گروه بازار پول: هفته پیش شاخص بازار ارز روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. دلار تنها در دو روز انتهایی هفته گذشته دو نوسان ۵ تومانی را تجربه کرد و در سایر روزها نرخ روز گذشته خود را حفظ کرد. همچنین سکه که چهارشنبه پیش به کانال ۹۳۰ هزار تومان وارد شده بود، در ششمین روز هفته به کانال ۹۴۰ هزار تومان بازگشت. واکنش محدود بازار به مذاکرات

در ابتدای هفته گذشته بهای دلار با ۵ تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه۱۷ مهرماه به ۳۲۵۰ تومان رسید. پس از این تا روز چهارشنبه ۲۳ مهر دلار در همین نرخ ۳۲۵۰ تومان باقی ماند. روز چهارشنبه شاخص بازار ارز با ۵ تومان افزایش نسبت به روز قبل به ۳۲۵۵ تومان و روز پنج‌شنبه با ۵ تومان افزایش دیگر به ۳۲۶۰ تومان رسید. گروهی از فعالان بازار عنوان می‌کنند افزایش جزئی دلار در این دو روز ناشی از عدم پیشرفت در صحبت‌های طرف‌های ایرانی و غربی در مذاکرات هسته‌ای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بوده است. واکنش جزئی بازار به مذاکرات اخیر در حالی صورت می‌گیرد که با پایان دور پیشین مذاکرات در نیویورک و عدم پیشرفت خاص در این مذاکرات، قیمت دلار در تاریخ ۵ و ۶ مهرماه سال جاری، ۶۰ تومان افزایش پیدا کرد و از ۳۲۰۵ تومان به ۳۲۶۵ تومان رسید. با وجود اینکه برخی از فعالان بازار نوسانات آن روزها را تابعی از پایان بی‌نتیجه مذاکرات می‌دانستند، رئیس‌کل بانک مرکزی روز چهارشنبه نوسانات قیمتی دلار در مهرماه را بیشتر ناشی از تقویت دلار در بازارهای جهانی دانست. وی در صحبت‌های خود عنوان کرد که با انتشار خبر واریز قسط سوم و به‌دنبال آن واریز قسط چهارم، قیمت‌ها در روزهای آینده تا حدودی کاهش خواهد یافت.

دلار خلاف جهت پوند و یورو

در آخرین روز کاری هفته، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۶۸۲ ریال اعلام کرد که کاهشی یک ریالی نسبت به روز چهارشنبه داشت. کاهش نرخ رسمی دلار در حالی صورت گرفت که بانک مرکزی نرخ رسمی پوند و یورو را به ترتیب ۲۰ تومان و ۴۷ تومان افزایش داد. افزایش نرخ رسمی پوند و یورو در روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر افزایش نرخ برابری این دو ارز در بازارهای جهانی روز چهارشنبه بود. بانک مرکزی همسو با افزایش ۹/۰ درصدی نرخ برابری یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار، نرخ رسمی یورو را با ۴/۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل آن ۳۴ هزار و ۴۰۲ریال اعلام کرد. همچنین این بانک در این روز نرخ رسمی پوند را با ۲۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل آن ۴۲ هزار و ۶۳۱ ریال اعلام کرد.

بازگشت سکه به کانال ۹۴۰ هزار تومان

قیمت سکه که در روز چهارشنبه به کانال ۹۳۰هزار تومان وارد شده بود، در آخرین روز هفته به کانال ۹۴۰ هزار تومان بازگشت. روز پنج‌شنبه بهای سکه با ۵ هزار تومان افزایش در مقایسه با روز پیشین به قیمت ۹۴۳ هزار تومان رسید. به این ترتیب سکه از چهارشنبه ۱۶ مهر عمدتا در کانال ۹۴۰ هزار تومان نوسان کرده است و تنها در تاریخ ۲۳ مهر قیمت این فلز ماندگار به زیر کانال ۹۴۰ هزار تومان رفته است. به‌نظر می‌رسد کاهش و افزایش بهای سکه در دو روز انتهایی هفته ناشی از نوسانات قیمتی طلای جهانی در روز چهارشنبه باشد. روز چهارشنبه در اوایل روز، سکه هم‌راستا با کاهش اونس به سطح ۱۲۲۲ دلاری، به کانال ۹۳۰ هزار تومان وارد شد، اما با افزایش قیمت اونس در ساعات انتهایی روز چهارشنبه و رسیدن به قیمت ۱۲۳۶ دلار، سکه نیز در بازارهای داخلی بالای ۹۴۰ هزار تومان قیمت خورد.

هفته آرام بازار ارز