ایسنا: بودجه‌ درنظرگرفته برای اکتشافات معادن مطلوب نیست. معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از ذخایر معدنی دنیا متعلق به ایران است، گفت: براساس آمارهای صورت‌گرفته تا پایان سال ۱۳۹۱، تعداد ۷۸۶۷ معدن در کشور وجود داشت که با آمار جدید می‌توان گفت قطعا تعداد معادن افزایش یافته است. از میان این تعداد، ۵۴۲۲ معدن فعال و ۳۵۹ معدن نیز در حال تجهیز هستند؛ همچنین ۲۰۸۶ معدن نیز فعال نیستند. به گفته بهروز برنا، حدود ۷۰ نوع ماده معدنی از معادن کشور تولید می‌شود که بیشترین آنها مربوط به مصالح ساختمانی هستند؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت بیش از ۶۵ درصد مواد معدنی مربوط به مصالح ساختمانی و بیش از ۲۹ درصد ذخایر فلزی است.

وی تصریح کرد: سالانه ۸/۱ میلیارد تن ذخیره معدنی کشف می‌شود که با اکتشافات سازمان زمین‌شناسی، میزان ذخایر فلزی رو به افزایش است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: از نظر ذخایر مس وضعیت خوبی داریم و دومین ذخیره سرب و روی جهان را دارا هستیم و به‌طور کلی می‌توان گفت ایران دارای ۶۰۰ معدن سرب و روی است.

برنا با اشاره به اینکه۲۰۰ گنبد نمکی در ایران وجود دارد، گفت: ۱۰ درصد ذخایر گچ دنیا در کشورمان است و ایران بعد از ایالات متحده آمریکا، آلمان و کانادا مقام چهارم را در این زمینه دارد.

وی اظهار کرد: ایران ۵/۴ میلیارد تن ذخایر آهن دارد؛ اما درحال‌حاضر به بیش از ۸.۵ میلیون تن گندله نیاز داریم.

این مقام مسوول با بیان اینکه ۲۳ هزار صنایع معدنی در کشور شکل گرفته که ۴هزار مورد از آن جزو صنایع بزرگ همچون سیمان، فولاد، مس و آلومینیوم است، تاکید کرد: همچنین ۶ ذخیره سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در ایران وجود دارد که مهم‌ترین معدن سنگ‌های قیمتی مربوط به فیروزه نیشابور است.

برنا با اشاره به اینکه۱۲ معدن ایران در کلاس جهانی قرار دارند که از این تعداد، دو معدن مربوط به طلا در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی است، گفت: تاکنون مجوز اکتشاف و بهره‌برداری هشت درصد از سطح کل کشور داده شده، این در حالی است که ایران در برابر کشور‌هایی همچون ترکیه، هند، عربستان و عراق توانسته رتبه‌ نهم را در سازمان زمین‌شناسی جهان کسب کند.

به گفته معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی بودجه‌ در نظر گرفته برای اکتشافات معادن مطلوب نیست؛ به‌طوری‌که در حالی در جهان بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای اکتشاف معادن هزینه می‌شود که این رقم برای اکتشاف معادن در ایران حداکثر ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۲ میلیون دلار است.