حدیث موسوی: چندی پیش معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از افتتاح تالار فرعی بورس کالا در نیمه مهرماه با عرضه ریل ضایعاتی و براده فلزی شرکت راه‌آهن خبر داد و مزایای معامله این محصول در بورس کالا را کمک به کشف قیمت منصفانه و بازاری شفاف و منسجم برای قراضه آهن عنوان کرد. بر همین اساس روز گذشته ۵۰۰ تن براده فلزی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به قیمت پایه ۹۲۰۰ ریال در هر کیلو با موعد تحویل ۲۶ مهرماه روی تابلوی عرضه بازار فرعی رفت که به این ترتیب این بازار در نیمه مهرماه به‌طور رسمی در بورس کالای ایران آغاز به کار کرد.

مدیر عامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان به‌عنوان کارگزار عرضه‌کننده این محصول در بورس کالا گفت: روز گذشته برای ۵۰۰ تن براده فلزی عرضه شده در بازار فرعی با قیمت ۹۲۰۰ ریال، سه خریدار به رقابت پرداختند که در نهایت با قیمت ۹۵۷۱ ریال این محصول توسط یکی از خریداران مورد مبادله قرار گرفت.

حسن قاسمی ادامه داد: به دنبال استقبالی که خریداران از این محصول داشتند امکان عرضه ۵۰۰ تن دیگر آهن قراضه نیز در تالار فرعی وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی شاهد عرضه این مقدار در بورس کالا باشیم.

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با بیان اینکه براده فلزی راه‌آهن به‌عنوان محصولات ناخنی و پفکی شناخته می‌شود گفت: با توجه به حذف واسطه‌ها در عرضه این محصول، در آینده امکان کاهش قیمت تمام شده برای تولید‌کنندگان وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ۵۰۰ تن براده فلزی راه‌آهن حجم پایینی نسبت به بازار خارج از بورس نیست، گفت: شرایط بورس کالا به خاطر اینکه باید این ابعاد در انبار نگهداری شود، اجازه نمی‌داد که بیش از این میزان عرضه صورت گیرد، اما با توجه به شروع به کار این بازار، امیدواریم برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت عرضه انجام شود.

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با اشاره به اینکه معاملات براده فلزی راه‌آهن در بازار در حجم‌های بسیار بالاتری انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به حجیم بودن این نوع محصولات امکان انبار آن در تناژ بالاتر وجود نداشت، اما در آینده پس از راه‌اندازی این بازار شاهد افزایش حجم عرضه آن خواهیم بود.

قاسمی با بیان اینکه هدف اصلی عرضه براده فلزی راه‌آهن در بورس کالا حذف واسطه‌ها بود، گفت: مجموعه‌هایی همانند ذوب‌آهن و ریخته‌گری معمولا از طریق واسطه‌ها قراضه را با قیمت‌های بالاتری خریداری می‌کردند، اما از این پس با حذف واسطه و خرید مستقیم از بورس کالا امکان کاهش قیمت تمام شده برای تولید‌کنندگان وجود دارد.

کارگزار عرضه‌کننده قراضه در تالار فرعی بورس کالا تاکید کرد: با هماهنگی بورس کالا عرضه‌های بعدی سختگیرانه و تحت ضوابط خاصی انجام خواهد شد به‌طوری که تنها تولید‌کنندگان با پروانه بهره‌برداری امکان خرید داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت پایه و دامنه نوسان برای محصول چقدر تعیین شده است، گفت: قیمت پایه ۹۲۰۰ ریال تعیین شده و احتمال کاهش و افزایش در جریان کشف قیمت وجود دارد و دامنه نوسان در تالار فرعی بورس کالای ایران نامحدود است.

کالاهای پذیرش شده در بازار فرعی بورس کالای ایران شامل اموال غیرمنقول و منقول هستند. اموال غیرمنقول شامل املاک و مستغلات با کاربری‌های گوناگون اعم از اداری، تجاری، مسکونی و اراضی زراعی است و اموال منقول نیز شامل کالاهای تعلیقی یا لغو پذیرش از بازار معاملات کالاهای فیزیکی بورس کالای ایران می‌شود. همچنین کالاهایی مانند قراضه آهن و محصولات باغی که ویژگی تداوم عرضه را ندارند، در این بازار به تابلوی معاملات می‌روند.