یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

پایان تابستان سرد بورس
دیروز، شاخص کل رشد 140 واحدی (معادل 2/0 درصد) را تجربه کرد. پرونده تابستان بورس در حالی بسته شد که در کل این فصل، شاخص کل 8/1 درصد افت را تجربه کرد. در این مدت میانگین حجم و ارزش معاملات بورس تهران در حد بسیار پایینی قرار داشت و به طور کلی بر خلاف سال‌های گذشته، تابستان کم‌رونقی را در بورس تهران شاهد بودیم. در حالی دومین فصل منفی بورس تهران در سال 93 رقم خورد که امیدواری‌هایی طی روزهای اخیر در بورس ایجاد شده است. به عبارت دقیق‌تر، اصلاح قیمتی که طی بیش از 8 ماه اخیر انجام شده، قیمت‌ها را به سطوح مناسبی کاهش داده است. در این شرایط، روند مثبت مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی نسبت به گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی عواملی هستند که می‌توانند محرکی برای رونق بورس باشند.


بازار ارز

نوسان ۱۲۰ تومانی دلار در تابستان
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 180 تومان معامله شد. قیمت دلار که به علت نگرانی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای به بالای 3200 تومان نیز رسیده بود، اکنون با بازگشت خوش‌بینی به روند مذاکرات، سومین روز پیاپی است که با کاهش قیمت همراه شده است. با به پایان رسیدن فصل تابستان، دلار افت 2/1 درصدی را تجربه کرد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در این مدت دلار در یک بازه 120 تومانی (3215-3095 تومان) حرکت کرد. این در حالی است که متوسط قیمت دلار در فصل تابستان 3145 تومان بوده است که نسبت به متوسط آن در فصل بهار (3205 تومان) 9/1 درصد افت داشته است. همچنین، در فصل بهار، نوسان قیمت دلار در محدوده 3300-3000 تومانی بود که نشان از رفتار نسبتا متعادل قیمت دلار در تابستان دارد.



بازار سکه

مقاومت سکه در برابر فشار عوامل کاهنده
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 918 هزار تومان معامله شد (زیان 6 درصد در فصل تابستان). این در شرایطی بود که طلای جهانی تغییرات چشمگیری را تجربه نکرده بود و افت 5 تومانی قیمت دلار سبب کاهش قیمت سکه شد. با این حال، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد حباب قیمتی سکه (بالاتر بودن قیمت بازار نسبت به ارزش طلای موجود در آن) در حال بزرگ تر شدن است و سکه در بازار داخل نسبت به کاهش قیمت مقاومت نشان می‌دهد. در این شرایط، روند قیمت دلار خوش بینی به مذاکرات هسته‌ای، کاهشی ارزیابی می‌شود. همچنین، ضعف اقتصادی اروپا و آسیا نسبت به آمریکا سبب رشد شاخص دلار آمریکا شده است که بر قیمت اونس جهانی اثر منفی دارد. بنابراین، با وجود این دو عامل کاهشی، افت قیمت سکه محتمل‌تر است.


بازار طلای جهانی

اونس در کمترین مقدار ۹ ماهه
دیروز، طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1214 دلار بر اونس معامله می‌شد که کمترین قیمت 9 ماه گذشته است. به این ترتیب، در فصل تابستان، طلای جهانی بیش از 100 دلار (معادل 7/7 درصد) افت را تجربه کرده است. در این شرایط، رشد شاخص دلار آمریکا همچنان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت طلا است؛ همچنین، نمودارهای تکنیکال، سیگنال فروش می‌دهند که افزایش عرضه را در پی داشته است. از سوی دیگر، آمار ارائه شده از اوضاع اقتصادی چین، نخستین مصرف‌کننده شمش طلا، مناسب نیست که این امر نیز اثر منفی بر قیمت طلا دارد. اقتصاد اروپا نیز همچنان از نرخ تورم بسیار پایین رنج می‌برد. همه این عوامل باعث تقویت دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای آسیایی و اروپایی می‌شود که افت قیمت طلا را به همراه دارد.



بازار اوراق مسکن

رشد تابستانه ۸/۵ درصدی برای «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 7/0 درصدی به قیمت 96 هزار و 209 تومان معامله شدند.با این حال، این اوراق در فصل تابستان بازدهی 5/8 درصدی را به ثبت رساندند. این در شرایطی بود که از ابتدای تابستان، اعمال قانون عدم اجازه فروش تا 2 ماه پس از خرید، نوسان گیری و سفته‌بازی در این بازار را به حداقل ممکن رسانده بود. بنابراین، مازاد تقاضا تنها عاملی است که باعث رشد قیمت «تسه»ها شده است. در این رابطه، علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس به رغم آنکه به مازاد بیش از 128 میلیارد تومانی تقاضا به طور متوسط ماهانه اشاره می‌کند، در ادامه می‌افزاید: طی مرداد ماه میزان مازاد تقاضا به حدود 51 میلیارد تومان کاهش یافته است که نوید متعادل شدن روند این اوراق را می‌دهد.



بازار نفت

نگرانی نفت از کاهش تقاضای چین
دیروز، نفت خام آمریکا تقریبا بدون تغییر باقی ماند و به قیمت 4/92 دلار بر هر بشکه معامله شد. این در شرایطی بود که مقامات اقتصادی چین از تشدید سیاست‌های محرک اقتصادی سخن گفته‌اند که علت آن اوضاع نابسامان تولید در این کشور است. در این رابطه، کارشناسان بلومبرگ افت قابل توجه خروجی کارخانه‌های این کشور را در ماه سپتامبر پیش‌بینی کرده‌اند. از سوی دیگر، خبرها از بازگشایی میدان نفتی الشراره در لیبی حکایت دارد که نگرانی از کاهش عرضه این کشور را رفع می‌کند. در این شرایط، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد نفت WTI از ابتدای تیرماه تا کنون (فصل تابستان) زیان 5/13 درصدی را به ثبت رسانده است که بیانگر روند منفی در این بازار با توجه به حرکت خلاف جهت عرضه (افزایش) و تقاضا (کاهش) و همچنین فروکش نگرانی‌ها از ناآرامی‌های منطقه‌ای است.