گروه بازرگانی: به زودی خط اعتبار یک میلیارد دلاری میان ایران و هند ایجاد می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی تهران، دی‌پی سریواستاوا، سفیر هند در دیدار با اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی اتاق تهران تصریح کرد: براساس توافقات، هند بخشی از پول نفت ایران را به روپیه می‌پردازد. به گفته سریواستاوا،یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و هند ایجاد می‌شود که به واسطه این خط اعتباری (تا سقف ۸۵ درصد) امکان پرداخت در پروژه‌ها فراهم می‌شود. سفیر هند اظهار کرد: اکنون ۹۰ درصد هزینه صادرات به هند به صورت پیش پرداخت و ۱۰ درصد از طریق گشایش

«ال‌.سی» (اسناد اعتباری) پرداخت می‌شود. اگر چه هند به این ترکیب اعتراضی ندارد، اما اگر سهم «ال.سی»‌ها در نقل‌وانتقال پول بیشتر بود، منابع بلوکه شده ایران در هند نیز کمتر می‌شد.

به گفته وی یکی از موسسات تجاری هند قرار است، برای نهایی کردن قرارداد واردات فولاد به ایران سفر کند. همچنین مقرر شده تاجرانی از سه ایالت هند به ایران بیایند. یکی از شرکت‌های دولتی فعال در زمینه تولید کود شیمیایی نیز به دنبال آن است که کارخانه تولید متانول در ایران تاسیس کند. سفیر هند گفت: هند با سازمان بنادر و دریانوردی ایران تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده که امید است این تفاهم‌نامه به نتیجه برسد. در این میان یکی از برنامه‌هایی که هند در بندرچابهار دنبال می‌کند، ایجاد خط مستقیم کشتیرانی است و در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی این خط مستقیم کشتیرانی از هند به چابهار آغاز خواهد شد. به گفته وی شرکتی که قرار است راه‌اندازی این خط کشتیرانی را در دستور کار قرار دهد، ۵۰۰ تانکر به ایران منتقل کرده تا در مسیر ترانزیت به چابهار مورد استفاده قرار گیرد.