خسارت 800میلیون دلاری یک ویروس

الکساندرا سیفرلین مترجم: آذر حمیدیان منبع: تایم بانک جهانی تاثیر اقتصادی ابولا را بر پایه دو سناریو مورد بررسی قرار داده است. این بانک اعلام کرده است که اگر انتشار ویروس ابولا در گینه، لیبریا و سیرالئون ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد که خسارات اقتصادی ناشی از آن به هشت برابر میزان فعلی افزایش یابد و ممکن است این بیماری اثرات فاجعه‌باری بر اقتصادهای از پیش شکننده این سه کشور غرب آفریقا بر جای گذارد. جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی و مسوول گروه مبارزه با ابولای این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «نخستین هزینه شیوع این ویروس، جان انسان‌ها و رنج و درد ناشی از آن است که هم‌اکنون هم تحمل آن دشوار شده است. اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که اگر هرچه زودتر بتوانیم از سرایت این ویروس جلوگیری کنیم و سطح ترس و بی‌اعتمادی نسبت به این وضعیت را کاهش دهیم، سریع‌تر قادر به کاهش اثرات اقتصادی آن خواهیم شد.»

بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرده ممکن است میزان خسارت اقتصادی ابولا بر اقتصاد این سه کشور تا پایان سال میلادی جاری به ۸۰۹ میلیون دلار بالغ شود و میزان خسارات بستگی به این خواهد داشت که ویروس چگونه مهار شود. بخش اعظم هزینه‌های اقتصادی این بیماری ریشه در آن چیزی دارد که بانک جهانی نام «رفتارهای اجتنابی» بر آن نهاده است که شامل تمایل افراد به خروج از نیروی کار برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس است.

به‌منظور کاهش هزینه‌های ابولا، بانک جهانی خواستار افزایش کمک‌های خارجی به گینه، لیبریا و سیرالئون و غربالگری بیشتر و درمان بیماری شد. در گزارش بانک جهانی آمده است: «واضح است که تامین مالی از منابع خارجی برای سه کشور اصلی مبتلا به این بیماری ضروری است و برآوردها از میزان تاثیر بیماری نشان‌دهنده آن است که هزینه‌های محدودسازی و کاهش بیماری حتی اگر میلیاردها دلار هم باشد در صورتی که بتواند بدترین سناریوی ممکن را نامحتمل سازد، مقرون به صرفه خواهد بود.»

به تازگی آمریکا ۳۰۰۰ نیروی نظامی و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از هزینه‌های دفاعی خود را به غرب آفریقا اختصاص داده است تا با بیماری ابولا مبارزه شود.

گزارشی که به تازگی توسط موسسه ملی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که خسارات ناشی از تعلل در مقابله با بیماری ابولا بسیار عظیم خواهد بود.

بنا به برآورد این موسسه، اگر شرایط فعلی شیوع ابولا بدون تلاشی برنامه‌ریزی شده همچنان ادامه یابد، شمار مبتلایان به ویروس ابولا در غرب آفریقا هر ۲۰۰روزدوبرابر می‌شود و در بدترین سناریوی ممکن، اگر مداخله‌ای صورت نگیرد، آمار مبتلایان تا تاریخ ۲۰ ژانویه به ۴/۱ میلیون نفر خواهد رسید.

پیش‌تر این موسسه با استفاده از ابزار جدیدی برای پیش‌بینی بیماری ابولا به این نتیجه رسیده بود که اگر شرایط فعلی بدون اقدامی بازدارنده تداوم یابد، لیبریا و سیرالئون تا ۲۰ سپتامبر حداکثر ۸۰۰۰ مورد ابولا خواهند داشت که حدود ۶۰۰۰ مورد آن مربوط به لیبریا خواهد بود.

این ارقام بسیار تکان‌دهنده هستند اما نباید فراموش کرد که آنها در صورتی محقق خواهند شد که هیچ اقدامی صورت نگیرد.

اما اگر بسیاری از کشورها و سازمان ملل متحد به وعده‌های خود عمل کنند، چنین اتفاقی روی نخواهد داد. این الگو همچنین نشان داده است که یک اقدام عظیم در برابر ابولا می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند. در سناریویی دیگر اگر ۷۰ درصد مبتلایان به ابولا در مراکز بهداشت و درمان یا واحدهای درمانی که در آنها انتقال ویروس محدود می‌شود، بستری شوند، سرانجام این بیماری تحت کنترل در خواهد آمد و ریشه‌کن خواهد شد.

دکتر تام فریدن، رئیس موسسه ملی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در یک کنفرانس خبری گفته است: «این الگو نشان می‌دهد که یک اقدام عاجل می‌تواند کمر این ویروس مهلک را بشکند. اهمیت به‌کار گرفتن برنامه‌های موثر به سرعت مشخص می‌شود و هشداری که این تحقیقات می‌دهند این است که هزینه تعلل بسیار عظیم خواهد بود.»

دکتر فریدن طی این کنفرانس گفت که این ویروس بسیار سریع و متغیر است، اما این به آن معنا نیست که غرب آفریقا حتما با بدترین سناریو مواجه خواهد شد. وی افزود: «اگر تعداد کافی از مبتلایان به درستی قرنطینه شوند، این بیماری همه‌گیر ریشه کن خواهد شد... حتی در بدترین سناریوها هم اگر سریع عمل کنیم، می‌توانیم روند داستان را عوض کنیم. من باور ندارم که بدترین سناریو به‌وقوع بپیوندد.»

به نظر می‌رسد این بیماری در حال حاضر در کشورهای نیجریه و سنگال کنترل شده است.

سازمان ملل متحد نیز ماموریت پاسخ سریع به ابولا را در اولویت کاری خود قرار داده است. امید است که یک مقابله قدرتمند با این بیماری از بروز بدترین سناریو و فاجعه انسانی و اقتصادی ناشی از آن جلوگیری کند.