سحر نمایشی: در حالی اکثر فلزات اساسی از اخبار منتشر شده در ارتباط با گزارش‌های بانک اچ‌اس‌بی‌سی که بر‌اساس آن شاخص مدیریت خرید صنعتی چین در ماه سپتامبر کاهش پیداکرده متأثرند، که پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش حجم تولیدات صنعتی این کشور در روزهای آینده دارد و حتی احتمال کاهش رشد اقتصادی این کشور را تقویت می‌کند؛ از سویی وزیر اقتصاد چین به‌صورت رسمی احتمال تخصیص بسته‌های محرک مالی به منظور افزایش رشد تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی چین را منتفی دانسته است. برآیند این موارد دورنمای کاهش تقاضای مواد اولیه صنعتی از جمله سنگ‌آهن و سایر مواد معدنی همچون فلزات پایه و فولاد را تضعیف کرده است، البته خبر‌های خوبی از اقتصاد چین مخابره شده ولی هنوز جو بی‌اعتمادی به این اقتصاد بزرگ وجود دارد. با توجه به تمام این موارد دورنمای تقاضای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف فلزات صنعتی در جهان کاملا محدود شده است. از طرفی طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده از بانک اچ اس بی سی تقاضا برای تامین مالی فلزات پایه بسیار زنده و پویا است؛ ضمن اینکه از سوی تولیدکنندگان زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های آلومینیوم، روی و تا حدودی مس تحرکات مثبتی دیده شده و طبق اعلام این بانک علاوه بر تولیدکننده‌ها درخواست‌های قابل‌توجهی هم در این مدت از سوی تجار برای خرید و تامین مالی در بازار فلزات مطرح شده است. برخی گزارش‌ها در مورد بازار آلومینیوم ارائه شده که نشان می‌دهد تولیدکننده‌های آلومینیوم به رغم رشد عرضه و کاهش قیمت، برنامه‌ای برای کاهش تولید ندارند. بنابر‌این طبق این گزارش‌ها انتظار می‌رود که رشد تولید چین به واسطه یارانه‌های ارائه شده تا پایان سال ۲۰۱۴ آغاز شود که در صورت تحقق این پیش‌بینی، هم از بازار داخلی این کشور حمایت می‌شود و هم زمینه‌ای برای حمایت روند رشد صادرات این کشور فراهم خواهد شد.

در مورد فلزات استخراج شده این پیش‌بینی مطرح شده که هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای بیش از آنچه که بازار انتظار دارد کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که فشار روی معدنچیان برای بالابردن سود سهامداری و دارایی‌های مالکان معدن بیشتر شده به خصوص که جذابیت سرمایه‌گذاری در معدن‌های جدید کمتر از قبل است و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در معادن جدید نیستند و توجه خود را به معادن فعلی معطوف کرده‌اند. این شرایط نه تنها خطر عرضه مازاد فلزات مانند مس و نیکل را طی سال‌های آینده افزایش می‌دهد، بلکه علاوه بر آن هزینه‌های سرمایه‌ای برای تامین مالی این پروژه‌ها می‌تواند در برابر قوانین بانکی به یک چالش تبدیل شود.درخصوص مس در بازارهای جهانی شرایط پیچیده‌ای حکمفرما شده است. از طرفی موجودی انبارها در سطوحی پایین تر از ۱۶۰ هزار تن تثبیت شده و از سویی قیمت‌ها مدتی است که با سقف ۷ هزار دلار نوسان می‌کنند.

متوسط نزولی قیمت‌ها در کنار ثبات نسبی موجودی انبارها دقیقا به معنی افزایش حجم عرضه در کنار بازگشت خریداران است که نشان می‌دهد فروشندگان به منظور رقابت برای فروش در حال پیشنهاد قیمت‌های پایین تری هستند، با این حال هنوز هم سقف قیمتی ۷ هزار دلار محفوظ است. از سوی دیگر با توجه به شرایط جهانی در کنار کاهش حجم تولید و کاهش عرضه، موجودی انبارها به شدت ریزشی شده است. این موجودی به نسبت ۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تجربه نشان داده که میزان عرضه و‌ تقاضا یا به عبارت دیگر حجم موجودی انبارهای این کالاها بیشترین تاثیر را بر قیمت آنها می‌گذارد. این در حالی است که در صورت رشد مصرف همچون سال گذشته در کنار کاهش تولید، حجم موجودی انبارها در سال ۲۰۱۴ به ‌سرعت کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. درخصوص قیمت جهانی فلزات پایه همان‌گونه که از روند آنها در چند ماه اخیر پیدا است، تغییر بسیاری نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود، چرا که هم‌اکنون قیمت این فلزات با رشد بیشتری همراه شده‌ است. این قیمت در حال حاضر بسیار نزدیک به قیمت‌های ۸ سال گذشته است، چرا که در این چند سال نیز با توجه به کاهش موجودی انبارها، فلزات شاهد روند صعودی قیمت‌ها شده‌اند. همان گونه که ملاحظه می‌شود همبستگی عجیبی بین قیمت فلزات پایه و موجودی انبارها دیده شده یا به عبارت دیگر، عدم‌توازن بین عرضه و تقاضا باعث نوسان شدید قیمت شده است. در عین حال فراتر از مسائل و رویدادهای سیاسی، قیمت فلزات می‌تواند متاثر از برآوردهایی در سال‌های آینده نیز باشد. با توجه به اطمینانی که بازار به کاهش سطح ذخایر در انبارها دارد، نوسان قیمت فعلی فلزات در بورس لندن، بیانگر رفتار هوشیارانه بازار است. فعالان بازار در جست‌وجوی یافتن داده‌های بی‌طرف و قابل اطمینان از عوامل بنیادین بازار هستند. همچنین معاملات فیزیکی در حال حاضر بسیار محدود و برنامه‌ریزی برای انجام معاملات بسیار محتاطانه شده است.