تسنیم: رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی گفت: تفاهم نامه احداث شهرک‌های صنعتی منجر به احداث ۱۹ شهرک تخصصی پتروشیمی شد که این شهرک‌ها خالی و آماده جذب سرمایه است. سیدرضا محتشمی پور در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مصوبه‌ای که درخصوص عرضه مواد پتروشیمی با ارز آزاد در بورس بود از چهارم تیرماه برای اجرا ابلاغ شده است.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی با بیان اینکه نقدینگی همواره مشکل تمامی فعالان صنایع تکمیلی است، گفت: بعد از اجرای این مصوبه برخی از صنایع که صرفا امکان تولید با قیمت پایین را داشتند به مشکل خوردند که از جمله این موارد می‌توان به صنعت الیاف کشور اشاره کرد که به مشکل خورده‌اند.

محتشمی‌پور ادامه داد: بقای صنعت الیاف کشور در گرو فروش مواد اولیه به قیمت ارزان‌تر از قیمت جهانی است. بعد از اصلاح قیمت‌ها این صنعت به مشکل خورد که برای رفع مشکل آنها برای دوره‌ای به آنها تخفیف خاص داده شد. وی گفت: فعالان تولیدکننده الیاف پلیمری به مجلس مراجعه کردند و مجلس از هلدینگ خلیج فارس خواست که مشکل این تولیدکنندگان را حل کند و شرکت پتروشیمی تندگویان پذیرفت که ۴۵ روز محصولاتش را با تخفیف به آنها بفروشد.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی ادامه داد: مشکل صنعت الیاف با این تخفیف ۴۵ روزه حل نمی‌شود. مشکل این صنعت ریشه‌ای است. حجم زیادی برای تولید الیاف پلی استر احداث شده که از ظرفیت کشور بالاتر است. محتشمی‌پور با بیان اینکه معمولا واحدهای تولید پلیمری با شرکت‌های پتروشیمی ادغام می‌شوند، گفت: صنعت الیاف پلیمری ارزش افزوده پایینی دارد و باید مشکل‌شان ریشه‌ای حل شود.

وی افزود: مشکل نقدینگی نیز از مشکلات اصلی فعالان صنایع تکمیلی است که در این زمینه شرکت‌هایی که بتوانند ضمانت‌های لازم را به تولیدکنندگان مواد اولیه بدهند می‌توانند در صورت وجود از فروش اعتباری استفاده کنند. رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی با اشاره به تفاهم نامه‌ای که در دولت گذشته درخصوص احداث شهرک‌های تخصصی پتروشیمی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان شهرک‌های صنعتی منعقد شده بود، گفت: تفاهم نامه احداث شهرک‌های صنعتی منجر به احداث ۱۹ شهرک تخصصی پتروشیمی شد که این شهرک‌ها هم‌اکنون خالی و آماده جذب سرمایه است. محتشمی‌پور افزود: ما کمبود زیرساخت در کشور نداریم، چرا‌که صنایع پلیمری و پایین دست از نظر زیرساخت هیچ تفاوتی با سایر صنایع ندارند و احداث آنها در شهرک‌های صنعتی بلامانع است، اما شهرک‌های تخصصی در جایی مزیت ایجاد می‌کنند که نیاز به زیرساخت ویژه‌ای باشد. مثل صنعت چرم که در این صنعت، چرمشهر در جنوب ورامین احداث شده که یکی از نمونه‌های موفق شهرک تخصصی در ایران است و از آنجا که صنعت چرم به خاطر آلایندگی زیاد پساب نیاز به داشتن یک تصفیه خانه آب دارد متمرکز شدن واحدهای تولیدی این صنعت در یک شهرک تخصصی با داشتن این زیرساخت، مناسب است.