ندا لهردی: سفر به تدریج شخصی و شخصی‌تر می‌شود؛ درست مانند دستگاه‌ها و گجت‌های دیجیتال که در سال‌های اخیر به لوازم شخصی و خاص هر فرد تبدیل شده‌اند. حالا سرویس‌ها و ابزارهای مختلف تکنولوژی به طرفداران و علاقه‌مندان به سفر کمک می‌کنند تا سیر و سیاحت راحت و بهتری داشته باشند. می‌خواهید یک شهر بزرگ را ببینید، اما بودجه زیادی ندارید؟ می‌توانید از وب‌سایت اجتماعی Airbnb کمک بگیرید تا بتوانید به جای هتل، یک خانه امن و ارزان‌قیمت در آن شهر رزرو کنید. سرویس دیگری مانند Zipcar هم به کاربران این امکان را می‌دهد که خودروی مورد علاقه‌شان را اجاره کنند حتی برای یک ساعت و با آن در هر نقطه دنیا گردش کنند.

با این اوصاف کاملا مشخص است که صنعت گردشگری متاثر از تکنولوژی‌های مدرن روز در حال رشد و تغییر است. توسعه راهکارهای رایانش ابری، رسانه‌های اجتماعی، افزایش نفوذ ابزارهای موبایل در میان مردم و ارتقای آگاهی آنها از ابزارهای جدید به تدریج باعث شده‌اند که اقتصاد گردشگری از حالت متمرکز بودن روی اشخاص به سمت مبادلات فرد با فرد پیش برود.

این نوع مبادلات به معنای ارتباط و همکاری مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها با تولیدکنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات، سرویس‌های بازاریابی و سیستم‌های توزیع است که در این اکوسیستم یکپارچه مصرف‌کنندگان و سازمان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا ارزش ایجاد کنند.

در طول چند دهه اخیر کامپیوترهای شخصی، گوشی‌های موبایل و اینترنت در حال رشد بوده‌اند. این نوآوری‌های قدرتمند در طول زمان جامعه‌ای را که حالا در آن زندگی می‌کنیم شکل داده‌اند و به این ترتیب افراد برای انجام امور مختلف وابستگی زیادی به این ابزار پیدا کرده‌اند.

این روزها اما تغییرات مختلف تکنولوژیک در حال شکل‌دهی به صنعت گردشگری است؛ تغییراتی که سرعت بروز آنها بسیار زیاد است.

همزمان با رشد و توسعه تکنولوژی‌های جدید و ابزارهای دیجیتال، صنایع دیگری مانند گردشگری هم تاثیر زیادی از رشد صنعت تکنولوژی گرفته و با سرعت زیادی با آن همراه می‌شوند.

در همین راستا موسسه بررسی ارزش کسب و کار شرکت IBM به تازگی تحقیقاتی را در این زمینه انجام داه است که نشان می‌دهد صنعت تکنولوژی در حال ایجاد یک «بازسازی دیجیتال در صنعت گردشگری» است. این بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهند که تکنولوژی در سال‌های آینده با چهار روند خاص و پرقدرت دنیای گردشگری و سفر را تغییر می‌دهد که آنها را در اینجا می‌خوانیم:

استفاده از راهکارهای رایانش ابری: با توجه به رشد و توسعه چشمگیر صنعت ذخیره‌سازی ابری و رونق آن به خاطر قابلیت‌های مهمی مانند حفظ امنیت اطلاعات و دسترسی راحت به آنها، انتظار می‌رود رایانش ابری در آینده‌ای نزدیک وارد حوزه گردشگری هم بشود.

با این اوصاف کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رایانش ابری بتواند کمک زیادی به تعامل میان افراد و سازمان‌ها و پردازش اطلاعات مورد نیاز آنها به خصوص در زمینه گردشگری الکترونیک کند. به عنوان مثال ابزارهای رایانش ابری امکان دسترسی مشترکان و کاربران به اپلیکیشن‌های تجاری و محتوای اطلاع‌رسانی خاص برای گردشگری و سفر را بدون هیچ محدودیتی در اختیار آنها می‌گذارد.

انفجار و رشد رسانه‌های اجتماعی: در سال‌های اخیر رسانه‌های اجتماعی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی نوع جدیدی از ارتباطات و تعامل افراد با یکدیگر را به وجود آورده‌اند که در واقع می‌توانند اطلاعات و تجربه‌های خودشان را به راحتی با دیگران سهیم شوند و به اشتراک بگذارند. این به اشتراک‌گذاری اطلاعات در واقع الگوی جدید از ارزش‌آفرینی است. شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی حالا از یک فضای مجازی ساده به یک پلت‌فرم به اشتراک‌گذاری و مدل تجاری و در نهایت به موتور قدرتمندی برای تولید درآمد و سودآوری تبدیل شده‌اند. نمونه جالب و مناسب در این مورد وب‌سایت اجتماعی Groupon است که با ایجاد تعامل میان خریداران و ارائه‌دهندگان خدمات و فروشندگان کالاها این امکان را به وجود آورده است تا اطلاعات مختلف در این زمینه به اشتراک گذاشته شود و از این طریق درآمد قابل توجهی به دست آورد.

انقلاب ابزارهای موبایل: با گسترش استفاده از ابزارهای موبایل حالا دیگر بسیاری از خدمات کوچک شده و به جیب افراد راه پیدا کرده‌اند. به این ترتیب است که این روزها افزایش استفاده از تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند به رشد استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها منجر شده است.

در این میان افزایش استفاده از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر مکان و GPS کاربردهای گسترده‌ای در گردشگری و سفرها دارند. این در حالی است که سرویس‌های پرداخت الکترونیکی یا کیف پول الکترونیکی که دلارها را به اشکال دیجیتال تبدیل کرده‌اند ایمنی و راحتی بیشتری را در اختیار افراد قرار داده‌اند. با این اوصاف است که ابزارهای موبایل به تدریج سهم زیادی در سفرهای راحت و ارزان مردم سراسر دنیا به دست می‌آورند و به جزئی جدایی‌ناپذیر از صنعت گردشگری تبدیل می‌شوند.

از طرفی با تحولات ایجاد شده در صنعت ابزارهای دیجیتال شخصی قابل حمل و تغییر به سمت ابزارهای پوشیدنی هوشمند، انتظار می‌رود محصولاتی مانند ساعت‌های هوشمند و دستبندهای دیجیتالی در آینده‌ای نزدیک کاربردها و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهند و به این ترتیب به ابزاری محبوب در میان آنها تبدیل شوند.

پردازش اطلاعات: حالا دیگر حجم اطلاعاتی که در دنیای صفر و یک مبادله می‌شوند به سرعت در حال افزایش است. در واقع با دیجیتالی شدن اسناد و امور اداری مختلف در سال‌های اخیر، نیاز بیشتری به پردازش اطلاعات و ذخیره‌سازی بهتر و ایمن‌تر آنها احساس می‌شود. در صنعت گردشگری که با سرعت زیادی به سمت الکترونیک شدن و دیجیتالی شدن پیش می‌رود این نیاز بیش از پیش هم احساس می‌شود و به همین دلیل انتظار می‌رود یکی از مهم‌ترین روندهای تکنولوژیکی که در سال‌های آینده در صنعت گردشگری اتفاق می‌افتد به شیوه پردازش اطلاعات و ذخیره آنها مربوط باشد. انتظار

می‌رود به زودی منابع ذخیره اطلاعاتی یکپارچه شده و سرویس‌ها بتوانند تا حد زیادی بر اساس اطلاعات کاربران قابلیت شخصی‌سازی را داشته باشند.