مکش غیرمجاز ازدریاچه زریوار

دنیای‌اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: فرماندار شهرستان مریوان از وجود ۱۶۰ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریوار خبر داد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با همکاری سازمان‌های مرتبط، در زودترین زمان ممکن نسبت به پلمب این چاه‌ها اقدام کند. محمد فلاحی در نخستین جلسه کارگروه نجات بخشی دریاچه زریوار در شهرستان مریوان افزود: حفاظت از دریاچه باید با جسارت در برخورد با متخلف و به دور از شعارزدگی و توجیه اقدامات غیرعملی، صورت گیرد.

وی اظهار کرد: باید بر اساس قوانین و مقررات پیش رفت و از متولیان مربوطه سکوت و عدم برخورد عملی پذیرفته نخواهد بود.

وی گفت: دریاچه زریوار یکی از مهمترین مناطق گردشگری غرب کشور است که متاسفانه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و مسوولان برای رفع این مشکلات باید قاطعیت کامل داشته باشند. فلاحی با اشاره به کمبود منابع آبی اخیر کشور افزود: منابع آب زیرزمینی و دریاچه‌ها از بهترین ثروت‌های هر کشوری است که باید در حفظ و نگهداری آن کوشا بود. وی ادامه داد: مسوولان خدمات‌رسان با در نظر گرفتن این نکته که واگذاری هرگونه طرح خدمات‌رسانی در ۶ کیلومتری مریوان و واگذاری زمین در این مناطق ممنوع است در هدایت افراد دارای طرح به نقاط دیگر شهرستان اقدامات لازمه را صورت دهند. وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید نگاهی ویژه به حفظ محیط‌زیست دارد و مسوولان به این منظور باید با ارائه راهکار و طرح‌های کارشناسانه ما را در احیای دوباره زریوار یاری رسانند.

فلاحی با بیان این نکته که در چند ماه اخیر مجوز احداث چهار جایگاه سوخت در مسیر دریاچه زریوار به مرز رسمی باشماق منحل شده است، افزود: مسوولان و مدیران با در نظر گرفتن این نکته که احداث مجتمع‌های خدمات‌رسان یا جایگاه سوخت در مسیر مریوان به مرز، هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد از ارائه هرگونه مجوز برای ساخت‌وساز در محوطه زریوار خودداری کنند.

وی افزود: ورود آب فاضلاب روستاهای اطراف دریاچه به آن یکی از مهم‌ترین معضلات زریوار است که با هدایت این آب فاضلاب به درون تصفیه‌خانه، این مشکل نیز رفع خواهد شد که ضروری است امر هدایت این آب تسریع شود.

فلاحی ادامه داد: با رعایت حریم قانونی این دریاچه از سوی مردم و مسوولان و ارائه طرح‌های نجات بخشی همراه با همکاری، آینده این منبع خدادادی روشن خواهد بود.

مدیرکل محیط زیست کردستان نیز در این نشست گفت: وجود زمین‌های کشاورزی موجب شده تعدادی از افراد با سوءاستفاده شروع به ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف دریاچه کنند که به معضلی جدی برای دریاچه زریوار تبدیل شده است. عبدالوحید ریاضی‌فر افزود: بسیاری از سازمان‌ها در بهره‌برداری از زریوار ذی‌نفع هستند اما متاسفانه امر حفاظت از دریاچه را فقط محدود به محیط زیست می‌دانند که این شیوه غیراصولی است.

وی با اشاره به اینکه با ادامه این روند دریاچه زریوار در مدتی کوتاه به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد، گفت: قطب گردشگری و اکوتوریستی پناهگاه حیات وحش زریوار، باید با همت و تلاش تمامی سازمان‌های مرتبط آن برای نسل‌های آینده حفظ و نگه داشته شود.

وی افزود: نباید پایداری زیست بومی دریاچه تحت‌الشعاع بهره‌برداری موقتی و منافع شخصی شود.

در پایان این جلسه مصوب شد جاده کنار گذر دریاچه براساس گزارش ارزیابی زیست‌محیطی و تدبیر‌های مورد نظر سازمان محیط زیست انجام شود و هر ماه چهار عدد چاه غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای پلمب شود.