روزنامه انگلیسی زبان دی نشنال امارات متحده عربی نوشت: افزایش تولید نفت آمریکا در حالی ادامه دارد که افزایش تولید نفت ایران، در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته ای، نیز در راه است. به گزارش «ایرنا»، روزنامه یادشده اعلام کرد: سیاستگذاران اوپک در حالی افزایش تولید نفت آمریکا را در برابر خود دارند که افزایش زیاد تولید نفت ایران نیز در راه است. آنها چگونه باید برای افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات هسته‌ای جا باز کنند؟

بر‌اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی، هفته گذشته در سند چشم انداز خود پیش‌بینی کرد تولید داخلی نفت آمریکا سال آینده میلادی، به‌طور متوسط به ۹.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاترین میانگین تولید روزانه نفت این کشور از سال ۱۹۷۰ تاکنون است.طبق این پیش‌بینی، حتی بدون در نظر گرفتن افزایش تولید نفت ایران، رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، منجر به افزایش مازاد تولید نفت اوپک طی سال آینده در بازارها خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک که بیشتر مربوط به عربستان سعودی می‌شود، امسال به‌طور متوسط به ۲.۲ میلیون بشکه در روز برسد و سال آینده به سه میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

اگرچه بعید به نظر می‌رسد که ایران در گفت‌وگو‌هایی که اکنون در وین جریان دارد، قبل از پایان ضرب‌الاجل ماه آینده (۲۴ نوامبر) به یک توافق جامع برسد، بلکه بر‌اساس اعلام «گری‌ساموره» کارشناس امور بین‌الملل دانشگاه هاروارد، ممکن است احتمالا به‌دلیل تامین شرایط توافق از سوی ایران، با تمدید توافق فعلی موافقت گردد.

جیسن تاوی، تحلیلگر انرژی در شرکت کپیتال اکونومیکس لندن نیز درخصوص واکنش اوپک به افزایش تولید نفت ایران گفت: در هر صورت، اگرچه اوپک ممکن است سریعا با چشم‌انداز افزایش روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران در بازارها مواجه نباشد، ولی دست کم ناچار خواهد بود کم‌کم به بازار نشان دهد که چگونه با افزایش تولید نفت ایران به محض پایان پذیرفتن تحریم‌های این کشور، برخورد خواهد کرد. وی اضافه کرد: اکنون آمادگی جذب این افزایش تولید وجود ندارد. طرح اوپک در مورد چگونگی برخورد با افزایش صادرات نفت ایران به این بستگی دارد که این سازمان چه راهی را برای برخورد با مازاد عرضه ایجاد‌شده در بازار به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا برخواهد گزید.