دنیای‌اقتصاد: بعد از جنجال‌های خبری که رویداد اخیر اپل به پا کرد، مردم و به‌خصوص طرفداران اپل کم کم متوجه اتفاق بسیار بدی شدند؛ تولید آیپاد کلاسیک؛ یعنی تنها آیپادی که هنوز از کلید چرخان بهره می‌برد کاملا متوقف شد. بزرگ‌ترین نسخه آن 160 گیگابایتی بود که قابلیت ذخیره 40 هزار فایل موسیقی را در خود داشت. به این ترتیب شنیدن این خبر برای طرفداران پر و پا قرص آیپاد بسیار سخت بود. با این همه این اولین باری نیست که اپل بعد از معرفی محصولات جدید، به شکلی بی سر و صدا تولید محصولات قدیمی‌اش را متوقف می‌کند.
با این اوصاف مجله بیزینس اینسایدر به‌تازگی بعضی از محصولات قدیمی اپل را که این شرکت در طول سال‌های اخیر و بی‌سروصدا تولید آنها یا دسترسی به آنها را متوقف کرده است، معرفی کرده است که آنها را در اینجا می‌بینیم.
هدفون‌های اپل اورجینال: کاربران آیپاد و آی‌فون همیشه از هدفون‌های سفید رنگی که در جعبه محصولاتشان بود، استفاده می‌کردند. این هدفون‌های سمبلیک و نمادین از زمان عرضه اولین مدل آیپاد در سال 2001، همیشه با محصولات دیجیتال شخصی اپل به فروش می‌رسید. این هدفون‌های ساده و سفید رنگ در طول سال‌ها با تغییرات کوچکی به روز شدند. در نهایت اما در سال 2012، با معرفی و عرضه آی‌فون 5، اپل کاملا طراحی این هدفون‌ها را تغییر داد و آنها را با نام جدید EarPod معرفی کرد.
آیپاد نانو مربعی شکل: اپل آیپاد نانو را در سال ۲۰۰۵ معرفی کرد، وقتی که استیو جابز به ساعت جیبی کوچکی که در جیب شلوار جینش بود اشاره کرد و پرسید: «هیچ فکر کرده‌اید که این پاکت برای چه چیزی است؟» آیپاد نانو بارها و بارها در نسخه‌های مختلف تولید و به بازار عرضه شد، اما نسل ششم آن‌که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، یک نسخه ویژه بود. این دستگاه دارای یک صفحه نمایش ۵۵/۱ اینچی تمام لمسی بود و وقتی که همراه با یک مچ‌بند خاص روی مچ دست کاربران قرار می‌گرفت به یک ساعت مچی خاص و ویژه تبدیل می‌شد. در سال ۲۰۱۲ اپل هفتمین نسل آیپاد نانو را معرفی کرد که در آن صفحه نمایش آن طراحی مربعی شکل داشت و با این کار به طرح‌های قدیمی زاویه‌دار بازگشته بود تا آن نسخه آیپاد نانو کوچک با صفحه نمایش لمسی را برای همیشه کنار بگذارد.
شاژر ۳۰ پین: کابل اتصال ۳۰ پین اختصاصی اپل که برای شارژ کردن محصولات این شرکت به‌کار می‌رفت، تا سال ۲۰۱۲ که کابل لایتنینگ معرفی شد مورد استفاده قرار می‌گرفت. جالب‌ترین بخش درباره کابل جدید لایتنینگ این است که این کابل می‌تواند با دستگاه‌های اپل از هر جهتی یکسو شده و مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی بود که کابل اختصاصی ۳۰ پین تنها از یک جهت با این محصولات هماهنگ می‌شد.
iWeb: مجموعــه اپلیکیشن‌های iLife که شامل مواردی مانند iPhoto، iMovie و GarageBand است، در دسترس کاربران کامپیوترهای اپل قرار دارد. نسخه ششم این مجموعه اپلیکیشن را اپل با نام iWeb معرفی کرد؛ یک وب‌سایت با کاربری راحت و اپلیکیشنی وبلاگ مانند. iWeb شامل بسیاری از تم‌ها و تصاویر پس‌زمینه ساخت اپل بود و الگوها و راه‌هایی را برای ادغام با دیگر اپلیکیشن‌های موجود در iLife در اختیار کاربرانش قرار می‌داد. iWeb با استقبال خوبی مواجه شد اما در سال ۲۰۱۲ اپل آن را به مجموعه بزرگ iCloud منتقل کرد و به این ترتیب پشتیبانی از میلیون‌ها وب‌سایت و وبلاگ با تم اپل از بین رفت.
آی‌فون‌های ۳۲ گیگابایتی: آی‌فون ۳GS اولین گوشی موبایل هوشمند اپل بود که با ظرفیت ۳۲ گیگابایتی به بازار عرضه شد. آی‌فون ۴S هم در نسخه‌های ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی به بازار عرضه شد و همچنین آی‌فون‌های ۵ و ۵S. آی‌فون ۵C تنها در دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی به بازار عرضه شد. در نهایت اما اپل در آی‌فون ۶ و ۶ پلاس نسخه ۳۲ گیگابایتی را حذف کرد و این گوشی‌ها را در نسخه‌های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به بازار عرضه کرد.
آی‌فون ۵: وقتی آی‌فون ۵S و ۵C در سال ۲۰۱۳ به بازار معرفی شدند، اپل اعلام کرد که تولید آی‌فون ۵ را متوقف کرده است. این حرکت جالبی بود، چون در گذشته اپل مدل‌های قدیمی گوشی‌های خودش را با قیمت‌های ارزان‌تر به بازار عرضه می‌کرد. در این حالت اما اپل با توقف تولید آی‌فون ۵، آی‌فون ۴S را با همان قیمت گذشته خود به بازار عرضه کرد و دیگر قیمت آن را کاهش نداد. این موضوع چندان اهمیتی برای کاربران اپل نداشت، چون آی‌فون ۵C اصولا همان قابلیت‌های آی‌فون ۵ را داشت.
آی‌پد ۲ بدون صفحه نمایش رتینا: آی‌پد ۲ در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و این دستگاه کاملا نسبت به نسل اول آی‌پد باز طراحی شده بود آی‌پد ۲ در دو رنگ مشکی و سفید به بازار آمد و با اسمارت کاور مغناطیسی خاص خودش هماهنگ می‌شد. این آی‌پد درواقع اولین نسل آی‌پد بود که از دوربین جلو بهره می‌برد اما بعد از سه سال اپل متوجه شد که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند آی‌پد مینی را با صفحه نمایش با کیفیت رتینا و همان قیمت ۳۹۹ دلاری بخرند. به این ترتیب به تدریج آی‌پد ۲ را کنار گذاشت.
آی‌پد ۳ یا آی‌پد جدید: آی‌پد جدید در ماه مارس سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد و بلافاصله در ماه اکتبر همان سال و همزمان با عرضه آی‌پد ۴ و آی‌پد مینی، تولید آن متوقف شد.
مک‌بوک سفید: این مک‌بوک سفید در سال ۲۰۰۶ رونمایی و معرفی شد و در رده پایینی از خانواده مک بوک‌ها قرار داشت؛ پایین‌تر از مک بوک پرو و مک بوک ایر. این مک بوک سفید با هدف بازارهای مصرفی و آموزشی طراحی و تولید شده بود. وقتی اپل مک بوک ایر را در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد، تولید مک بوک سفید را متوقف کرد؛ درحالی‌که همچنان این کامپیوتر شخصی را به مدارس می‌فروخت. تولید این لپ‌تاپ درنهایت به‌طور واقعی در سال ۲۰۱۲ متوقف شد.
Aperture و iPhoto: بعد از کنفرانس اخیر توسعه‌دهندگان اپل، این شرکت اعلام کرده که دسترسی به این دو سرویس را به‌خاطر آنکه هیچ پیشرفت جدیدی نداشته‌اند، متوقف کرده و در عوض همه راهکارهای ویرایش تصاویرش را در سرویس به نام Photos ارائه می‌دهد.0
آی‌پد کلاسیک: این آی‌پد تنها چند ماه بعد از اولین نسخه آی‌فون در سال ۲۰۰۷ معرفی و عرضه شد و تنها نسخه آی‌پدی بود که از کلید چرخان بهره می‌برد. بااین‌حال بعد از معرفی آی‌فون ۶ طرفداران این پخش‌کننده موسیقی با کیفیت متوجه شدند که اپل دیگر آی‌پد کلاسیک را تولید نمی‌کند.
۱

محصولاتی که اپل در سکوت کشت

محصولاتی که اپل در سکوت کشت