گروه دیپلماسی: یخ‌های سی‌و چند ساله روابط ایران و آمریکا در حال آب شدن است.این تفسیری است که این روزها از گفت‌وگوهای مستقیم تهران و واشنگتن هرچند در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران برداشت می‌شود. اگر تا دیروز هر نوع ارتباطی میان ایران و آمریکا دور از ذهن و یک تابو بود، حالا با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای، ایران و آمریکا به مذاکره‌کنندگان اصلی تبدیل شده‌اند. این دیدارها به اندازه‌ای زیاد شده است که بسیاری معتقدند به‌رغم سوءتفاهم‌های موجود، ایران و آمریکا به آشتی تاریخی خود نزدیک شده‌اند. تهران و واشنگتن از سال ۲۰۰۹ ارتباط با یکدیگر را پس از سال‌ها قطع رابطه آغاز کردند. اگرچه این ارتباط بارها به‌صورت پنهانی صورت گرفته بود اما به هر ترتیب برای دو کشور نوعی تغییر رویکرد بود. مذاکرات با مجموعه‌ای از دیدارهای محرمانه میان ایران و آمریکا از سال ۲۰۱۲ جان دوباره‌ای گرفت و با گفت‌وگوی تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای سال گذشته اوباما و روحانی در نیویورک به اوج خود رسید. پس از آن بود که ایران و آمریکا به‌صورت مستقیم پشت میز مذاکرات هسته‌ای نشستند. حالا به نظر می‌رسد بحران داعش و امنیت جامعه بین‌الملل به موضوع دیگری برای گفت‌وگو تبدیل شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دیروز این تحولات را نشان‌دهنده افزایش گفت‌وگوها و ترمیم آهسته روابط ایران و آمریکا دانست. به گزارش «انتخاب»، گری سیمور مذاکره‌کننده سابق آمریکا می‌گوید حتی اگر مذاکرات محدود به مساله هسته‌ای باشد، گفت‌وگوهای رو به افزایش ایران و آمریکا اتفاق بسیار خوبی است؛ چون باعث می‌شود طرفین پیشرفت سریع‌تری داشته باشند. به گفته برخی از دیپلمات‌های غربی، برخی از اعضای ۱+۵معتقدند با پررنگ شدن نقش آمریکا، آنها به حاشیه رانده شده‌اند.

به گزارش «انتخاب»، واشنگتن تاکید دارد مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور همچنان امیدوارکننده و زنده است اما باتوجه به اینکه تنها هشت هفته به ضرب‌الاجل تعیین‌شده باقی مانده، آمریکا به‌طور فزاینده‌ای در حال تغییر شکل مذاکرات به مجموعه‌ای از دیدارهای دوجانبه با ایران است. در همین حال روز گذشته، یک مقام ارشد کاخ سفید از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا سخن گفت. به گزارش انتخاب، فیلیپ گوردن، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و منطقه خلیج فارس و دستیار ویژه اوباما گفت که پیشرفت قابل توجهی در روابط ایران و آمریکا در یک‌سال گذشته به‌وجود آمده است. وی افزود: آمریکا و ایران پتانسیل این را دارند که کارهای مهمی در قبال هم انجام دهند. گوردن اضافه کرد که روابط جدید میان تهران و واشنگتن چند دوره طول خواهد کشید. دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد ارتباط بین دولت‌های ایران و آمریکا اکنون تقریبا به روالی عادی تبدیل شده است. گوردن ضمن هشدار نسبت به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران توسط کنگره گفت: دولت[آمریکا] از کنگره بابت تحریم‌های سابق علیه تهران تقدیر می‌کند، اما بابد بگویم تحریم‌های جدید در توانایی ما برای مذاکره در جهت دستیابی به توافق هسته‌ای مشکل ایجاد می‌کند.