یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

هفته آرام بورس تهران
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل افت ملایم 2/0 درصدی را تجربه کرد. به‌رغم افزایش حجم و ارزش معاملات به کمک معاملات بلوکی و سهام حق تقدم، مشاهده می‌شود با حذف این نوع معاملات، مقادیر مزبور در کمترین مقدار خود قرار می‌گیرند. حالت انتظاری مهم‌ترین عامل تعمیق رکود در بازار سرمایه محسوب می‌شود. بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در دور نیویورک و انتظار برای گزارش‌های 6 ماهه از یکسو و برخی ابهامات در رابطه با صنایع، اصلی‌ترین دلایل رفتار محتاط سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند. در این میان می‌توان به تصمیم دولت مبنی بر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای یک دوره بلندمدت (10 ساله) اشاره کرد که گرچه در بلندمدت باعث ثبات و جذابیت سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین صنعت بورسی می‌شود؛ اما برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش مجدد نرخ خوراک، اثر منفی بر این گروه خواهد داشت.



بازار ارز

نوسانات دلار در محدوده جدید
دیروز، هر دلار آمریکا با 20 تومان رشد مواجه و به قیمت 3هزارو260 تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای مهرماه حدود 80 تومان (معادل 5/2 درصد) رشد را تجربه کرد. بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد دلار تمایل ندارد مشابه تابستان که به‌طور متوسط 3145 تومان معامله می‌شد به زیر 3200 تومان بیاید. بنابراین، به نظر می‌رسد دلار در محدوده جدید 3300-3200 تومانی قرار گرفته است که پیش از این در اردیبهشت و خرداد ماه در این محدوده نوسان می‌کرد. کاهش برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عامل این تغییر محدوده محسوب می‌شود. در این رابطه، در کمتر از 10 روز آینده، دور جدید مذاکرات در اروپا آغاز می‌شود که تا آن زمان احتمال نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز دور از ذهن به نظر می‌رسد.



بازار سکه

کاهش اندازه حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 935 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که دلار 20 تومان (6/0 درصد) و طلای جهانی 4 دلار (2/0 درصد) رشد قیمت را تجربه کرده بودند. به این ترتیب، رشد 1/0 درصدی قیمت سکه نشان از واکنش اندک آن نسبت به تغییرات قیمتی دلار و اونس طلا دارد. مطابق با آنچه اشاره شده بود، نوسانات زیاد قیمت دلار و اونس طلا و همچنین نزدیک شدن به دو عید بزرگ غدیر و قربان سبب واکنش کمتر قیمت سکه به این عوامل، یعنی دلار و اونس شده است. بنابراین حبابی که روز سه‌شنبه در قیمت سکه ایجاد شده بود (قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه بیشتر بود) طی روز گذشته کوچک‌تر شد. در این شرایط، با توجه به موارد یادشده احتمال تغییرات شدید قیمت سکه پایین است.



بازار طلای جهانی

رقابت شاخص دلار آمریکا با اونس طلا
طلای جهانی که روز سه‌شنبه به کمترین قیمت 9 ماه گذشته خود رسیده بود، دیروز در لحظه تنظیم این گزارش، به قیمت 1210 دلار بر هر اونس معامله می‌شد. در شرایطی که انتظار برای نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا به منظور تعیین سیاست‌های پولی جدید در اتحادیه اروپا و از آن مهم‌تر آمار اشتغال آمریکا در روز جمعه وجود دارد؛ پیش‌بینی می‌شود مهم‌ترین عاملی که قیمت طلای جهانی را تحت‌تاثیر قرار دهد، بازارهای رقیب سهام و شاخص دلار آمریکا است. همچنین، پوشش کوتاه‌مدت سود (خرید در قیمت‌های پایین به‌منظور جبران زیان‌های قبلی) عامل دیگری است که رشد قیمت این فلز زرد را سبب می‌شود. با این حال، آمار نه‌چندان مناسب از اقتصاد چین احتمال رشد شاخص دلار آمریکا را تقویت می‌کند که اثر منفی روی طلا دارد.




بازار اوراق مسکن

صعود هفتگی ملایم «تسه»ها
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 7/0 درصدی به قیمت 93 هزار و 794 تومان معامله شدند. به این ترتیب، این اوراق پس از نزدیک شدن به کف 90 هزار تومانی، تغییر مسیر دادند و رشد هفتگی 2/2 درصدی را به ثبت رساندند. همان‌طور که اشاره شده بود، کاهش نسبی تقاضا سبب شده است تا طرف عرضه و تقاضا به سمت متعادل شدن حرکت کنند که افت قیمت‌ها را از ابتدای پاییز منجر شده است. در این شرایط اما، این کاهش تقاضا نسبی بوده و همچنان مازاد تقاضا وجود دارد که این امر اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها به کمتر از 90 هزار تومان برسد. به نظر می‌رسد دامنه نوسان این اوراق کوچک‌تر شده و «تسه»ها بین 95-90 هزار تومان معامله می‌شوند که نشان تعادل نسبی در روند قیمتی آنها دارد.



بازار نفت

حرکت نفت در کف قیمتی
روز گذشته، در لحظه تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/91 دلار معامله شد. این در حالی بود که اواسط روز سه‌شنبه، قیمت نفت به دنبال افزایش میزان مصرف و درآمد شهروندان آمریکایی (سیگنال افزایش تقاضا) رشد قابل توجهی پیدا کرد؛ اما در ادامه چند عامل متفاوت سبب کاهش قیمت نفت شد. در این میان می‌توان به افزایش تولیدات اوپک در ماه سپتامبر به بیشترین مقدار خود طی 2 سال اخیر، عدم رشد شاخص خرید مدیران (PMI) چین، رشد شاخص دلار آمریکا (به‌عنوان رقیب سرمایه‌گذاری) و کاهش واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران (سیگنال کاهش تقاضا) اشاره کرد. با این حال، کارشناسان معتقدند قیمت هر دو نفت برنت و WTI به کف خود رسیده است و احتمال واکنش تولیدکنندگان اوپک به این مساله بسیار زیاد است (کاهش عرضه از سوی این کشورها).