نگران رشد دلار نباشید

مایلز اودلند گزارشگر بیزینس اینسایدر موسسه مهمی مانند گلدمن ساکس هم نگران پیامدهای رشد دلار نیست. جری استن، اقتصاددان گلدمن ساکس در آخرین گزارش خود نگاهی به تاثیرات اقتصادی دلار قوی انداخته است. بسیاری از کارشناسان استدلال می‌کنند که ادامه تقویت دلار به ضرر بازارهای سهام و اقتصاد آمریکا است؛ چراکه دلار قوی قدرت خرید شرکای تجاری بین‌المللی ایالات‌متحده را کاهش خواهد داد، اما اقتصاددان موسسه گلدمن ساکس نظر دیگری دارد. استن در گزارش خود می‌نویسد سناریوی اصلی گلدمن برای دلار این است که ارز ایالات‌متحده در طول یک سال آینده ۳ درصد رشد دیگر را تجربه خواهد کرد. گلدمن ساکس در این سناریو تراز تجاری، رشد، تورم و سیاست‌های فدرال رزرو را در نظر گرفته است. جری استن در نوشته خود که این سناریو را شرح می‌دهد به سه نکته اشاره می‌کند.

نکته اول این است که تاثیر تقویت دلار بر رشد، متوسط است. استن اشاره می‌کند که نهاد او تاثیر تقویت اخیر دلار را (در صورت تثبیت) بر رشد تولید ناخالص داخلی حدود ۱۵ صدم درصد در سال ۲۰۱۵ و یک دهم درصد در سال ۲۰۱۶ برآورد کرده است. پس به گفته استن تاثیر تقویت دلار در سال‌های آینده کمرنگ خواهد شد.

اما نکته دوم، اثر رشد دلار بر تورم است که به گفته استن آن هم ناچیز است. این اقتصاددان اشاره می‌کند که شبیه سازی‌های گلدمن ساکس نشان داده که تاثیر تقویت اخیر دلار بر تورم تا پایان سال ۲۰۱۵، یک صدم درصد و تا پایان سال ۲۰۱۶، ۳ صدم درصد است. در صورت ادامه تقویت دلار، این اثر تشدید خواهد شد که باز هم ناچیز است.

در نهایت باید متوجه بود که دلار قوی برای فدرال رزرو رویدادی نیست که در کانون توجه باشد. البته به توصیه اقتصاددان گلدمن ساکس رشد دلار (در صورت تثبیت) باید با تغییر نرخ بهره شبانه (نرخ بهره ذخایر فدرال) همراه شود. با این حال این خطر وجود دارد که در صورت رشد دلار ورای انتظارات موسسه گلدمن ساکس، اثرات رشد به خصوص در درازمدت تشدید شود. با این همه گلدمن ساکس هم در تحلیل خود تنها نیست. هفته گذشته جاناتان گولوب، از کارشناسان موسسه RBC در مقاله‌ای نوشت: «تفکر مرسوم این است که نرخ برابری قوی دلار احتمالا با کمتر رقابتی کردن محصولات آمریکایی بازار سهام را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد، اما پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که لزوما این گونه نیست. ما باور داریم با رشد اقتصادی حدی از رشد دلار باید وجود داشته باشد. اثرات مثبت این قدرت را نباید نادیده گرفت.»