گروه بازرگانی: بسته حمایتی بانک حامی روز ملی صادرات با حضور رئیس سازمان توسعه صادرات رونمایی شد. روز گذشته در همایش « بانکداری جامع، رویکردی نوین در تامین مالی صادرکنندگان»، با رونمایی از این بسته، بر تحول در جایگاه صادراتی ایران تاکید شد. در این همایش، احمد شفیع‌زاده، مدیرعامل بانک دی با اشاره به اینکه کشورهای قدرتمند با تعریف درست سازوکار برای تولید توانسته‌اند از صادرات خود بهره برده و منافع خود را در تولید و صادرات بگنجانند، گفت: صادرات کالا گامی برای حفظ و توسعه امنیت پایدار است و تقویت صادرات توسعه اقتصادی ایجاد خواهد کرد. صادرات محرک چرخ تولید است و ایجاد تورم در کشور نخواهد کرد. وی یادآور شد: یکی از ارکان صادرات حوزه مالی و خدمات مالی است و قطعا صادرات بدون پشتوانه بانکی به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. در حاشیه این همایش همچنین رئیس صندوق ضمانت صادرات در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه صادرات ۴۰ میلیارد دلاری غیرنفتی امسال برای کشور پیش‌بینی شده باید این صندوق ۱۰ درصد آن را بتواند پوشش دهد که رقمی معادل ۴ میلیارد دلار است و طبق نرم جهانی باید ۸ درصد از این مبلغ سرمایه موجود در صندوق باشد، در حالی که در حال حاضر این رقم معادل ۴ درصد است.

وی گفت: باید ۵۵۰ میلیون دلار در صندوق ضمانت صادرات سرمایه وجود داشته باشد درحالی که اکنون این رقم ۱۸۰ میلیون دلار است که در مجمع عمومی صندوق مقرر شد تا ۵۰۰ میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: این موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شد که با محل تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی موافقت نکردند و قرار است معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری منبعی را برای اختصاص این بودجه در سال ۹۴ تعیین کند.