گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با هدف جبران مخارج در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، افزایش سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و مشارکت در افزایش سرمایه در جریان شرکت‌های سرمایه‌پذیر، اقدام به افزایش سرمایه به میزان ۱۰۰ درصد می‌کند. بنابر گزارش توجیهی افزایش سرمایه منتشر شده از سوی این شرکت، مبلغ افزایش سرمایه سرمایه‌گذاری غدیر معادل ۱۸ هزار میلیارد ریال است که مبلغ ۱۱ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال آن از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مبلغ ۶ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال آن از محل اندوخته سرمایه‌ای است.

این افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای که طی آن دستورات جلسه اتخاذ تصمیم در خصوص افزایش سرمایه و تغییر اساسنامه شرکت مطابق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. جلسه یادشده روز شنبه ۱۹ مهرماه ساعت ۱۰ صبح با حضور نمایندگان سهامداران حقیقی و حقوقی در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.

سرمایه فعلی سرمایه‌گذاری غدیر معادل ۱۸ هزار میلیارد ریال است که مطابق آن بودجه در نظر گرفته شده برای سال ۹۳ پیش‌بینی سود هر سهم غدیر معادل ۲ هزار و ۴۸۵ ریال است.

در صورت اعمال افزایش سرمایه شرکت از رقم یادشده به مبلغ

۳۶ هزار میلیارد ریال، پیش‌بینی شده است که مبلغ پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۳ به رقم یک هزار و ۲۴۲ ریال برسد.

این شرکت در گزارش ارزیابی طرح افزایش سرمایه آورده است که در صورت تصویب افزایش سرمایه جدید، درآمد هر سهم سال ۹۴ و ۹۵ به ترتیب معادل ۹۹۲ ریال و یک هزار و ۲۷۷ ریال پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر این، همانگونه که در گزارش توجیه افزایش سرمایه آورده شده است، بیش از ۸۰ درصد از افزایش سرمایه پیشنهادی از محل منابع داخلی شرکت، در طرح‌های پتروشیمی و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر سرمایه‌گذاری شده که منافع حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها از زمان تحصیل به طور مستمر وارد شرکت شده و همچنین مابقی منابع در صورت عدم انجام افزایش سرمایه از طریق اخذ تسهیلات تامین خواهد شد. بنابراین درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری با فرض انجام و عدم انجام افزایش سرمایه یکسان است. همچنین برای درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای سال‌های ۹۴ و ۹۵ به میزان ۲۵ درصد رشد منظور شده است. درآمد حاصل از فروش سهام شرکت‌ها برای سال‌های ۹۴ و ۹۵ از نتیجه پیش‌بینی اجرای استراتژی شرکت مبنی بر افزایش حضور در برخی از حوزه‌های اقتصادی و فروش سهام به منظور تامین بخشی از منابع موردنیاز این تصمیم است. از طرفی منابع حاصل از فروش سرمایه‌گذاری دوباره صرف سرمایه‌گذاری شده و در محاسبه پیش‌بینی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری لحاظ شده است.

علاوه بر این هزینه‌های عمومی و اداری برای سال ۹۴ و ۹۵ به میزان ۲۰ درصدرشد در نظر گرفته شده است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای سال‌های ۹۴ و ۹۵ علاوه بر میزان رشد ۲۵ درصد شامل سود حاصل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فولاد نی‌ریز و نیروگاه خلیج‌فاس که هر دو پروژه به صورت مرحله‌ای در مدار تولید قرار می‌گیرد نیز می‌شود. سرمایه‌گذاری غدیر اعلام کرد: با فرض عدم انجام افزایش سرمایه، شرکت جهت جایگزین کردن منابع مالی مصرف شده در سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و تکمیل پروژه‌های شرکت‌های گروه، باید از طریق اخذ تسهیلات مالی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد ریال اقدام به جبران نقدینگی کند که هزینه مالی آن در سال ۹۳ با سود بانکی ۲۸ درصد معادل ۸۱۵ میلیارد ریال است. در همین حال برای سال ۹۴ هزینه مالی شرکت به رقم ۵ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال خواهد رسید.