گروه بازار پول: روز گذشته بهای دلار برای اولین بار پس از پایان تابستان کاهش یافت. قیمت این ارز که از تاریخ ۳۱ شهریور ماه در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، روز گذشته با ۱۰ تومان کاهش به ۳۲۵۵ تومان رسید. همچنین روز گذشته بانک مرکزی با وجود نوسان ۴۰ تومانی دلار، روز یکشنبه نرخ رسمی خود را افزایش داد. روز دوشنبه دلار معاملات خود را با ۳۲۶۵ تومان آغاز کرد که نسبت به روز پیشین، تغییری نداشت؛ اما در میانه‌های روز، شاخص بازار ارز ابتدا با ۵ تومان کاهش به ۳۲۶۰ تومان و سپس در ساعات انتهایی بازار با ۵ تومان افت دیگر به ۳۲۵۵ تومان رسید. به این ترتیب دلار برای اولین بار در هفته جاری، یک روز کاری را با کاهش به پایان رساند. بهای دلار از ۳۱ شهریور ماه در مسیر صعودی قرار گرفت و با اتمام مذاکرات نیویورک در اوایل هفته جاری نیز به افزایش خود ادامه داد. شاخص بازار ارز در روز نخست هفته جاری با ۲۰ تومان افزایش به ۳۲۲۵ تومان و در ادامه در روز یکشنبه (دو روز پیش) با ۴۰ تومان افزایش دیگر نسبت به روز شنبه، به ۳۲۶۵ تومان رسید. نرخ دلار در روز یکشنبه بالاترین قیمت دلار بعد از

۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری بود. با وجود این، شاخص بازار ارز که از ابتدای هفته جاری ۶۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود، روز گذشته با ۱۰ تومان کاهش به نرخ ۳۲۵۵ تومان بازگشت.

افزایش آرام نرخ رسمی با وجود نوسان

روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را

۲۶ هزار و ۶۶۹ ریال اعلام کرد که افزایشی ۲ ریالی نسبت به روز یکشنبه داشت. نکته قابل توجه در این قیمت‌گذاری از سوی بانک مرکزی این است که معمولا و در موارد قبلی، هنگامی که بازار با نوسان‌های افزایشی مواجه می‌شد، بانک مرکزی یا نرخ رسمی خود را تغییر نمی‌داد یا این نرخ را به‌صورت جزئی کاهش می‌داد. این موضوع به‌ویژه از اوایل شهریورماه به بعد موجب شد که حرکت به سمت «یکسان‌سازی ارزی» با وقفه مواجه شود؛ چراکه سرعت تعدیل نرخ رسمی در یک ماه گذشته، بسیار کمتر از میزان آن در ماه‌های تیر و مرداد بوده است. گفته می‌شود یکی از دلایل این رفتار، نگرانی برخی مسوولان حوزه ارزی بانک مرکزی از این موضوع است که افزایش نرخ رسمی ارز، به بازار پیام افزایشی بدهد. در حالی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند در حال حاضر حتی افزایش چند تومانی نرخ رسمی هم نمی‌تواند در مقایسه با دیگر عوامل اثرگذار فعلی (به‌ویژه مسائل روانی متاثر از اخبار دیپلماتیک) اثرگذاری چندانی بر شرایط بازار داشته باشد. این در حالی است که در صورتی که نرخ‌های ارزی به هم نزدیک شوند، علاوه بر مزایای اقتصادی بسیاری که این امر دارد، موجب می‌شود که قدرت بانک مرکزی نیز در زمینه اثرگذاری بر بازار ارز با استفاده از قیمت‌گذاری خود افزایش پیدا کند. به گفته کارشناسان، در دو سال گذشته بانک مرکزی ابزار «قیمتی» خود را برای اثرگذاری بر بازار ارز از دست داد؛ چراکه تغییرات نرخ مرجع یا مبادله‌ای، ازسوی بازار به‌عنوان یک سیگنال قیمتی درخصوص هدف سیاست‌گذار چندان جدی گرفته نمی‌شد. در این شرایط، تنها ابزار در اختیار بانک مرکزی برای اثرگذاری بر قیمت‌های بازار، ابزار «مقداری» بود که ازطریق تغییر در میزان عرضه و تقاضای روزانه صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر و در صورتی که با حرکت به سمت یکسان‌سازی، نرخ‌های رسمی و غیررسمی به هم نزدیک شوند، بازار توجه بیشتری به رفتار قیمت‌های رسمی خواهد کرد و در نتیجه، دست بانک مرکزی برای اثرگذاری بر روند حرکتی بازار با استفاده از این ابزار، بازتر خواهد بود.

ناکامی سکه از ورود به کانال بالاتر

همچنین روز دوشنبه هر سکه بهار آزادی طرح جدید به بهای ۹۳۸ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. برآیند افت جزئی دلار در بازارهای داخلی و افزایش جزئی اونسی در بازارهای خارجی ثبات قیمت سکه در این روز بود. این در حالی است که برخی از فروشندگان در این روز نرخ فروش سکه را ۹۴۰ هزار تومان ثبت کردند و امیدوارند که بهای سکه در روزهای آینده به یک کانال بالاتر وارد شود. این در حالی است که قیمت سکه در دو هفته گذشته عمدتا در کانال ۹۲۰ هزار تومانی قرار داشت و حتی یکبار در هفته گذشته به کانال ۹۱۰ هزار تومانی وارد شد.