گذر تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه؟

گروه خودرو: در حالی‌که آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد ۳/۷۴ درصدی تولید خودرو طی شش ماه ابتدایی امسال خبر می‌دهد، خودروسازان چندان به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی (آن‌طور که وزیر صنعت از آنها خواسته بود) تا پایان امسال امیدوار نیستند. براین اساس اگرچه روند تولید خودرو از ابتدای سال تاکنون بسیار امیدوارکننده بوده و هر ماه با رشد همراه است، اما به نظر می‌رسد رسیدن به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی تا پایان امسال، با توجه به شرایط فعلی خودروسازان پیش‌بینی بلندپروازانه‌ای باشد. اگرچه شرایط فعلی خودروسازان چه از نظر تامین منابع مالی و چه از نظر تیراژ تولید نسبت به سال گذشته با بهبود همراه است، اما به گفته خودروسازان با توجه به اینکه آنها برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای تولید تکیه‌ای به بانک‌ها و یا تسهیلات دولتی نداشته‌اند، رسیدن به تیراژ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی ماموریتی دشوار خواهد بود.

درخواست وزیر از خودروسازان برای تولید خودرو طبق تیراژ یاد شده در حالی است که تیراژ تولید خودروسازان در بهترین حالت در سال ۹۰ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه رسید.

تیراژ طلایی خودروسازان در سال ۹۰ در شرایطی بود که آنها با مشکلات کنونی و یا حداقل دو سال گذشته روبه‌رو نبودند؛ بر این اساس صنعت خودرو کشور طی دو سال گذشته با مجموعه‌ای از مشکلات و بحران‌های مالی به دلیل رشد ناگهانی نرخ ارز و اعمال تحریم علیه صنعت خودرو از سوی غرب، مواجه بوده‌ است. با وجود تمام این مشکلات، با روی کار آمدن دولت یازدهم و زمانی که وزیر جدید صنعت از خودروسازان خواست تا با تکیه به راهکارهایی مانند فروش اموال مازاد، نقدینگی مورد نیاز برای تولید را تامین کنند، آنها نیز دست به کار شده و با این روش چیزی نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به خطوط تولید تزریق کردند.

بازتاب تزریق این میزان نقدینگی به خطوط تولید در حالی آشکارا در آمار تولیدات خودروسازان در شش ماهه ابتدایی امسال قابل مشاهده است که به نظر می‌رسد دولت در کنار علاقه‌مند بودن به رشد تولید، حاضر به تزریق نقدینگی به صنعت خودرو نیست. بر همین اساس خودروسازان نیز عقیده دارند ممکن است نتوانند تنها با تکیه به فروش اموال مازاد و یا فروش محصولات خود به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی تا پایان سال برسند اما با ادامه روند فعلی می‌توانند رشدتولید را در نیمه دوم امسال نیز حفظ کنند.

پیش‌بینی تولید خودرو تا پایان سال

همانطور که اشاره شد خودروسازان در کنار تاکید بر این موضوع که رسیدن به تیراژ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی ماموریتی دشوار برای آنان است، به بهتر شدن رشد تولید در نیمه دوم سال اعتقاد دارند. یک مدیر ارشد در صنعت خودرو در این زمینه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تولید در نیمه دوم با روندی که در شش ماه ابتدایی جریان داشته دامه خواهد یافت و چالش خاصی در این زمینه پیش روی خودروسازان نخواهد بود. این مدیر ارشد با اشاره به این موضوع که همواره تولیدات خودروسازان در نیمه دوم سال بهتر می‌شود، می‌گوید: در نیمه دوم سال موتور تولید گرم‌تر می‌شود زیرا در این بازه زمانی با تعطیلات رسمی کمتری همراه هستیم به همین دلیل تعداد روزهایی که خطوط تولید فعال هستند بیشتر می‌شود. از سویی تقاضا در روزهای پایانی سال با رشد همراه می‌شود که این موضوع نیز در رشد تیراژ بی‌تاثیر نیست.

این مدیر ارشد در ادامه در رابطه با تحقق یافتن تیراژ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی تا پایان امسال می‌گوید: تولیدات خودروسازان تا پایان سال قطعا با رشد همراه خواهد بود اما رسیدن به تیراژی که وزیر از خودروسازان خواسته است کمی بعید به نظر می‌رسد.

او در ادامه می‌گوید: دو خودروساز بزرگ کشور طی سال گذشته به صورت کلی ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند، یعنی هر کدام ۳۰۰ هزار دستگاه، به همین دلیل نمی‌توان به یکباره از آنها خواست که دو برابر تولید سال قبل خود را به ثبت برسانند. پیش‌بینی این مدیر از تولیدات خودروسازان تا پایان امسال، ۹۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو است.

سبقت ایران‌خودرو از سایپا

اما نگاهی به آمار تولیدات خودروسازان نشان می‌دهد که ایران‌خودرو طی شش ماه ابتدایی امسال در مجموع موفق به ثبت تولید بیشتری نسبت به سایپا شده است.

آنطور که از آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص است ایران‌خودرو چه در شهریورماه گذشته و چه در مجموع شش ماه ابتدایی امسال با رشد بیشتری نسبت به سایپا همراه بوده است. رشد تولید گروه خودروسازی ایران‌خودرو اتفاقی بوده که نه‌تنها در ایران‌خودرو مرکزی در تهران بلکه در سایت‌های استانی نیز رخ داده است. بر این اساس جمع تولیدات ایران‌خودرو در سایت‌های مرکزی، خراسان، مازندران و فارس در شهریور ماه گذشته ۵۲ هزار و ۹۸۸ دستگاه بوده است. این میزان تولید رشدی ۱/۷۴ درصدی را نسبت به شهریورماه ۹۲ برای ایران‌خودرو به ثبت رسانده است. مجموع تولیدات ایران‌خودرو در شش ماه ابتدایی امسال نیز ۲۳۱ هزار و ۶۹۳ دستگاه خودرو گزارش شده است که نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته رشدی ۱۱۴درصدی را نشان می‌دهد.

گروه خودروسازی سایپا نیز اگرچه با رشد تولید همراه بوده است، اما اندکی از ایران‌خودرو عقب مانده است.

گروه خودروسازی سایپا به همراه زیرمجموعه‌های خود یعنی سایپا کاشان و پارس خودرو در شهریور ماه گذشته موفق به تولید ۳۶ هزار و ۱۹۶ دستگاه خودرو شد که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۲، رشدی ۱/۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. این گروه خودروسازی در شش ماه ابتدایی امسال نیز مجموعا ۱۷۱ هزار و ۵۸۸ دستگاه خودرو به تولید رسانده است که نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته رشدی ۸/۳۲درصدی داشته است. رشد تولیدات سایپا در شش ماهه ابتدایی امسال در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تولیدات این شرکت در نیمه دوم امسال با رشدی ۲۰درصدی همراه باشد. کارشناسان درعین حال پیش‌بینی می‌کنند تا پایان امسال، تولیدات ایران‌خودرو همچنان از سایپا بیشتر باشد.

رشد تولیدات خودروسازان بزرگ کشور در حالی است که خودروسازان بخش خصوصی که عمدتا به تولید محصولات چینی مشغول هستند نیز با رشد تولید همراه بوده است.

گروه خودروسازی مدیران در شهریور ماه گذشته با تولید ۳ هزار و ۸۹۴ دستگاه خودرو، نسبت به شهریور ۹۲ رشدی ۴/۱۳۰ درصدی را به ثبت رساند. این گروه خودروسازی در شش ماهه ابتدایی امسال نیز تولیدی ۱۹ هزار و ۸۷۵ دستگاهی داشته است که رشد ۱۱۵ درصدی این شرکت را نسبت به این بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد.

کرمان موتور نیز به عنوان دیگر خودروساز بخش خصوصی، با تولید ۳هزار و ۷۹۸دستگاه خودرو در شهریور ماه گذشته، نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل رشدی ۷/۱۳۰ درصدی داشته است. رشد تولید این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته نیز ۴/۱۳۶درصد بوده است. این میزان رشد با تولید ۱۶ هزار و ۴۶۷ دستگاه خودرو طی شش ماه ابتدایی امسال برای این خودروساز رقم خورده است.

اما خودروسازان در حالی طی شش ماه ابتدایی امسال موفق به ثبت رشد تولید برای خود شده‌اند که طبق آمار، این رشد تولید بیشتر بر خودروهای سواری متمرکز است. اگرچه تولید انواع وانت در شرکت‌های خودروسازی در جریان است اما تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس بر اساس آمار طی سال گذشته و امسال صفر بوده است. در این میان تنها گروه بهمن بوده که در شش ماه ابتدایی امسال ۳۰ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس به تولید رسانده است و باقی شرکت‌هایی که زمانی در این زمینه فعال بودند هیچ تولیدی را به ثبت نرسانده‌اند. غیرفعال بودن شرکت‌های تولید کننده مینی‌بوس و میدل‌باس به غیر از گروه بهمن در حالی است که نام ۱۲ شرکت در لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است که تولیدات آنها چه در سال گذشته و چه در سال‌جاری صفر بوده است.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در حالی بر اساس آمار غیرفعال به نظر می‌رسد که هم‌اکنون تعداد زیادی مینی‌بوس فرسوده در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که نیاز به نوسازی دارند.

شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس و کامیون نیز اگرچه بر اساس آمار با فعالیتی نسبی همراه هستند اما تعداد زیادی از آنها غیرفعال هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد با توجه به نیاز گسترده‌ای که برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین ناوگان حمل‌ونقل سنگین جاده‌ای وجود دارد، چنانچه خودروسازان به تولید در سایر بخش‌ها نیز توجه کنند، صنعت خودرو با اقبال بیشتری در میان مصرف‌کنندگان مواجه شود.