اکبر میرزاپور، رئیس اداره انبارهای بورس کالای ایران درخصوص عرضه‌ مرغ و تخم‌مرغ در بورس کالا گفت: مرغ و تخم‌مرغ جزء کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا هستند و هر تولید‌کننده‌ای که آماده عرضه این کالاها در بورس باشد، امکان پذیرش و عرضه محصولات آنها در این نهاد مالی وجود دارد. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در این‌باره توضیح داد: مرغ و تخم‌مرغ در بورس کالای ایران پذیرفته شده‌اند و تقاضای فروش هر یک از عرضه‌کنندگان این کالاها توسط کمیته‌ عرضه‌ این کالا مورد بررسی قرار گرفته است و این عرضه‌کنندگان در اسرع وقت می‌توانند محصولات خود را در بورس کالای ایران به فروش برسانند. چند روز گذشته نیز شاهد پذیرش شرکت نصر زنجان برای عرضه مرغ منجمد در بورس کالای ایران بوده‌ایم.

میرزاپور در توضیح تاثیر عرضه مرغ و تخم‌مرغ در بورس کالا روی قیمت این محصولات گفت: بورس کالا یک بازار شفاف، نظام‌مند و رسمی است و این بازار می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار این محصولات کمک کند.

میرزاپور درخصوص اهمیت بورس کالا در بازار معاملات این محصولات تصریح کرد: بورس محلی است که خریداران و فروشندگان با یکدیگر وارد معامله می‌شوند و در نتیجه‌ تعامل آنها، قیمت در بازار کشف می‌شود و قیمت‌هایی که در بورس کالا کشف می‌شود، می‌توانند به‌عنوان قیمت مرجع این محصولات در بازار خارج از بورس محسوب شوند به این شرط که بخش قابل توجهی از خریداران و فروشندگان این محصولات در بازار بورس کالای ایران حضور یافته و محصول خود را در محیط شفاف، ایمن و نظام‌مند بورس خرید و فروش کنند.

میرزاپور درخصوص ویژگی‌های معاملات در بورس کالا توضیح داد: در این نهاد به دلیل شفافیت موجود، امکان ایجاد رانت و انحصار وجود ندارد و به همین دلیل این بازار ابزار مناسبی برای رانت‌زدایی و مقابله با انحصارات در بازارهای مختلف به حساب می‌آید.

رئیس اداره انبارهای بورس کالا با توضیح در مورد شفافیت کشف قیمت کالاها گفت: قیمت کالاهایی که در بورس معامله می‌شوند، به‌صورت منطقی و براساس رقابت‌های خریداران و فروشندگان تعیین می‌شود و به‌طور طبیعی مطابق قیمت‌ روز کالا و قیمت‌های جهانی است.

وی در مورد تاثیر کشف قیمت در بورس کالا بر بازار خارج از بورس توضیح داد: با کشف نرخ در بورس کالا خواه و ناخواه، بازار خارج از بورس نیز از این قیمت‌ها متاثر می‌شود، اما هر اندازه بازار بورس بزرگ‌تر باشد و تعداد خریداران و فروشندگان در آن بیشتر باشد، تاثیرگذاری آن بر قیمت خارج از بورس بیشتر خواهد شد. این در حالی است که اگر بازار خارج از بورس یک کالا بزرگ‌تر باشد، تاثیرگذاری قیمت بورس در آن کم رنگ‌تر خواهد بود؛ از این رو چنانچه سیاست‌گذاران بخواهند از ابزار بورس کالا برای نظارت و تنظیم بازار محصولات مختلف بهره گیرند، لازم است مقدمات حضور فعالان اصلی بازار در بورس کالا توسط نهادهای متولی فراهم شود.

وی با توضیح در مورد مزایای عرضه کالا در بورس اظهار کرد: اگر مزایای بورس کالا برای تولید‌کنندگان دام و طیور به خوبی بیان شود، به‌طور حتم این افراد برای بهر‌ه‌گیری از آن با رغبت در بورس حضور خواهند یافت، از جمله کارکردهای اصلی بورس کالا برای تولید‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ همانند سایر کالاهای پذیرفته شده در بورس، امکان تامین مالی آنها در قالب قراردادهای سلف است.

رئیس اداره انبارهای بورس کالا در توضیح این مطلب گفت: تولیدکننده مرغ امکان فروش محصول خود را در زمان جوجه‌ریزی در بورس در قالب قراردادهای سلف دارد و می‌تواند از آن طریق وجه مورد نیاز برای تامین مالی نهاده‌های تولیدی خود را دریافت و برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده کند و بعد از آماده شدن محصول، آن را تحویل دهد. در واقع قراردادهای سلف یکی از ابزارهای تامین مالی تولید‌کنندگان می‌باشد که در بستر بورس کالا قابل انجام است.

وی در این‌باره ادامه داد: قرارداد سلف ابزار مناسبی برای تامین مالی است و امید است در عرضه فرآورده‌های دام و طیور مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گیرد.

میرزاپور در پایان در معرفی کالاهای کشاورزی پذیرفته شده در بورس کالا تصریح کرد: تقریبا عمده کالاهای کشاورزی مانند گندم، جو، ذرت، انواع کنجاله خرما، کشمش، زعفران، زیره و... در بورس کالای ایران پذیرفته شده و قابلیت معامله دارند.