غوغای آزادکاران در اینچئون

گروه ورزش: روز دهم بازی‌های آسیایی اینچئون برای ایران روز «کشتی» بود. دیروز آزادکاران کشورمان در چهار وزن روی تشک رفتند که در هر چهار وزن فینالیست شدند. در ۶۱ کیلوگرم، مسعود اسماعیل‌پور پس از پیروزی ۱۱ بر یک در دور نخست مقابل جمشید کنجائف از ازبکستان، در دور دوم هم با نتیجه ۷ بر ۲ از سد لی سئونگ چول، نفر سوم آسیا از کره‌جنوبی گذشت و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. وی در این مرحله نیز با نتیجه ۸ بر ۳ مقابل دولت نیازبیکوف، دارنده مدال برنز جهان و نفر پنجم المپیک لندن از قزاقستان به پیروزی رسید و فینالیست شد. اسماعیل‌پور در فینال با نتیجه ۶ بر ۴ از سد باجرانگ، دارنده برنز جهان و نایب قهرمان آسیا از هند به پیروزی دست یافت و صاحب مدال طلا شد. در ۷۴ کیلوگرم اما عزت‌الله اکبری در مسابقه فینال مقابل رشید قربانف از ازبکستان به روی تشک رفت و در پایان با شکست ۳ بر ۲ مقابل حریف گردن‌آویز نقره را به دست آورد. حریف اکبری در دیدار فینال، قهرمانی آسیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳، برنز آسیا در سال ۲۰۱۴ و برنز مسابقات جهانی در سال ۲۰۱۳ را در پرونده‌ خود داشت. اکبری پیش از رسیدن به فینال در رقابت‌های صبح دیروز در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شد، سپس اسد بات از پاکستان را چهار بر صفر شکست داد. او در مرحله نیمه‌نهایی نیز لی سانگ کیو از کره‌جنوبی را از پیش‌رو برداشته و به دیدار نهایی رسیده بود.

در ۸۶ کیلوگرم، میثم مصطفی جوکار مقتدرانه و با نتیجه ۱۴ بر ۴ از سد یسبولات نورژام‌بایف از قزاقستان گذشت و مدال طلا را بر سینه آویخت. مصطفی جوکار در مرحله اول با نتیجه ۱۱ بر یک مقابل ژانگ فنگ، نفر سوم آسیا از چین به برتری دست یافت و راهی یک‌چهارم نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر از سد پاوان کومار از هند گذشت و راهی مرحله بعد شد. جوکار در نیمه‌نهایی با نتیجه ۴ بر یک مقابل کیم گان یوک از کره‌جنوبی به پیروزی دست یافت و جواز حضور در فینال را کسب کرد. به این ترتیب او بعد از یزدانی و اسماعیل‌پور تبدیل به سومین طلایی کشتی آزاد کشورمان در اینچئون شد.

همچنین در ۱۲۵ کیلوگرم پرویز هادی در دیدار فینال مقابل دولت شعبان بای از قزاقستان به روی تشک رفت و در پایان مقتدرانه حریف خود را با نتیجه‌ ۶ بر یک شکست داد تا آخرین طلایی کشتی آزاد ایران در بازی‌های آسیایی باشد. هادی پیش از رسیدن به فینال در دور اول ژئودنگ از چین را چهار بر صفر شکست داد. سپس در مرحله یک‌چهارم نهایی جرگل سایخان از مغولستان، نایب‌قهرمان آسیا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ و دارنده سه مدال برنز آسیا را چهار بر صفر از پیش‌رو برداشت.

او در مرحله نیمه‌نهایی هم در یک کشتی زیبا و یک‌طرفه ۹ بر یک کونجینگ نام از کشور میزبان را مغلوب کرد تا در نهایت با برتری بر حریف قزاقش در فینال، علاوه بر دو رقمی کردن طلاهای ایران در بازی‌های آسیایی، از نظر جدول کلی توزیع مدال‌ها هم در رقابت بین ایران و قزاقستان، یک مدال ارزشمند به سود کشورمان به ارمغان بیاورد.

باخت به تیم چندملیتی

در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات هندبال، صبح دیروز به وقت تهران تیم ملی کشورمان با قبول شکست برابر قطر از راهیابی به دیدار نهایی بازماند. تیم قدرتمند قطر این بازی را با نتیجه ۲۹ بر ۲۱ به سود خودش خاتمه داد و فینالیست شد. بعد از قبول این شکست، ماچک سرمربی تیم کشورمان گفت: «من و شاگردانم همه توانمان را برای این بازی گذاشتیم اما بازیکنانم در این مسابقه اشتباهات فنی زیادی داشتند. فکر می‌کنم دلیل این اتفاق آن بود که بازیکنان کمی عصبی بودند. نمی‌خواهم بهانه بیاورم اما ما با یک تیم چندملیتی مسابقه دادیم. آن هم در شرایطی که تیم ما بسیار جوان است. قطر چند بازیکن خارجی دارد و این موضوع کار را برای ما سخت کرد. به هر حال هنوز یک مسابقه دیگر مانده و نباید ناامید باشیم. حالا یک انگیزه داریم و آن اینکه برای مدال برنز بجنگیم که حتما این کار را انجام خواهیم داد.»

صید مدال با قایق!

قایقرانان کشورمان هم دیروز روز پرفروغی داشتند و توانستند چند مدال به دست بیاورند. علی آقا میرزا و سعید فضل اولی در فینال کایاک دونفره ۱۰۰۰ متر مردان به مصاف حریفان رفتند که موفق شدند مدال نقره را کسب کنند. در این رشته ایران با ثبت زمان ۳ دقیقه و ۲۳ ثانیه و ۵۹ صدم ثانیه پس از قایقرانان قزاقستان نایب‌قهرمان شد. این در حالی است که احمدرضا طالبیان هم موفق شد به مدال نقره کایاک ۱۰۰۰ متر بازی‌های آسیایی دست پیدا کند. طالبیان زمان ۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه و ۱۵۵ هزارم ثانیه را ثبت کرد و الکسی موچالوف از ازبکستان با زمان ۳ دقیقه و ۳۹ ثانیه و ۸۷۸ هزارم ثانیه قهرمان شد. طالبیان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو توانسته بود در همین ماده قهرمان شود. دیروز همچنین عادل مجللی و آرزو حکیمی هم برنز گرفتند. مجللی با ثبت زمان ۳۹ ثانیه و ۶۶۹ هزارم ثانیه در کانوی یک نفره مردان به مقام سوم رسید. در این رشته نمایندگان چین و ژاپن اول و دوم شدند. حکیمی هم در فینال کایاک تک نفره ۲۰۰ متر زنان با ثبت زمان ۴۱ ثانیه و ۸۰۷ هزارم ثانیه برنز گرفت. در این رشته ورزشکاران کشورهای قزاقستان و چین طلا و نقره گرفتند.

میزبان‌کشی در والیبال

روز گذشته تیم ملی والیبال کشورمان موفق شد در ادامه روند پیروزی‌هایش، بر کره‌جنوبی غلبه کند و به جمع هشت تیم نهایی برسد. شاگردان کواچ در این دیدار با حساب سه بر یک و با نتایج ۲۵-۲۲، ۲۵-۱۹، ۲۳-۲۵ و ۲۵-۱۹ به برتری رسیدند و به یک‌چهارم نهایی صعود کردند. تیم کشورمان روز چهارشنبه باید برای راهیابی به نیمه‌نهایی به میدان برود.

جدول توزیع مدال‌ها

با مدال‌هایی که آزادکاران ایرانی به دست آوردند، تا پایان مسابقات کشتی، کاروان کشورمان با یک رده صعود به پله پنجم جدول توزیع مدال‌های بازی‌های آسیایی اینچئون رسید. در این جدول ایران با ۱۰ طلا، ۱۱ نقره و ۸ برنز پشت‌سر تیم‌های چین، کره‌جنوبی، ژاپن و قزاقستان قرار دارد. دیشب همچنین احسان روزبهانی هم با غلبه بر رقیب هندی به نیمه نهایی بوکس راه یافت و مدال برنزش را قطعی کرد.