ایجاد شهرک‌های کشاورزی در خوزستان

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی برای توسعه بخش کشاورزی است. سید رحیم سجادی اظهارکرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی یک سال است که در کشور راه‌اندازی شده و توسط این شرکت، شهرک‌های کشاورزی در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامداری و شیلات درسطح کشور راه‌اندازی شده است. معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی افزود: با انعقاد این قرارداد، این شرکت در خوزستان راه‌اندازی می‌شود و شهرک‌های کشاورزی در سه بخش کشاورزی، شیلات و دامداری راه‌اندازی خواهد شد. وی گفت: از اهدافی که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود تولید میوه و صیفی‌جات به روش گلخانه‌ای است؛ این روش باعث می‌شود تا آب در بخش‌های دیگر کشاورزی که به آب نیاز دارند، استفاده شود.

سجادی در ادامه بیان کرد: مقرر شده تا شهرک کشاورزی برای تولید بذر صیفی در شهرستان دزفول احداث شود؛ این شهرک ۵۰ هکتار مساحت دارد که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و می‌تواند نیاز کشور را تامین کند. وی افزود:دولت بستر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را فراهم و سرمایه‌گذار کار خود را در آن بستر آغاز می‌کند.

وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از بخش‌های کشاورزی به درستی کار نمی‌کنند و این باعث می‌شود تا کشاورزی به‌خوبی رونق نداشته باشد؛ به‌ویژه کشور در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی کمبود دارد و کشت در کشاورزی کشور هنوز سنتی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای بهبود شرایط کشاورزی به دخالت دولت نیاز است تا بستر برای سرمایه‌گذاری فراهم شود؛ ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی این فرصت را ایجاد می‌کند و بانک‌ها نیز باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.

استاندار خوزستان نیز گفت: باید از ظرفیت منطقه آزاد اروند در تمام بخش‌های استان خوزستان استفاده کرد. عبدالحسن مقتدایی بیان کرد: منطقه آزاد اروند امتیازهایی دارد که در بخش‌های اقتصادی و تولیدی خوزستان می‌توان از این امتیازها استفاده کرد. وی گفت: یکی از این امتیازها استفاده از فرصت منطقه آزاد اروند در جهت افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خوزستان است. مقتدایی افزود: قابلیت‌های کشاورزی زیادی در خوزستان وجود دارد که با ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی در این استان می‌توان از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد.

وی در ادامه گفت:تولیدات شیلات در خوزستان اگر به درستی برای صادرات فرآوری شود، می‌تواند ارزش افزوده کشاورزی این استان را افزایش دهد.

مقتدایی افزود: فرآوری محصولات کشاورزی و تجهیزات مدرن، از راهکارهای مهم پیشرفت کشاورزی خوزستان است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: شرکت شهرک‌های کشاورزی در خوزستان می‌تواند از امتیاز منطقه آزاد اروند استفاده کند.

کیخسرو چنگلوایی اظهارکرد: با انعقاد قرارداد ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی در خوزستان، این شرکت می‌تواند از امتیازات منطقه آزاد اروند استان ازجمله امتیاز سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و نیز معافیت مالیاتی استفاده کند.

وی افزود: فعالیت شرکت شهرک‌های کشاورزی در کشور فعالیت عامه است. این در حالی است که با وجود منطقه آزاد اروند در خوزستان فرصت سرمایه‌گذاری درکشاورزی این استان بیشتر است. وی گفت: این شرکت شرایط را برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خوزستان ایجاد می‌کند و باعث رقابت در کشاورزی خوزستان می‌شود. مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان افزود: این شرکت همچنین فرصت شغلی برای دانش آموختگان کشاورزی خوزستان را به‌وجود خواهد آورد.

چنگلوایی در ادامه گفت: خوزستان سالانه ۵/۱۴ تن محصولات کشاورزی را تولید می‌کند، اما تنها ۷/۰درصد از این تولیدات صادر می‌شود؛ چون زیرساخت‌ها در این استان برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم نیست.

همچنین دبیر اجرایی خانه کشاورز خوزستان از پیشرفت ۳۰ تا ۴۰ درصدی طرح توسعه کشاورزی خوزستان خبر داد و افزود: نباید کیفیت اجرای کار را فدای سرعت کرد. هم‌اکنون از مجری طرح انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر کار را تمام کند که این موضوع اشتباه است. اگر زهکشی، تسطیح و کانال‌گذاری خوب انجام شود، باعث ایجاد فرصت‌های اشتغال و تولید بیشتر می‌شود و تا مدت‌ها اراضی خوبی همچون اراضی دزفول و توسعه نیشکر خواهیم داشت. مسعود اسدی ضمن اعتراض به عملکرد ناظران طرح گفت: ناظران فعلی طرح، همان‌هایی هستند که پروژه ناموفق سد گتوند را نظارت کردند. انتظاری که می‌رود این است که در مورد نظارت تجدید نظر صورت پذیرد؛ البته پیشنهاد ما نظارت مردمی است که بسیار مهم است و بازدهی بیشتری دارد. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست هدررفت آب به صورت زهاب را ازمعایب طرح‌های سنتی آبیاری دانست و گفت: به‌منظور استفاده مجدد از زهاب‌ها اخیرا با یک شرکت ایتالیایی که سابقه هشت سال فعالیت موفق در عراق دارد، مذاکراتی انجام دادیم که امیدواریم هدررفت آب را کاهش دهیم.

محمدرضا شمسایی ادامه داد: رودخانه‌ها باید مدیریت کیفیت شوند که این امر در کشور و استان ما صورت نمی‌پذیرد. بر این اساس باید از کشت محصولاتی که به آبیاری فراوان نیاز دارند، جلوگیری شود. فراموش نکنیم که مسوولان کشوری در هنگام انتقال منابع آبی از خوزستان مباحث کمی را مطرح می‌کنند و هیچ‌کس از مسائل کیفی آب سخنی به میان نمی‌آورد که در نهایت منجر به بی‌کیفیت شدن آب درحوزه پایین‌دست که عموما شامل آبادان و خرمشهر است، می‌شود.