گروه بازرگانی: دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق از کاهش صادرات کالاهای ساختمانی و افزایش صادرات مواد غذایی و اقلام دارویی به عراق خبر داد. رستم قاسمی در همایش «گسترش همکاری‌های ایران و عراق» که دیروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: در حال حاضر دولت عراق هفت میلیارد دلار هزینه برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته که از این میزان یک میلیارد دلار آن را ترکیه تصاحب کرده، ولی سهم ما فقط هشت میلیون دلار است. قاسمی تصریح کرد:‌ در سند ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده با صادرات غیرنفتی ۲۰۰ میلیارد دلاری، رتبه اول را در منطقه داشته باشیم، اما درحال حاضر، ترکیه ۱۷۵ میلیارد دلار صادرات دارد و ما برای رسیدن به این ارقام مسیر طولانی پیش رو داریم.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفت: وضعیت فعلی عراق نشان می‌دهد آنها مایلند وارداتشان از ناحیه ایران بیشتر شود که البته به‌دلیل کمک‌های ایران درزمینه رفع بحران داعش است.

قاسمی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم عراق این است که قانون مناسب ندارد، اظهار کرد: ۷۰ درصد کالاهای ایران ازطریق کردستان به مرکز عراق وارد می‌شد که به دلیل استانداردها و تعرفه‌های موجود در مرزها است.

پایداری در بازار، مستلزم تولید کالای باکیفیت

محمدحسین باغ عنایت، مدیرکل امور استان‌های گمرک نیز در همین گردهمایی اظهار کرد: در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه وضعیت خوبی داریم؛ به‌طوری‌که روزانه هزار کامیون (صادرات) از مرز مهران به عراق می‌رود. به گفته وی، صادرات کالای ساختمانی ایران به کشورهای زیادی انجام می‌شود؛ زیرا کیفیت کالاهای ایرانی بهتر از بسیاری از کشورها است. باغ عنایت با اشاره به اینکه گمرک مرزها را شبانه روزی کرده‌ و تعطیلات را حذف کرده، گفت: به مدیران مرزی اختیار دادیم با همتایان خود در مرزها به‌منظور افزایش تعامل ملاقات داشته باشند، این تعامل قدرت رقابتی و ارزش افزوده کالاها را زیاد می‌کند.