دلار عامل تورم معکوس

لوئیس وودهیل سرمایه دار و نویسنده فوربس خانم جنت یلن در نمایش مقدار و زمان افزایش نرخ بهره نقش «هملت» را بازی می‌کند. او انگار بی‌خبر است که نرخ بهره ذخایر فدرال(نرخ بهره شبانه) نسبتش را با مهم‌ترین موضوع سیاست پولی؛ یعنی ارزش واقعی دلار از دست داده است. نرخ بهره شبانه از پایان ماه ژوئن دست نخورده، در حالی که ارزش واقعی دلار تا ۱۱ درصد (برابر سبد کالای شاخص CRB) افزایش یافته است. می‌توان گفت شرایط پولی دلار از پایان ماه ژوئن «منقبض» شده است. این سیاست انقباضی باعث شده محیط پولی موجود، قیمت کالاهای خام و برنامه‌های توسعه را تحت ‌فشار قرار دهد. نرخ بهره شبانه کنونی بی‌معنی است. همچنین همان‌طور که انتظار می‌رود نسبتی کاملا مشخص بین حرکت شاخص CRB و تغییرات تورم مورد انتظار ۵ ساله وجود دارد. با افزایش ارزش دلار نرخ تورم هدف ممکن است قابل دسترس نباشد.

نه فقط پول ایالات‌متحده از پایان ماه ژوئن منقبض شده بلکه در بیشتر اقتصادها همین طور است. ارزش یورو، پوند و ین در برابر شاخص CRB به ترتیب ۲۳/۴، ۲۶/۶ و ۳۹/۳ درصد رشد داشته است. تفاوت بین این ارقام و رشد ۱۱ درصدی ارزش واقعی دلار بازتاب‌دهنده افزایش ارزش برابری دلار است. با توجه به این داده‌ها، عجیب است که کسی گمان کند دلار ضعیف به نفع افزایش صادرات خواهد بود. بازارها باور دارند که دلار قوی‌تر تا حالا عامل خوبی بوده، اما آیا داشتن مقادیر زیادی از یک چیز خوب همیشه خوب است؟ نظام مالی ما نمی‌تواند میزان زیاد تورم معکوس را تحمل کند. پس بهترین اقدامی که قابل انجام است این است که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در جهت تثبیت شاخص CRB در سطح فعلی آن گام بردارد.

اینکه فدرال رزرو همزمان با عدم تغییر نرخ هدف بهره شبانه شاهد افزایش قابل توجه ارزش دلار است، ترسناک است. درحال حاضر، دلار در حال ظاهر کردن نشانه‌هایی از تورم معکوس است و این در حالی است که نرخ بهره ذخایر فدرال دست نخورده باقی مانده است. انگار باید فریاد زد که «به جای نرخ بهره نگران ارزش واقعی دلار باشید.»