یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

پرواز شاخص در فضای خوش‌بینی
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل رشد قابل توجه 1267واحدی (معادل 75/1 درصد) را تجربه کرد و به کانال 73 هزار واحدی برگشت. این سومین جهش بیش از 7/1 درصدی از ابتدای سال است؛ پیش از این، شاخص کل یک بار در فصل بهار و یک بار در فصل تابستان افزایشی بیش از این مقدار را تجربه کرد. همچنین، افزایش شدید حجم و ارزش معاملات به روند شاخص کل کمک کرد. در این شرایط، با رسیدن قیمت‌ها به سطوح نسبتا مناسب فعلی، موجی از خوش‌بینی‌ها در بازار سهام به ویژه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده است که حضور کمرنگ سهامداران حقوقی و برخی عرضه‌های سنگین توسط آنها، اندکی نگرانی در رابطه با تداوم این روند صعودی ایجاد می‌کند. با این حال، فعلا فضای مناسبی شکل گرفته است که می‌تواند موجب بهبودی وضعیت رکودی بازار سهام شود.


بازار ارز

افت مجدد قیمت دلار
دیروز، هر دلار آمریکا بار دیگر افت 10 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 230 تومان معامله شد. به این ترتیب، مشابه یک سال اخیر که خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای منجر به کاهش قیمت دلار و رشد شاخص بورس می‌شود، روز گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم. در حال حاضر، روند مذاکرات از سوی دیپلمات‌ها و حتی تحلیلگران امور بین‌الملل مثبت ارزیابی می‌شود که می‌تواند با افزایش صادرات کشور، قیمت ارز را کاهش دهد. همچنین، تصویب امکان فروش ارز صادراتی به قیمت بازار آزاد به بانک‌ها عامل دیگری بود که خوش‌بینی‌ها نسبت به تقویت سمت عرضه دلار را افزایش داد. با این حال، در صورتی که قیمت نفت و سایر کالاهای صادراتی کشور مسیر نزولی اخیر خود را تغییر ندهند، احتمال کاهش منابع ارزی کشور وجود دارد (عامل افزایش قیمت دلار).



بازار سکه

قفل قیمتی در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با هزار تومان (1/0 درصد) افزایش به قیمت 939 هزار تومان معامله شد. گرچه دلار 10 تومان کاهش را تجربه کرده بود، اما افزایش 7 دلاری طلای جهانی مانع از افت قیمت سکه شد و آن را اندکی افزایش داد. با این حال، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی آن) همچنان باقی مانده است و به نظر می‌رسد قیمت‌ها به نحوی قفل شده‌اند. در این شرایط، خوش‌بینی‌ها نسبت به سمت عرضه دلار به وجود آمده است که می‌تواند بار دیگر موجب کاهش قیمت آن شود. از سوی دیگر، طلای جهانی نیز در انتظار برخی آمارهای اقتصادی است که می‌تواند روند صعودی فعلی آن را تغییر دهد. با این حال، به نظر می‌رسد در این روزها سکه نسبت به قیمت طلای جهانی حساسیت بیشتری داشته باشد.



بازار طلای جهانی

ضعف اقتصادی اروپا و رشد اونس طلا
در نخستین روز معاملات هفتگی، طلای جهانی با افزایش قیمت مواجه شد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1245 دلار بر اونس معامله می‌شد. همان‌طور که اشاره شده بود، روند بازارهای رقیب، مثل سهام و دلار آمریکا تعیین‌کننده قیمت طلا خواهند بود. بنابراین با توجه به ضعف اقتصاد اروپا و افت بازارهای سهام آن و همچنین کاهش شاخص دلار آمریکا، طلای جهانی با رشد قیمت همراه شد. در این هفته اخبار اقتصادی نسبتا مهمی منتشر خواهد شد که بر روند قیمت طلا اثرگذار خواهد بود. در این میان می‌توان به اعلام میزان رشد تولید ناخالص داخلی و تولیدات صنعتی چین در روز جاری اشاره کرد. همچنین احتمال ثبات سیاست‌های تسهیل کمی (QE) به‌منظور خروج اقتصاد جهانی از رکود برخی خوش‌بینی‌ها را به آینده قیمت طلا به وجود آورده است.


بازار اوراق مسکن

رشد کم جان «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 8/0 درصدی به قیمت 94 هزار و 258 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 3/49 درصد رسید. این در شرایطی بود که این اوراق حتی با قیمت‌های بیش از 95 هزار تومان نیز معامله شدند؛ اما در ادامه معاملات، روند نزولی در پیش گرفتند؛ به‌طوری که قیمت آخرین معامله آنها با کاهش همراه شد. عدم اثرگذاری وام 50 میلیونی ساخت با نرخ بهره 9 درصدی بر تسهیلات اعطاشده به وسیله این اوراق، سبب شد تا قیمت‌ها مجددا به کمتر از 95 هزار تومان برسند. علت این امر، کاهش نسبی تقاضا با پایان فصل تابستان است. به گفته کارشناسان، وام‌های خرید فعلی نمی‌تواند محرک وضعیت بازار مسکن باشد؛ بنابراین طبیعی است که کاهش نسبی تقاضا را با شروع فصل پاییز شاهد باشیم.



بازار نفت

نفت درجا زد
دیروز، هر بشکه نفت خام آمریکا در لحظه تنظیم این گزارش 8/82 دلار معامله شد. WTI که به کانال 79 دلاری نیز وارد شده بود، در پایان هفته گذشته مسیر نزولی خود را تغییر داد. به دنبال سریع و شدید خواندن افت قیمت نفت توسط کارشناسان، نفت خام اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد. همچنین دستور رئیس‌جمهور کشورمان به وزیر نفت مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های ایران برای مقابله با کاهش قیمت نفت عامل دیگری است که تاحدی بر قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. در این شرایط، میدان نفتی مشترک میان عربستان و کویت به نام خفجی که 300 هزار بشکه ظرفیت دارد به علت مسائل زیست محیطی تعطیل شده است. به این ترتیب، در کوتاه‌مدت آمار اقتصادی این هفته چین و در بلندمدت، انتظار برای نشست آذرماه اوپک سیگنال‌های مهمی درخصوص عرضه و تقاضا و در نتیجه قیمت نفت خواهند داد.