95 درصد از مسیرتوافق  طی شده است

پنج درصد باقی‌مانده شامل ۲ یا ۳ مساله دشوار است ظریف: مسائل آن اندازه سخت نیستند که قابل حل شدن نباشند مشاور رئیس‌جمهور: به حل مساله هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم

وزیرخارجه روسیه در گفت‌وگو با بلومبرگ:

95 درصد توافق با ایران حاصل شده است

ظریف: مسائل آن اندازه سخت نیستند که قابل حل شدن نباشند

گروه دیپلماسی: اگرچه مذاکرات هسته‌ای نیویورک با پیشرفت اندک و بدون دیدار وزرای خارجه و با برداشت‌های متفاوت طرفین به پایان رسید، اما سخنان جدید سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه ۹۵ درصد توافق با ایران حاصل شده است، فضای جدیدی را پس از گفت‌وگوهای نیویورک رقم زده است. همزمان محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز گفته است که زمان بسیار کوتاه است، اما مسائل آن اندازه سخت نیستند که قابل حل شدن نباشند. ناظران معتقدند مذاکرات اخیر نیویورک و بحث‌های جدی در مورد سانتریفیوژها باعث شده تا در مذاکرات پیشرفت هر چند اندک رخ دهد و مسیر برای دور بعدی گفت‌وگوها این بار در اروپا هموار شود.

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ در نیویورک گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران در مسیر درستی در حال انجام است و توافق در مورد ۹۵ درصد از مسائل حاصل شده است. سرگئی لاوروف افزود: «۵ درصد باقیمانده شامل دو یا سه مساله دشوار است.» لاوروف همچنین روز شنبه در نشستی خبری گفت که در مورد آینده پرونده هسته‌ای ایران به‌طور محتاطانه‌ای خوش‌بین است.

او در این نشست خبری که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شده بود، گفت: «احساس می‌کنم همه طرف‌ها به دستیابی به توافق تمایل دارند و هنوز تا ۲۴ نوامبر (۳ آذر) زمان داریم. هر چند که بخش‌های دشوار مذاکرات هنوز باقی‌مانده است.» او این سخنان را در شرایطی مطرح کرد که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه از نبود پیشرفت چشمگیر در مذاکرات ابراز تاسف کرده بود.

به گزارش بلومبرگ، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت که گفت‌وگوها به صورت جدی، فشرده و بسیار صریح ادامه دارد. مذاکره‌کنندگان در دو ماه آینده احتمالا باید وقت بیشتری را به این مذاکرات اختصاص دهند. ظریف افزود: «زمان بسیار کوتاه است، اما مسائلی که باید حل شوند دشوار نیستند. همه چیز بسیار دور و بسیار نزدیک به نظر می‌رسد و بستگی به این دارد که چطور به مسائل نگاه کنید و چه زمانی بخواهید به این سوالات پاسخ دهید. ما هنوز فاصله زیادی داریم، هنوز اختلاف‌نظرهایی در مورد همه موضوعات وجود دارد.»

وزیر خارجه ایران همچنین پس از دیدار با همتای روسی‌اش گفت که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در اروپا برگزار خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ظریف پس از دیدار با سرگئی لاوروف در نیویورک گفت که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی در اروپا برگزار خواهد شد، چون نیویورک بسیار دور است.

ظریف با اشاره به وجود اختلاف میان طرف‌های مذاکره‌کننده تاکید کرد که ایران اجازه نخواهد داد این فرصت از دست برود. دو ماه باقیمانده مذاکرات بسیار مهم است و ما با یک کار سخت روبه‌رو هستیم. یک روز پیش از دیدار ظریف و لاوروف، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: «همه باید تصمیم‌های سختی بگیرند و ما منتظر می‌مانیم تا ایران برخی از آن تصمیم‌های لازم را برای رسیدن به توافق بگیرد.»

همزمان این موضوعات در گفته‌های سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز بازتاب یافته است. ریابکوف گفت مسکو طرح‌هایی را برای پایان دادن به اختلاف‌نظرهای طرفین ارائه داده است و طرفین علاقه‌مندی خود را به طرح‌ها نشان داده‌اند. او روز شنبه در نیویورک گفت: «ما در مورد همه موضوعات عینی و کاربردی که به توجه بیشتری نیاز دارند، تقریبا به توافق

رسیده ایم که بیشتر آن به دلیل طرح‌های جدید روسیه بوده است.» او ابراز اطمینان کرد توافق در مورد سطح غنی سازی ممکن است، با آنکه تاکنون اراده سیاسی لازم برای برداشتن گام نهایی وجود نداشته است. اعضای هیات مذاکره‌کننده ایران، پس از انجام ۱۰ روز گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۵+۱ به تهران باز گشتند. گفته‌ها همچنان حاکی‌ است که مساله ظرفیت غنی‌سازی، از مهم‌ترین موارد مورد اختلاف بین طرف‌ها است. اما خبرگزاری‌ها، گزارش‌هایی را در مورد پیشنهادهای ارائه شده در این مورد منتشر کرده‌اند.

تبدیل مذاکرات به مذاکره ایران و آمریکا

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارشی آورده است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان است، اکنون بیشتر به مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا تبدیل شده و باقی کشورهای دیگر به حاشیه رفته‌اند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد: «واشنگتن تاکید دارد که مذاکرات در قالب ۶ قدرت جهانی با ایران در جریان است اما در شرایطی که تنها هشت هفته به تاریخ ضرب‌الاجل مانده است، آمریکا گفت‌وگوها را به شکل دوجانبه با ایران تغییر داده و این موضوعی است که می‌تواند سه دهه روابط قطع شده بین دو کشور را تقویت کند.»

این خبرگزاری مدعی شد: «تغییر از سال ۲۰۰۹ و با پیوستن آمریکا به دیگر مذاکره‌کنندگان با ایران آغاز شد و در ادامه آمریکا وارد یکسری مذاکرات مخفیانه با ایران در سال ۲۰۱۲ شد و این روند در نقطه اوج خود به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور در سال گذشته منتهی شد. مقامات رسمی آمریکا اکنون مرتبا با همتایان ایرانی خود به‌طور مکتوب و تلفنی در تماس هستند و جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود طی یک سال اخیر بارها دیدار و گفت‌وگو داشته است.»

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد: «با افزایش تماس‌ها، دو طرف موضوعات غیرهسته‌ای را نیز مورد گفت‌وگو قرار داده‌اند. یک مقام آمریکایی گفته است که طی هر دیداری که با ایرانی‌ها داشته اند به اتباع زندانی یا مفقود شده در ایران اشاره کرده‌اند. به‌علاوه تهدید مشترک داعش نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفته است. این پیشرفت‌ها نوید گسترش گفت‌وگو‌ها و آب شدن تدریجی یخ روابط دو کشور را می‌دهد، البته اگر مذاکرات هسته‌ای در زمان باقیمانده تا ۲۴ نوامبر حل و فصل شود.»

دیدار اوباما و نتانیاهو

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است ضمن دیدار با یکدیگر در کاخ سفید درباره‌ برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند. به نوشته‌ روزنامه‌ لس‌آنجلس تایمز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر

رژیم صهیونیستی قرار است روز چهارشنبه با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کند. برنامه‌ هسته‌ای ایران و مذاکرات صلح فلسطین از محورهای گفت‌وگوی اوباما و نتانیاهو خواهد بود. نتانیاهو همچنین قرار است روز سه شنبه با بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل دیدار کند. او پس از سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، سخنان او را گمراه‌کننده خواند.

حسن روحانی روز پنج‌شنبه گذشته طی سخنرانی‌اش در نیویورک قدرت‌های غربی را به دلیل ایجاد و رشد گروه‌های افراط‌گرا شامل القاعده و داعش مورد سرزنش قرار داد و تاکید کرد که هرگونه ائتلاف برای مقابله با داعش در خاورمیانه باید از داخل منطقه باشد.

مشاور رئیس‌جمهوری:

به حل مساله هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم

گروه دیپلماسی: مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هر تلاش دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران باید پیگیری شود، تاکید کرد که اگرچه در مذاکرات نیویورک پیشرفتی حاصل نشد، اما همه اعلام کردند که به حل مساله بسیار نزدیک هستیم.

«حسام‌الدین آشنا» دیروز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» در تشریح دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به نیویورک گفت: «در گذشته سخنان مقامات کشورهای غربی این بود که همه چگونه علیه ایران متحد شوند، اما اکنون می‌گویند چگونه به ایران کمک کنیم.» او با بیان اینکه همه برای حل مساله هسته‌ای ایران همدلی دارند، اضافه کرد: «در دیدارهای رئیس‌جمهوری همدلی برای حل مساله هسته‌ای ایران مشاهده شد.» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در نیویورک در زمینه مساله هسته‌ای ایران طبیعتا پیشرفتی حاصل نشد؛ نه در مذاکرات وزرای خارجه و نه مذاکرات سران، اما اتفاق مهمی در زمینه هسته‌ای در نیویورک رخ داد، همه آمدند، فهمیدند و اعلام کردند که ما به حل مساله بسیار نزدیک هستیم و این امیدواری در همگان مشاهده شد.»

آشنا اضافه کرد: «از سوی دیگر همه این نگرانی را ابراز کردند که اگر نتوانیم این فرصت تاریخی را به دست آوریم یا این فرصت تاریخی را حفظ کنیم، بدیل و جایگزین این توافق معلوم نیست چیز خوبی باشد، حتی در ملاقات دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس هم این موضوع به صراحت بیان شد.» او افزود: «در دیدارهای مقامات فرانسه، آلمان و سایر کشورها با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز رویکرد حل مساله بیشتر از رویکرد سختگیرانه و جزئی‌نگرانه‌ای بود که در گذشته وجود داشت.» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «هر تلاش دیپلماتیکی که به سمت حل مساله هسته‌ای ایران برود و به حل آن کمک کند باید پیگیری شود.»

95 درصد از مسیرتوافق طی شده است