گروه جهان: هنگ‌کنگ در روزی که روز ملی جمهوری خلق چین است، روزی تلخ برای مقامات کمونیست این کشور رقم زد. در حالی‌که مقام‌های حکومت چین و منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ، شصت‌و پنجمین سالگرد «روز ملی جمهوری خلق چین» را برگزار می‌کردند، معترضان هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ، بی‌توجه به خواست مقام‌های دولتی، به اعتراض‌های ضدچینی خود ادامه داده و تا لحظه تنظیم گزارش خبرگزاری‌ها از افزایش جمعیت معترضان خبر داده‌اند.

طی چهار شبانه‌روز گذشته، ده‌ها هزار معترض هنگ‌کنگی بی‌توجه به محدودیت‌های انتخاباتی اعمال شده از سوی پکن در این منطقه خودمختار، به اعتراضات خود در محله‌های مرکزی شهر ادامه داده‌اند.

به گزارش روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، چاپ هنگ‌کنگ، رهبران جنبش اعتراضی «سنترال را اشغال کن»، سه مرکز اصلی برای تجمعات روز اول اکتبر، اعلام کرده‌ و از دانشجویان و راهپیمایان خواسته‌ بودند در آنها جمع شوند.

همچنین روز گذشته خبرگزاری فرانسه نیز با پوشش لحظه به لحظه از افزایش شمار معترضان خبر داد و نوشت این احتمال وجود دارد که شمار راهپیمایان به بالاترین حد از زمان آغاز تحصن‌های خیابانی و راهپیمایی‌ها برسد.

روزنامه استاندارد، چاپ هنگ‌کنگ، نیز نوشت دولت اجرایی منطقه خودمختار، مجبور شده است دومین جلسه گفت‌وگو در مورد «اصلاحات سیاسی» را تحت فشار اعتراض‌ها و خشونت‌های پلیس در روزهای آخر هفته پیش به تعویق بیندازد.

با این همه لانگ چان‌ئینگ، مدیر اجرایی منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ (رئیس دولت) در یک سخنرانی گفته است که این منطقه و چین در روند توسعه به هم پیوند خورده‌اند و باید با هم همکاری کنند تا «رویای چینی» برآورده شود.

او در عین حال تاکید کرده با وجود اختلافات در مورد اصلاحات، بهتر است که آنها انجام شوند. در مقابل مردم این منطقه بدون توجه به درخواست رئیس دولت هنگ‌کنگ می‌گویند که قصد عقب‌نشینی ندارند. شبکه خبری «سی‌ تی‌وی» در گفت‌وگو با برخی معترضان از خواست آنها برای اصلاحات مدنظرشان خبر داد و «چان کی من» یکی از رهبران معترضان در گفت‌وگو با این شبکه خبری گفت که امیدوار است مردم بیشتر و بیشتر حضور داشته باشند و متوجه باشند که دولت چین قصد گوش دادن به خواسته‌های آنها را ندارد.

اصلاحاتی که از آن سخن می‌رود، از سوی دولت مرکزی چین اعمال شده و منتقدان می‌گویند نتیجه آن شرکت داده شدن نامزدهای نزدیک به جمهوری خلق، در انتخابات رئیس دولت منطقه خواهد بود.

نامزدهایی که می‌خواهند در انتخابات آینده شرکت کنند -بنابراین قانون- باید به تایید بیش از نیمی از اعضای کمیته‌ای ۱۲۰۰ نفره برسد که منتقدان می‌گویند اعضای آن به شدت به پکن وابسته‌اند.

اعضای این کمیته از میان نمایندگان بازار، کارگران، پیشه‌وران و سیاستمداران انتخاب می‌شوند. پیشتر، کافی بود نامزدها تاییدیه یک هشتم این کمیته را بگیرند؛ آنچه در انتخابات سال ۲۰۱۲ به یک نامزد دموکراسی‌خواه در منطقه اجازه حضور در مرحله بعدی را داد. در عین حال در این انتخابات، برای نخستین بار مردم در رای‌گیری مستقیم به نامزدها رای می‌دهند. این موضوع خواسته معترضان هنگ‌کنگی نیز هست، اما آنها می‌خواهند تا رای‌گیری مستقیم از فهرستی باز از نامزدها انجام شود نه آنها که تایید صلاحیت شده‌اند.

فروشگاه‌ها و مراکز خرید پر زرق و برق منطقه هنگ‌کنگ، در حالی که در روز تعطیل مملو از جمعیت می‌شوند، تعطیل شده‌اند. روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ‌پست» از قول گروه «مدافعان حقوق بشر در چین» نقل کرده است که طی روزهای گذشته پلیس چین به بسیاری از کنشگران آن کشور که احتمال می‌دهد به اعتراضات هنگ‌کنگ بپیوندند، هشدار داده است به این منطقه سفر نکنند. کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفته است اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. واشنگتن از دولت هنگ‌کنگ خواسته تا خویشتندار باشد و از معترضان خواسته تا اعتراضات خود را به صورت مسالمت‌آمیز پی گیرند.

سایت وزارت امورخارجه آمریکا نیز نوشت: با وجود اینکه گاز اشک‌آور و گاز فلفل علیه معترضان استفاده شده است اما تا لحظه تنظیم گزارش خبری از خشونت به خرج دادن علیه معترضان منتشر نشده است.