گروه خبر: دیدار حسن روحانی رئیس‌جمهوری با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در دومین سفرش به نیویورک چند روزی است با حاشیه‌هایی همراه شده است. اگر سال گذشته برخی تندروها از مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا و گفت‌وگوی تلفنی و مستقیم روحانی با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد می‌کردند، این بار دیدار روحانی با کامرون به دستاویز تازه برخی جریان‌ها برای انتقاد از رئیس‌جمهور بدل شده است. این انتقادها پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر انگلیس پس از دیدارش با روحانی در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طی سخنرانی گستاخانه‌اش در سازمان ملل از ایران به‌عنوان حامی تروریسم یاد کرد و از ایران خواست تا رفتار بهتری را با شهروندانش داشته باشد. سخنانی که البته منتقدان بسیاری را در داخل ایران و حتی در انگلیس به‌دنبال داشت.

همین سخنان کافی بود تا یک باردیگر به برخی جریان‌های داخلی و از جمله برخی نمایندگان مجلس فرصتی برای انتقاد دوباره از عملکرد دیپلماسی ایران و نوع تعامل دولت یازدهم با جامعه بین‌الملل بدهد. این انتقادها در شرایطی نسبت به رئیس‌جمهوری صورت گرفته است که دیدار روحانی با کامرون نخستین دیدار سران دو کشور پس از انقلاب به شمار می‌رود. به هر حال دوشنبه شب حسن روحانی رئیس‌جمهوری پس از بازگشت از سفرش به آستراخان روسیه و شرکت در اجلاس خزر در فرودگاه مهرآباد در مورد این دیدار خطاب به مخالفان این دیدار توضیحاتی ارائه داد.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری با اشاره به ملاقات‌های انجام شده در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: دیدار ما و دیویدکامرون نخست‌وزیر انگلیس به درخواست لندن بوده و ایشان در نطقش در اجلاس جمله‌ای بیان کرد که نادرست بود. وی گفت: در این ملاقات عمده مباحث درباره موضوع هسته‌ای کشورمان، تروریسم و خشونت و مسایل مبتلا به منطقه از ناحیه این مساله و روابط دوجانبه بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، روحانی اضافه کرد: درباره مسائل هسته‌ای بحث‌های خوبی شد البته اختلاف‌نظرهایی هم وجود داشت که طبیعی است. درباره مساله تروریسم و خشونت نیز نسبت به این موضوع تذکر دادیم که غرب چه شیوه‌هایی در برابر این معضل اتخاذ کرده و باید حالا چگونه مسیر را اصلاح کنند. همچنین درباره روابط دوجانبه، آنها خواهان شرایط جدیدی بودند و به‌طور طبیعی مسیر ما هم مسیر تعامل سازنده با جهان است. روحانی با خوب ارزیابی کردن مذاکرات خود با نخست‌وزیر انگلیس اظهار کرد: به‌طور طبیعی هر چه در این مذاکرت هست اتفاق‌نظر نیست و اختلاف نظر هم هست. اینکه نخست‌وزیر انگلیس پس از این دیدار در نطق خود جمله‌ای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد، پاسخ آن را همان زمان وزارت امور خارجه کشورمان داد، اما اول اینکه همه باید بدانیم که این قرن، قرن بیست و یکم است و هر کس بخواهد در فضای قرن نوزدهم فکر کند به حال خودش ضرر زده و باید فضای امروز را در نظر بگیریم؛ چراکه آن دوران سپری شده است.

عزم جدی ایران برای عقد توافق هسته‌ای

در همین حال حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی ۲۴ روسیه اعلام کرد: «عزم ایران برای عقد توافق هسته‌ای در تاریخ مقرر جدی است.»

او در حالی روز گذشته در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی ۲۴ روسیه بر عزم جدی ایران برای حل پرونده هسته‌ای ایران سخن گفت که ایران و ۱+۵ هفته گذشته مذاکرات فشرده‌ای را برای رسیدن به راه‌حل و رفع بن‌بست‌های موجود برای رسیدن به توافق نهایی پشت سر گذاشتند و به گفته مقامات ایران و ۱+۵ هر چند هنوز برخی از مسائل مهم بین آنها حل نشده باقی مانده است، اما در عین حال به حل آنها نزدیک شده‌اند. ازاین رو قرار است به‌زودی ایران و ۱+۵ به گفته محمد جواد ظریف تا ۱۰ روز دیگر رایزنی‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرند تا پیش از سوم آذر که فرصت نهایی برای رسیدن به توافق است بتوانند به راه‌حل نهایی دست پیدا کنند. بر اساس گزارش‌ها ظاهرا لغو فوری تحریم‌های ایران پس از توافق نهایی یکی از مسائل مهم در مذاکرات پیش رو است. همچنان‌که روز گذشته انتخاب به نقل از المانیتور بابیان اینکه لغو قطعنامه‌های شورای امنیت در رابطه با برنامه هسته‌ای پس از توافق به‌عنوان مشکلی جدید در مذاکرات ظاهر شده است، نوشت: لغو فوری تحریم‌ها یکی از شروط ایران در مذاکرات هسته‌ای است. با این تفاسیر روحانی روز گذشته در گفت‌وگو با کانال ۲۴ روسیه در مورد سفر نیویورک و مذاکرات هسته‌ای گفت: در این مذاکرات گام‌هایی هرچند کوتاه اما رو به جلو برداشته شد، اما باید تلاش شود تا در فرصت باقیمانده به توافق جامع دست یابیم که به نفع همگان است و می‌تواند شرایط ایران را در منطقه به‌ویژه در مسائل تجاری مثبت کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است و تمام مقررات بین‌المللی را پذیرفته؛ بنابراین اگر مسائل کوچکی هم باقی مانده است می‌توان آن را بر اساس مذاکره برطرف کرد. از طرف ما اراده جدی برای حل مشکلات وجود دارد واگر طرف مقابل نیز شهامت لازم را به‌خرج دهد، در همین زمان باقیمانده می‌توان به توافق نهایی دست یافت. روحانی به خبرنگار شبکه ۲ تلویزیون روسیه، درباره جایگاه آمریکا در میان ۱+۵ گفت: امروز همه کشورهای ۱+۵ علاقه‌مند به حل و فصل مسائل هستند و تنها کشوری که کمی کند عمل می‌کند، آمریکا است و امیدواریم که آمریکایی‌ها نیز به منافع بلندمدت بیشتر بیندیشند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: درمیان ۱+۵ هنگام مذاکرات کشوری که بیش از همه صحبت می‌کند، پیشنهاد می‌دهد و انتقاد دارد، آمریکا است و ما نیز علاقه‌مندیم که پنج عضو دیگر گفت‌وگوها فعال‌تر شوند.

جایگزین گاز صادراتی روسیه به اروپا

وی همچنین در ادامه گفت‌وگو با کانال ۲۴ روسیه با اشاره به تحریم روسیه گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین منابع گاز در جهان را دارد و در سیاست‌های خود، تامین گاز کشور و فروش به همسایگان را دنبال می‌کند. روحانی اظهار کرد: امروز شرایطی نیست که اگر روسیه فروش گاز به اروپا را قطع کند، ایران می‌تواند جایگزینی برای گاز صادراتی روسیه به این کشورها باشد.