گروه فرهنگ‌وهنر: ماجرای اسید باشی در اصفهان یک بار دیگرتحرکات اجتماعی هنرمندان را برانگیخت. بعد از آنکه این موضوع به یکی از اتفاقات پر سر وصدای این روزها بدل شده است اصغر فرهادی کارگردان برجسته سینمای ایران درباره این اتفاق واکنش نشان داد و از جامعه پزشکی ایران درخواست کرد که هرچه می‌توانند برای نجات و کمک به این دختران انجام دهند. کیانوش عیاری، کارگردان فیلم «خانه پدری» هم هنرمند دیگری بود که ماجرای اسید پاشی را به فیلم توقیف شده‌اش ربط داد و اعلام کرد اگر خشونت ابتدایی فیلم من اینقدر آزاردهنده است، اسم این اسیدپاشی را که به نوعی یک اقدام تروریستی است، چه باید گذاشت؟ به گزارش «ایسنا» بعد از واکنش دو سینماگر شناخته شده کشور روز گذشته هنرمندان دیگری هم وارد میدان شده‌اند تا رسالت فرهنگی خود را ایفا کنند.درهمین رابطه انسیه شاه‌حسینی و تهمینه میلانی، دو تن از کارگردانان ایرانی در گفت‌و‌گوهایی جداگانه این اعمال جنایتگرانه را محکوم کردند. انسیه شاه‌حسینی اتفاقات اخیر در اصفهان و اسیدپاشی بر صورت دختران را بسیار کثیف‌ عنوان کرد وگفت کسانی که این‌ کارها را می‌کنند، ناجوانمردانه‌ترین اقدامات را انجام می‌دهند تا به چهره زیبای اسلام آسیب بزنند.

این کارگردان سینما در گفت‌وگویی اتفاقات اخیر در اصفهان را بسیار وحشتناک عنوان کرد و گفت: حتی می‌بینیم در اسلام خودکشی حرام اعلام شده و حضرت علی (ع) با منع این حرکت یکی از دلایل آن را اسلحه کشیدن بر کسی دانستند که هیچ قدرت دفاعی در مقابل خود ندارد. وی افزود: اسیدپاشی هم همین اتفاق است و برای آدم‌هایی اتفاق می‌افتد که هیچ قدرت دفاعی از خود ندارند و به اعتقاد من از هر جرمی سنگین‌تر، کثیف‌تر و شنیع‌تر است.

شاه‌حسینی ادامه داد: از نظر دینی هم این کار حرام است و این اشخاص باید به اشد مجازات برسند. متاسفانه داعش تحت لوای اسلام به چهره زیبای اسلام پنجول می‌کشد و این افراد نیز با این کارشان مفاهیم ارزشمند را زیر سوال می‌برند. وی اتفاقات اخیر را سازماندهی شده دانست و گفت: قطعا چنین اتفاقاتی به چهره زیبای اسلام آسیب می‌زند و من این اقدامات را در ادامه کودک‌کشی در غزه و کشتار بی‌رحمانه داعش می‌دانم.

تهمینه میلانی، کارگردان فیلم «آتش بس» که این روزها فیلمش روی پرده با استقبال خوبی مواجه شده هم با ابراز تاسف شدید از اسید‌پاشی‌هایی که اخیرا در اصفهان رخ داده است از مسوولان خواست هرچه سریع‌تر نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند.

این کارگردان سینما در گفت‌وگویی اعلام کرد: مسوولان ارشد جامعه باید با حوادث اخیر به‌عنوان یک قضیه اضطراری برخورد و هرچه سریع‌تر نسبت به دستگیری این افراد خودسر اقدام کنند.

او با تاکید بر اینکه عاملان این وقایع باید مجازات شوند، گفت: تصور می‌کنم جامعه انتظار دارد بعد از این فجایع عمدی، نمایندگان مجلس و مسوولان مملکت واکنش فوری نشان دهند و در این‌باره سکوت نکنند. خوب است آنها فقط یک لحظه فکر کنند این دخترانی که اسید به صورت‌شان پاشیده شده فرزند خود آنها بوده‌اند. این اسید پاشی‌ها یک جنایت بزرگ است و اگر زودتر جلوی آن گرفته نشود، کسی جلودار عاملان این اتفاق نخواهد بود و به افراد دیگر هم اجازه داده می‌شود که انتقام‌های شخصی بگیرند.

میلانی در پایان همچنین با اشاره به اینکه در فیلم «دو زن» خود اشاره‌ای به این آسیب اجتماعی داشته است، خاطرنشان کرد: این‌گونه اتفاقات اجتماعی می‌تواند در فیلم‌ها نمایش داده شود تا کراهت و عواقب چنین فجایعی به تصویر کشیده شود. ضمن اینکه معتقدم برخی عاملان این اسیدپاشی‌ها مشکل روانی دارند و برخی دیگر آموزش‌های اجتماعی و احترام به حقوق افراد را فرانگرفته‌اند که چنین خودسرانه عمل کردند. هرچند شاید وقتی دستگیر شوند بگویند احساس مسوولیت اجتماعی داشته‌اند؛ ولی این کار جز جنایت چیز دیگری نیست.

تحرکات اجتماعی هنرمندان