یک مکالمه خوب یعنی یک معامله خوب

نویسنده:Amy Anderson مترجم: میثاق شمشیری در بسیاری از امور روزمره، ما نیاز به برقراری ارتباط با دیگران داریم. اصلا برخی از امور بدون رابطه با دیگران امکانپذیر نیست. پس مهارت داشتن در برقراری یک رابطه خوب، ما را در بسیاری از مراحل زندگی‌مان کمک می‌کند. نکته خوشحال‌کننده اینجا است که کسب مهارت در ایجاد رابطه با دیگران به نکات بسیار ساده‌ای بستگی دارد. در این مقاله، نکاتی بسیار ساده و در عین‌حال بی‌نهایت موثر در برقراری ارتباط با دیگران، ارائه شده است. مرحله اول- شروع خوب یک مکالمه کاری موفق

اغلب افراد قبل از وارد شدن به یک گفت‌وگو، سوال‌هایی در ذهن خود دارند. افراد در مکالمه با شما به دنبال یافتن جواب سه سوال هستند:

۱) آیا حرفی که شما می‌خواهید با آنها در میان بگذارید، مشکلی را که با آنها مرتبط است بیان می‌کند؟

۲) این مکالمه چقدر به طول می‌انجامد؟

۳) بعد از اینکه حرفتان تمام شد، چه کاری از دست آنها برمی‌آید؟ یا در واقع شما چه کاری از آنها می‌خواهید؟

اگر برای طرف‌های مقابل قبل از اینکه با شما وارد مذاکره شوند، این سه سوال روشن نشود، پاسخ آنها برای مذاکره با شما منفی است. حتی در مکالمات تلفنی هم این سه مساله برای آنها مطرح است. چه آشنا باشد چه غریبه، طرف شما می‌خواهد بداند نتیجه زمانی که برای شما می‌گذارد چه خواهد بود.

مثلا اگر شما می‌خواهید با رئیس یا مدیر خود هم قرار ملاقات ترتیب دهید، او انتظار دارد که قبل از شروع، این سه موضوع برایش روشن شده باشد. در واقع، اهمیت یک گفت‌وگو برای افراد در یک محیط کار، نتیجه و حاصل آن است، نه دلیل شروع آن.

به‌طور مثال، فرض کنید برای جلب یک مشتری در اولین گام صحبت‌تان با این جمله شروع کرده‌اید: «می‌دانم که مشغله کاری شما زیاد است. برای همین، فقط چند دقیقه از وقت شما را می‌خواهم تا در رابطه با... اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهم». در این جمله تکنیک‌های خوبی پنهان شده است.

اول اینکه، طرف شما می‌داند مکالمه شما با او خیلی طول نمی‌کشد. ثانیا، در این جمله کوتاه شما به او خبر داده‌اید که موضوع به شما مربوط نمی‌شود و در نتیجه مشکلی به همراه نخواهد داشت. پس دو سوال از سه سوال ذهن او پاسخ داده شد. حال؛ طرف صحبت می‌تواند با آرامش بیشتری، برای چند دقیقه به حرف‌های شما گوش بدهد و شما هم بستر بهتری برای انتقال اطلاعات خود دارید.

ولی در غیر این صورت، فرد خاطی نمی‌خواهد حتی ریسک کند که دقایقی را در اختیار کسی قرار دهد تا هم وقتش را تلف کند و هم خبر بدی به او بدهد.

اگر در تیم فروش شرکت‌تان کار می‌کنید، حتما این نکات را رعایت کنید. جمله اول باید تاثیر خود را روی مشتری بگذارد. برای شروع از عبارتی نظیر این آغاز کنید: «کاملا متوجه هستم که وقت‌تان چقدر برای شما اهمیت دارد. فقط دو دقیقه وقت شما را می‌خواهم تا برای یک جلسه ۱۰ دقیقه‌ای در رابطه با محصول شرکت، با شما هماهنگی لازم را انجام دهم».

این روش را برای درخواست ملاقات با رئیس یا مدیرتان امتحان کنید! به آنها بگویید: «خیلی وقت شما را نمی‌گیرم. می‌خواهم در رابطه با فلان موضوع صحبت کنم تا بتوانیم تصمیماتی را در این رابطه اتخاذ کنیم.» این روش حتما باعث می‌شود تا رئیس شما رغبت بیشتری داشته باشد تا در برنامه خود جلسه‌ای با شما ترتیب دهد.

مرحله دوم- هدایت درست یک مکالمه کاری

در این بخش تکنیک‌هایی را یاد می‌گیریم که در روند یک مکالمه کاری بسیار مفید واقع خواهد شد. با استفاده از این تکنیک ها، بسیار راحت‌تر می‌توانید منظورتان را بیان کنید. دکتر لاند، آمار بسیار جالبی را در رابطه با این تکنیک‌ها عنوان کرده است. اگر می‌خواهید بدانید شما منظورتان را چگونه به طرف مقابل‌تان می‌رسانید به آمار زیر توجه کنید:

۵۵ درصد از منظور و موفقیت شما، به حرکات صورت و زبان بدن شما وابسته است. ۳۷ درصد به لحن گفتار بستگی دارد.

و تنها ۸ درصد به مفهوم و کلمات شما مرتبط است.

این اعداد و ارقام، میانگینی است که با در نظر گرفتن کل جامعه، مرد و زن، به دست آمده است. اگر بخواهیم فقط از خانم‌ها انتخاب کنیم حتی این درصد‌ها عجیب‌تر هم می‌شود.

این آمار نشان می‌دهد که ما باید از زبان بدن و لحن صحبت خود آگاهانه استفاده کنیم. تحت کنترل در آوردن حرکات صورت و بدن، به معنی رسیدن به هدف در مکالمه است! یکی از راه‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش مهارت شما در این مورد شود، داشتن یک آینه کوچک روی میز کارتان است. اگر یک آینه روی میز کار شما باشد، شما کم کم می‌توانید مهارت‌های خود را تقویت کنید. حتی اگر پشت تلفن هم مکالمه می‌کنید، نگاه کردن به آینه به شما کمک می‌کند (!) چراکه این کار باعث می‌شود در طول صحبت‌تان، بیشتر لبخند بزنید و همین امر نقش بسزایی در لحن شما دارد. امتحان کنید. ارزشش را دارد!

موفقیت در زمینه کاری شما، به شدت به کیفیت ارتباطات شما وابسته است. حتی در زندگی روزمره و شخصی‌تان هم موثر است. داشتن قدرت ایجاد رابطه خوب، یکی از الزامات موفقیت افراد است. داشتن ارتباط فقط به معنی این نیست که درست شناخته شوید. بلکه در بسیاری از مواقع حتی به این دلیل است که بد شناخته نشوید. موارد اشاره شده در بالا، تاثیر شگرفی بر کیفیت روابط کاری داشته و در نتیجه هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم در شادی زندگی ما هم موثر است.