هشتمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی روز گذشته با سخنرانی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سالن همایش‌های برج میلاد تهران ادامه یافت. دکتر علی صالح‌آبادی با بیان نقش بورس الکترونیکی در توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی گفت: در بازار سرمایه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از ضرورت‌ها است و بدون وجود زیرساخت‌های الکترونیکی، نمی‌توان شاهد توسعه بازار سرمایه کشور بود. وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته سعی سازمان بورس برای توسعه تالارهای فیزیکی بوده اما هم‌اکنون بازار سرمایه در حوزه IT تلاش داشته است تا محدودیت‌های زمانی و مکانی را از بین برده و رابطه‌ها را کاملا الکترونیکی کند و در این بین تلاش برای توسعه فضای الکترونیکی از اهمیت بالایی برای سازمان بورس برخوردار است.

رئیس سازمان بورس افزود: سندی راهبردی در سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم شده که هدف اصلی آن یکپارچه‌سازی سامانه مدیریتی و عملیاتی بازار سرمایه است که چشم‌انداز آن، امکان اطلاع‌رسانی و توسعه فناوری اطلاعات و نظارت اثربخش از طریق کانال‌های معتبر و متنوع IT است. وی درخصوص پیاده‌سازی ابزارهای‌ آی‌تی در بازار سرمایه تصریح کرد: معاملات در بازار سرمایه از سالیان دور به روش الکترونیکی انجام می‌شود و امکان جدیدی که در سال‌های اخیر به آن افزوده شده، امکان معاملات آنلاین است که مشتریان به کمک این امکان جدید، از هر نقطه دنیا و از هر بستری کاملا می‌توانند معاملات را بدون نیاز به مراجعه به کارگزار انجام دهند.

صالح‌آبادی در این خصوص متذکر شد: از سال ۱۳۸۹ با راه‌اندازی معاملات برخط، تعداد معامله‌کنندگان برخط بالغ بر ۶۱۴ هزار نفر شده‌اند و به‌طور میانگین ۷۰ درصد از تعداد دفعات معاملات از بستر آنلاین صورت می‌گیرد و در واقع ۲۰ درصد از ارزش کل بازار سرمایه از این طریق صورت می‌پذیرد. وی درخصوص راه‌اندازی سامانه پس از معاملات به همت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اشاره داشت و افزود: سامانه نگهداری دارایی مشتریان (پست‌ترید) نیز در حال حاضر به‌صورت الکترونیکی فعالیت می‌کند و به همت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نسخه جدید این سامانه که یک محصول کاملا ملی بوده و تولید داخل است در روز ۴ آبان‌ماه سال جاری، افتتاح می‌شود که قابلیت‌های متنوع‌تری نسبت به نسخه خارجی دارد. صالح‌آبادی درخصوص دیگر سامانه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه عنوان کرد: سایت tsetmc سامانه اطلاع رسانی بازار سرمایه است که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از آن بازدید و اطلاعات مربوط به معاملات و سفارش‌ها‌ را به‌صورت آنلاین مشاهده می‌کنند و اطلاعات آن برای افرادی که پشت سیستم کارگزاری هستند و افرادی که در کامپیوترهای شخصی آن را مشاهده می‌کنند تفاوتی ندارد. وی درباره سایت کدال خاطرنشان کرد: سایت کدال یکی دیگر از سامانه‌های اطلاعاتی است که اطلاعات شرکت‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهد و هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار اطلاعیه در این سامانه منتشر شده است. صالح‌آبادی افزود: روزانه بیش از ۲۵ هزار بازدید‌کننده وارد این سایت می‌شوند در حالی که سایت کدال اطلاعات بیش از ۸۰۰ شرکت، صندوق و کارگزاری‌های مختلف را در خود جای داده است. سخنگوی سازمان بورس در ادامه، یکی از تمرکزهای بازار سرمایه را بحث آموزش عنوان کرد و درخصوص سایت تالار مجازی بورس گفت: از سامانه‌های دیگر بازار سرمایه می‌توان به تالار مجازی بورس ایران به نشانی irvex.ir اشاره کرد که یک سامانه آموزشی است و هم‌اکنون ۳۰۰ هزار نفر عضو دارد و به افرادی که علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه هستند، پیشنهاد می‌شود در ابتدا عضو این سایت شده تا با انواع سرمایه‌گذاری و نحوه حضور در بازار سرمایه آشنا شوند. دبیر شورای عالی بورس درخصوص سامانه‌های تعاملی بازار سرمایه افزود: شرکت‌های کارگزاری با سازمان بورس در ارتباط دائم هستند و باید مجوزهای مختلفی را از سازمان بورس دریافت کنند به همین دلیل، سامانه‌ای طراحی شده است تا تعامل با این ذی‌نفعان افزایش یافته و مکاتبات کاغذی نیز از میان برداشته شود. وی در پایان یادآور شد: با استفاده از تمام این زیرساخت‌های الکترونیکی، فراهم آوردن محیطی امن و قابل استناد، امری مهم برای بازار سرمایه تلقی می‌شود و به همین دلیل استفاده از امضای الکترونیک در این میان، یکی از نوآوری‌های سازمان بورس برای ایجاد محیط امن برای سرمایه‌گذاران عنوان شد .