مدیر‌عامل شرکت ملی نفت، عدم رقابت سازندگان ماشین‌آلات داخلی با صنعتگران را یکی از مشکلات مهم صنعت نفت اعلام کرد و گفت: براساس یک برنامه جدید، تا دو سال آینده در ساخت ۱۰ کالای پرمصرف صنعت نفت خودکفا می‌شویم. رکن‌الدین جوادی در تشریح مهمترین سیاست‌های توسعه ساخت داخلی کالا و تجهیزات در سطح صنعت نفت، گفت: عدم رقابت سازندگان ماشین‌آلات داخلی با صنعتگران یکی از مشکلات مهم صنعت نفت کشور است. مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه برای رفع این مشکل بر اساس دستورالعمل اخیر وزیر نفت، قیمت خرید کالای خارجی در کشور ثالث را با قیمت بیگانه در کشور مقایسه نمی‌کنیم، تصریح کرد: بلکه هزینه گمرک، بیمه و موارد این‌چنینی نیز محاسبه خواهد شد.

معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه در قراردادها، بحث تجهیزات را بر اساس روز قرار می‌دهیم به‌طوری که سازندگان داخلی بتوانند با این شرایط در این حرکت مقدس با امید و موفقیت بیشتری حضور یابند، تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشور قدم‌های زیادی در عرصه سازندگی و خودباوری صنعت نفت برداشته شده است. به گفته این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت باوجود این اقدامات در هشت ماه گذشته با بررسی صورت گرفته متوجه شدیم که هنوز در ۱۰ گروه مهم صنعت نفت، دانش و سازندگی به سطح مطلوب نرسیده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در حوزه نفت، مقرر شده است که یک گروه با همکاری صنعتگران داخلی بتوانند تا سه ماه آینده، قرارداد ساخت این اجناس را امضا کنند، بیان کرد: همچنین تا ۲ سال آینده در این حوزه به خود‌کفایی برسیم. جوادی با اعلام اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری وزارت نفت به منظور تقویت ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه، قراردادهایی با دانشگاه‌های کشور منعقد کرده است، تبیین کرد: این قراردادها مقدمه‌ای برای توسعه دانشگاه و تعمیق ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه خواهد بود. به گفته مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران در ارتباط نفت و دانشگاه نیز شاهد شکوفایی نیروی انسانی و شاهد توسعه بومی‌سازی دانش نفت و مخازن و معادن نفت خواهیم بود.

این مقام مسوول همچنین از احداث یک پالایشگاه با ظرفیت ۲۰ میلیون متر مکعب در استان فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: سال آینده مهندسی این پالایشگاه انجام و احداث آن در برنامه ششم توسعه اجرایی خواهد شد.