دعوت اینترنتی برای دیدن ایران

گروه گردشگری: تصویر کشور مبدا در ذهن خریدار، اثری ذهنی است که پیامدهای عینی آشکاری دارد. تصویری که کالاهای کشور مبدا را به فروش می‌رساند، به اقتصاد آن رونق می‌بخشد یا آن‌را در گیر و دار رقابت‌های جهانی به قهقرا می‌راند. برای صادرات کالا به هر کشوری باید همزمان با تولید کالای باکیفیت به دنبال ارائه تصویری خوشایند و انگیزاننده برای جلب نظر و اشتیاق مخاطبان بود. کمپین «ایران را باید دید» (must see iran) طی چندین ماه اخیر و با هدف‌گذاری دقیق خود روی مخاطبان جامعه مجازی، چنین نقشی را برای معرفی و ارائه تصویری درست و مشخص از ایران برعهده گرفته است. علی عراقچی، مبتکر این کمپین در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» در مورد دامنه تاثیر و فعالیت‌های کمپین گفت: در روز ملی گردشگری در سالن اجلاس سران از این کمپین رونمایی شد. خبرگزاری‌ها و صدا و سیما هم از آن استقبال کردند و در اخبار خود به آن پرداخت. دلیل اهمیت این توجه این است که این کمپین مردمی بوده و در دنیای مجازی به واسطه مخاطبانش به بازتولید و گسترش خود ادامه می‌دهد. قرار گرفتن حمایت رسانه‌های جمعی در پشت سر آن، کمپین را به جایگاه واقعی خود در میان مردم در خارج از شبکه‌های مجازی هم می‌رساند. وی در ادامه بر مردمی بودن کمپین تاکید کرد و گفت: ما قصدی برای انتفاعی کردن این کمپین نداریم. شاید بتوان گفت یکی از زیبایی‌های این کمپین غیرحرفه‌ای بودن آن است که شاید به نوعی هم آن را متمایز کرده و هم برای مخاطبان وسیع غیرحرفه‌ای خود قابل‌اعتمادتر می‌شود.

کمپین در صفحه رئیس گردشگری ایتالیا

این کارمند سازمان ملل استقبال توریست‌های خارجی از این کمپین را در مدت کوتاهی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد، چشمگیر دانست و افزود: اثربخشی هفتگی کمپین حدودا ۲۷ میلیون نفر است که تقریبا نیمی از بازدیدکنندگان را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و به واسطه این کمپین کنجکاو شده‌اند بدانند چرا باید ایران را دید یا بعد از بازدید از ایران، به دیگران پاسخ می‌دهند که به چه دلایلی باید به دیدن ایران بیایند. مبتکر کمپین «ایران را باید دید» کشورمان را سرزمینی کشف‌نشده عنوان کرد و گفت: ما حتی خودمان هم در هر قدم که در این کمپین به پیش می‌رویم از داشته‌ها و ظرفیت‌های آن به واسطه عکس‌هایی که فرستاده می‌شود شگفت‌زده می‌شویم. وی خاطرنشان کرد: تاثیر این جاذبه‌ها و بازنمایی آنها به قدری بوده که ماسیمو بِرای، رئیس گردشگری ایتالیا به این کمپین پیوسته و در صفحه شخصی خود کمپین «ایران را باید دید» را تبلیغ کرده است. علاوه‌بر این همان‌طور که می‌دانید در سال گذشته گردشگران ایتالیایی برای دیدن ایران از گردشگران کشورهای دیگر پیشی گرفته‌اند و این در ترکیب با فعالیت ما در دنیای مجازی می‌تواند کشور ما را به یکی از مقاصد اصلی این کشور اروپایی که خود دارای فرهنگ غنی و گردشگری پررونق است، تبدیل کند.

عراقچی در توضیح جزئیات فعالیت‌های این کمپین اظهار کرد: هدف این کمپین فقط گردشگران خارجی نیستند و ایرانیان نیز به شدت به کشف دوباره ایران نیاز دارند. شاید تقصیر رسانه‌ها و متولیان گردشگری ما است که ایرانیان مثلا نمی‌دانند ما در یک فصل خاص در ایران تور پروانه‌گیری داریم و فقط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مشتریان آن هستند. همین‌طور واضح است که یک دلیل اساسی بار ترافیکی شدید در جاده شمال کشف نشدن و معرفی نشدن بخش‌های دیگر کشور است.

سرمایه‌گذاران گردشگری، هدف کمپین

این کارشناس ITU، اهدافی که کمپین دنبال می‌کند را دست‌یافتنی اما متعدد خواند و تاکید کرد: شاید قرار نیست تمام ۲۷ میلیون نفری که طی یک هفته کمپین را می‌بینند به ایران بیایند اما می‌توان امیدوار شد که در میان این افراد به جز گردشگران که هدف اصلی هستند، سرمایه‌گذارانی هم باشند که با مشاهده ظرفیت‌های بالای ایران در این حوزه به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری کشور ما بپردازند تا شاید بتوانیم از این رهگذر با سرعت بیشتری به تکمیل زیرساخت‌ها بپردازیم و پذیرای گردشگران بیشتری باشیم. علاوه‌بر اینکه از سوی دیگر فرهنگ‌سازی و توزیع گردشگر نیز اهدافی هستند که در داخل ایران آنها را پیگیری می‌کنیم. این کمپین و جریان‌های مشابه اینترنتی، همچنین تلاش آنها برای تبلیغ ایران و هدف‌گذاری روی جامعه مجازی، با توجه به هزینه پایین و برد بالای آن در شرایط اقتصادی فعلی، بسیار موثر و کارآمد خواهد بود؛ چرا که از این طریق می‌توان با حداقل هزینه و بهره‌گیری از خود کاربران به عنوان بازاریاب‌های خودجوش در گردشگری ایران پرداخت و تا حد زیادی این نقیصه را جبران کرد. نسل جدید گردشگران در دنیا برای همه جزئیات سفر خود از مرحله انتخاب مقصد تا رزرو هتل و خرید سوغاتی و انتخاب مسیر و همه و همه به اینترنت مراجعه می‌کنند و در پی یافتن بهترین‌ها، هیجان‌انگیزترین‌ها و گاه بکرترین‌ها به همه جای دنیای مجازی سرک می‌کشند. «ایران را باید دید» شاید همان جایی باشد که آنها را متقاعد می‌کند که برای سفر بعدی خود ایران را برگزینند تا ایران جایگاه منحصر به‌فرد خود را بیابد و بعد از این کاربران اینترنت «iran» را با «Iraq» اشتباه نگیرند.