواداران از ما راضی باشند.

بعد از حضور شما در پرسپولیس به‌عنوان سرمربی این شایعه مطرح شد که قرار است بعد از چند هفته زلاتکو کرانچار به‌عنوان سرمربی معرفی شود، این موضوع صحت دارد؟

می‌خواهم موضوعی را با صراحت بگویم تا در آرشیو شما ثبت شود، من با تیم پیکان، پرسپولیس را با کرانچار بردم و همین نتیجه باعث شد کرانچار را عوض کنند. هواداران بدانند من با پیکان کرانچار را بردم که تغییر و تحولات به‌وجودآمد و دوست خوبمان دایی سرمربی پرسپولیس شد. این از کرانچار که پرونده‌اش بسته شد. اگر نام یک مربی بزرگ مطرح می‌شد، بیشتر استقبال می‌کردم. این داستان‌ها را آنهایی درست می‌کنند که دوست ندارند من در پرسپولیس حضور داشته باشم و هر روز یک سناریوی جدید می‌نویسند و می‌گویند فلانی می‌‌آید و فلانی می‌رود. این مساله همیشه در فوتبال ما وجود داشته و چیز تازه‌ای نیست.

پس شما مخالف کرانچار هستید؟

به نظر من اگر فوتبال ما مربی خوب می‌خواهد دیگر برای کرانچار جایی وجود ندارد. کرانچار هر چه اطلاعات داشت در سپاهان گذاشت و اگر مربی خوبی بود، سپاهان حفظش می‌کرد. نباید مهره سوخته را به جایی برگرداند. نگاه پرسپولیس باید در این مورد عوض شود و تازه باشد نه به مهره‌های سوخته.

بحث این روزهای پرسپولیس شایعه کم کاری برخی از بازیکنان است، چنین چیزی در تیم شما وجود دارد؟

اصلا به چنین چیزی اعتقاد ندارم، من به تمام بازیکنانم ایمان دارم و می‌دانم همه آنها با تمام وجود برای پرسپولیس بازی می‌کنند. بازیکنان برای من و امثال من بازی نمی‌کنند، بلکه برای نام بزرگ پرسپولیس بازی می‌کنند.

حالا اگر چنین موضوعی ثابت شود، واکنش شما به این مساله چیست؟

چنین چیزی وجود ندارد و من هم اصلا نمی‌توانم این موضوع را در ذهن خود راه بدهم. بازیکنان من با عشق و قدرت تمرین می‌کنند و در هفته‌های آینده جواب این تمریناتشان را می‌گیرند.

شایعه شده شما برای حضور در پرسپولیس تعهد دادید، درست است؟

این هم از خبرهایی است که برخی دوستان که به من علاقه دارند منتشر می‌کنند! کجا یک مورد مشکوک از درخشان سراغ دارید؟ چه زمانی فدراسیون برای این موارد از من دعوت کرده است؟ دوستان از باب کرانچار نتوانستند وارد شوند، حالا از این باب وارد می‌شوند. اگر قرار باشد همه مربیان تعهد بدهند من هم تعهد می‌دهم و اگر کسی چیزی امضا نکند من هم این کار را نمی‌کنم. متاسفانه برخی‌ها دوست دارند برای من هر روز داستان درست کنند، اما خلع سلاح می‌شوند. آقایان بهتر است این نوع مسائل را از فدراسیون بپرسند و بعد به کسی تهمت بزنند و با آبروی کسی بازی کنند. این رفتار دور از جوانمردی است.