احتمال فروش «وساخت» از سوی «وپترو»

گروه بنگاه‌های اقتصادی: عضو هیات مدیره و معاون مالی و اداری شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی با اشاره به تلاش این مجموعه برای ورود به فعالیت حوزه‌های تخصصی و صنایع بالادستی مولد و پربازده اظهار کرد: با توجه به این موضوع فروش سهام «وساخت» از سوی این مجموعه دور از ذهن نیست. احمد شهباز‌بیگی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، تاکید کرد: رویکرد جدید شرکت در فضای کسب و کار، خروج از عرصه‌های غیر‌تخصصی و کم‌بازده و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد در حوزه‌های تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی با ماهیت اشتغال‌زایی است، بنابراین سبد فعلی سرمایه‌گذاری شرکت در انطباق با رویکرد مذکور باز مهندسی خواهد شد.

وی با اشاره به تصمیم مجموعه برای ورود به حوزه‌های بالادستی افزود: این حوزه بازار و خوراک تضمین شده برای سهامداران ما دارد و مولد و پربازده نیز هست.

معاون مالی و اداری شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی، مهم‌ترین‌ شرکت‌های زیر‌مجموعه «وپترو» برای سودآوری در بودجه سال ۹۴ را شرکت‌های شیمی بافت با ۵۱ درصد، پتروشیمی فن‌آوران با ۲۲ درصد، پتروشیمی خارک با ۹/۸ درصد، کربن ایران با ۷/۵ درصد و سایر شرکت‌ها با ۴/۱۲ درصد عنوان کرد. شهباز‌بیگی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وپترو با پوشش ۳۵ درصدی سود و ۳۳ درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری در دوره سه ماهه مواجه است، آیا امکان تعدیل و افزایش سودآوری تا پایان سال مالی ۹۴ وجود دارد؟ اظهار کرد: درآمد شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابع تحقق عملکرد درآمدی شرکت‌های وابسته و سرمایه پذیر بوده و قطعیت آن به موجب تصمیمات متخذه در مجامع عمومی سالیانه است.

وی افزود: اما با توجه به دقتی که در فرآیند پیش‌بینی درآمدهای سال جاری شرکت‌ها در خلال تهیه بودجه معمول شد و به لحاظ تحقق یکنواخت آن طی ۶ ماهه اول سال‌جاری در چارچوب بودجه مصوب و نیز عدم وقوع رخداد مالی پیش‌بینی نشده، احتمال تعدیل درآمدهای پیش‌بینی شده به‌طور چشمگیر متصور نیست. معاون مالی و اداری شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی در بیان اینکه این مجموعه در سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۴ برنامه‌ای برای فروش سرمایه‌گذاری‌ها ندارد، اما آیا هزینه‌ای بابت سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد شد؟ گفت: استراتژی شرکت درخصوص منابع حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها، کسب منابع مزبور و تخصیص به سرمایه‌گذاری‌های جدید و پروژه‌های سرمایه‌ای در کنار سایر منابع از قبیل افزایش سرمایه و فاینانس است که هم‌اکنون مراحل مطالعاتی پروژه‌های جدید در حال طی شدن است و با اتمام مطالعات و شروع فاز اجرایی، منابع مذکور آزاد خواهد شد.