گروه بورس، حمید محمدی: بازار سرمایه کشور در حالی نیمه ابتدایی سال جاری را پشت سر گذاشت که علاوه‌بر کاهش قیمت‌ها، عمده رخدادی که بیش از بقیه به چشم می‌آمد کاهش حجم معاملات و به تبع آن ارزش معاملات در ۶ ماه نخست برای بازار سرمایه بود. در همین راستا بورس تهران با کاهش ۷ هزار و ۳۳۰ واحدی شاخص حدود ۳/۹ درصد ریزش کرد در مقابل فرابورس با ۳۹ واحد رشد شاخص، حدود ۸/۵ درصد رشد کرد. افت بازدهی شرکت‌ها در بورس و فرابورس در نیمه ابتدایی سال به‌وضوح مشخص بود، به نحوی که ۲۲۵ نماد که در بازارهای مختلف بورس و فرابورس معامله شدند نتوانستند در ۶ ماه هیچ بازدهی را عاید سهامداران خود کنند، در مقابل ۱۴۶ نماد توانستند در شرایط نامساعد بازار سرمایه کشور کام سهامدارانشان را با کسب بازدهی شیرین کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر این شرکت‌ها زیرمجموعه گروه‌های کوچک بازار بوده‌اند.

با این حال به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ از جمله مهم‌ترین‌ اتفاقاتی است که می‌تواند باعث تغییر جهت بازار سرمایه در نیمه دوم سال ۹۳ شود و رکود شکل گرفته در بازارهای بورس و فرابورس را از بین ببرد؛ البته ادامه یافتن و طولانی‌تر شدن دستیابی به توافق هسته‌ای می‌تواند سیگنال منفی دیگری را به بازار سرمایه کشور وارد کند. حضور صنایع کوچک در میان گروه‌هایی که بازدهی داشتند از رخدادهای نیمه ابتدایی سال بود؛ در این نیمه، اغلب نمادهایی با حجم مبناهای پایین نسبت به سهام با حجم مبنای بالا، موفق‌تر ظاهر شدند.

پربازده‌ترین و زیان‌آورترین‌ها

در شرایط رکودی بازار سرمایه کشور سه نماد «سمگا»، «خفنر» و «نبروج» توانستند با کسب بازدهی بیش از ۲۰۰ درصد سهامدارانشان را شگفت‌زده کنند. این سه نماد توانستند به ترتیب ۲۲۱، ۲۱۴ و ۲۱۱ درصد بازدهی را عاید سهامدارانشان کنند. جالب آنکه دو شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و نساجی بروجرد در شرایطی موفق به کسب چنین بازدهی‌هایی شده‌اند که جزو صنایع کوچک بورس و فرابورس هستند؛ البته شرکت‌های کیسون و آلومتک نیز بازدهی بالایی را عاید سهامدارانشان کردند، ولی به علت حضور در معاملات بازار پایه، در محاسبات وارد نشدند. در مقابل نماد‌های «بنیرو»، «کحافظ» و «شپارس» سه نمادی هستند که از حیث بازدهی، در انتهای جدول قرار می‌گیرند. این سه نماد به ترتیب زیان‌های ۵۵، ۵۵ و ۵۰ درصدی را به سهامدارانشان تحمیل کرده‌اند.

صنعت پر‌پتانسیل بانکداری در حاشیه

در حالی ۶ ماه نخست سال ۹۳ برای «حافظ‌نشینان» به پایان رسید که گروه بانک و موسسات مالی که یکی از گروه‌های بزرگ بازار سرمایه به حساب می‌آید در حاشیه قرار گرفت و نتوانست بازدهی را عاید سهامداران این گروه کند؛ جز پست بانک که به لطف اخبار متعدد درخصوص افزایش سرمایه‌اش توانست نسبتا مورد استقبال معامله‌گران قرار گیرد؛ باقی نمادهای این گروه نتوانستند بازدهی را عاید سهامداران کنند. «وپست» با ۵ درصد بازدهی در صدر این گروه از حیث بازدهی قرار گرفت و در مقابل سه نماد «وانصار»، «وپارس» و «حکمت» با ۲۰، ۲۸ و ۳۰ درصد زیان در قعر این گروه قرار

گرفتند.

گروه بانک در حالی سال ۹۲ را به پایان برد که یکی از سال‌های بد خود از حیث میزان تراکنش و حجم مبادلات را طی سال‌های اخیر پشت سر گذاشته است. تحریم‌های یک جانبه غرب علیه ایران که بر صنایع کشور اثر گذاشته بیش از دیگرصنایع باعث تضعیف گروه بانک شده است. در این گروه اگر چه اغلب نمادها موفق به کسب بازدهی نشدند، اما به دلیل حجم مبناهای بالای خود و به لطف کاهش ارزش معاملات باعث شد تا نمادهای گروه بانک، کاهش قیمت بالایی را تحمل

نکنند.

با توجه به احتمال لغو تحریم‌ها از جمله تحریم سوئیفت این گروه می‌تواند جزو پیشگامان کسب بازدهی در نیمه دوم سال ۹۳ باشد. بانک ملت با ۷۶۳۲ میلیارد تومان در صدر ارزش معاملات در گروه بانک قرار گرفته است. بانک ملت در ۶ ماهه نخست ۱۲ درصد زیان را عاید سهامدارانش کرده است.

خودروسازان با خبرهای خوش به استقبال نیمه دوم سال می‌روند

به عقیده اغلب کارشناسان در صورت انجام توافقات ایران با گروه ۱+۵ خودروسازان می‌توانند در نیمه دوم سال ۹۳ به مانند صنعت بانک گوی سبقت را از باقی صنایع بربایند. البته گروه خودرو‌ساز در نیمه نخست سال نیز در حاشیه قرار نداشت و اغلب روزها جزو صنایعی بود که بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص می‌داد.

طی نیمسال ابتدایی سال ۹۳ خبری که باعث شد بارها نمادهای خودروساز تغییر رنگ بدهند خبر کاهش قیمت خودرو نسبت به قیمتی بود که خودروسازان برای تولیداتشان در نظر گرفته بودند؛ اتفاقی که با توجه به طولانی شدن این کشمکش به نفع خودروسازان به پایان رسید. افزایش میزان تولیدات در دو غول خودرو‌ساز و خبرهایی مبنی بر ایجاد یک قطب دیگر در تولید خودرو باعث شد تا این گروه یکی از پر‌خبرترین گروه‌های نیمه نخست سال در بورس باشد.

در این گروه، نماد «خفنر» با ۲۱۴ «ختور» با ۹۱ و «خریخت» با ۴۵ درصد بالاترین میزان بازدهی را در این گروه به دست آوردند. در مقابل نمادهای «خاهن» با ۳۰، «خرینگ» با ۳۴ و «خپویش» با ۳۵ درصد زیان در قعر بازدهی این گروه قرار گرفتند.

ایران‌خودرو و سایپا در حالی افزایش میزان تولیدات را در نیمه نخست سال نسبت به سال قبل ثبت کردند که از حیث بازدهی ایران خودرو ۱۲ و سایپا ۲۲ درصد بازدهی را عاید سهامدارانشان کردند. ایران خودرو با ۳۱۱۵ میلیارد تومان ارزش بازار در صدر ارزش بازار در این گروه قرار گرفته است.

غول‌های آرام پتروشیمی

نمادهای گروه پتروشیمی در نیمه نخست سال جاری فروغ چندانی نداشتند، افت این گروه که بیش از ۲۵ درصد از کل ارزش بورس تهران را اشغال کردند یکی از دلایل افت بازار سرمایه هستند. اغلب قیمت‌های محصولات پتروشیمی در نیمه نخست افت داشته است. در صورت لغو تحریم‌های ایران این گروه می‌تواند با سهولت بیشتری تولیدات خود را به فروش برساند.

میزان بالای تقسیم سود به‌صورت نقدی یکی از عواملی است که همواره باعث ترغیب سهامداران به خرید سهام شرکت‌های گروه پتروشیمی شده است. در این گروه، شرکت‌های عظیم الجثه پتروشیمی مارون با سود ۴۵ درصدی، هلدینگ خلیج فارس با زیان ۱۴ درصدی، نفت و گاز و پتروشیمی تامین با زیان یک درصدی و گسترش نفت و گاز پارسیان با زیان ۱۸ درصدی کار خود را در نیمه نخست سال ۹۳ به پایان رساندند.

افت ۱۴ درصدی هلدینگ خلیج فارس در نماد «فارس» با ارزش بازار ۳۴۹۶۹ میلیارد تومان که حدودا معادل ۱۱ درصد ارزش بورس تهران است تاثیر بسزایی در افت ۳/۹ درصدی بورس تهران در ۶ ماهه نخست سال ۹۳ داشت.

شرکت نیرو کلر در نماد «شکلر» با ۶۲ درصد، پتروشیمی خارک در نماد «شخارک» با ۵۵ درصد و پتروشیمی مارون در نماد «مارون» با ۴۵ درصد بازدهی در صدر بازدهی در این گروه قرار گرفتند در مقابل شرکت بین‌المللی محصولات پارس در نماد «شپارس» با ۵۰ درصد زیان بدترین عملکرد را در این گروه بر جای گذاشت.

تک‌سهم‌های شگفت‌انگیز

گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در نماد «سمگا»، نساجی بروجرد در نماد «نبروج»، پارس الکتریک در نماد «لپارس» از جمله تک سهم‌هایی هستند که شاید کسی تصور بازدهی‌های فوق‌العاده را برای آنها نداشت. این سهم‌ها به لطف داشتن حجم مبنا‌های پایین توانستند بازدهی‌های فوق‌العاده‌ای را عاید سهامدارانشان کنند.

پارس‌الکتریک در حالی در ۶ ماهه نخست سال ۹۳ بازدهی ۲۳ درصدی را کسب کرد که در ۱۸ روز معاملاتی از شهریور ماه توانست حدود ۷۱ درصد بازدهی را کسب کند. کسب بازدهی‌های بالا برای تک سهم‌ها در حالی رقم می‌خورد که علت بنیادی و خاصی برای اغلب این تک سهم‌ها وجود ندارد. کارشناسان با توجه به حجم‌های پایین مبنا و در حاشیه قرار داشتن این سهم‌ها در بازار سرمایه معتقدند که امکان ایجاد سفته‌بازی در این سهم‌ها بالا است.

سبزپوشی 28 درصد ارزش بازار در نیمسال

سبزپوشی 28 درصد ارزش بازار در نیمسال